2 971 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Blir jag lurad? eller är detta kutym ?
Bakgrunden är följande. Jag har fyllt upp min tomt av schaktmassor från en tomt som ligger ca 100m från min. Schaktmassorna har jag fått så dom är gratis. När jag pratade med grävmaskinisten så skulle han ta 500kr/tim för grävmaskinen. Dumpern hyrda han in. nu har jag fått en räkning på 750kr/timx 27tim. Timmarna är iofs inte så mycket att orda om då han även har grävt/schaktat lite. När jag pratat med honom så kostar dumpern honom 250kr/maskintim och han själv 250kr/tim. överskjutande 250 kr/tim är för den tid som dumpern varit igång men inte körts(timräknaren går igång så fort maskinen startar enl honom) eftersom han velat hålla den igång. Enligt mitt sätt att se det så får jag betala för 27timmar när dumpern stått stilla. Är detta kutym/brukligt? eller ett sätt att dryga ut förtjänsten
Ja jag vet att jag borde ha tagit fast pris inkl ALLT, med det var svårt när jag inte visste hur mycket schaktmassor det skulle bli.
Tacksam för synpunkter på detta och mitt resonemang.
larsu
PS ursäkta rubrikstölden, men rubriken var så bra Ds
Ja jag vet att jag borde ha tagit fast pris inkl ALLT, med det var svårt när jag inte visste hur mycket schaktmassor det skulle bli.
Tacksam för synpunkter på detta och mitt resonemang.
larsu
PS ursäkta rubrikstölden, men rubriken var så bra Ds
När vi skulle gräva ner oss till dagvattenservisen blev gropen bara större och större utan att hitta ngt. Till slut fick kommunen rycka ut med kamera och filma stammen i gatan, det fanns ingen servis. Grävaren stod still och tickade på full taxa i tre timmar. Helt i sin ordning. Nu kommer nog kommunen få betala dessa timmar men allmänt gäller nog att när maskinisten skriver upp starttiden i sitt block börjar det ticka.
Klicka här för att svara