Hej på er!
Jag håller på med min allra första köksrenovering. Det är ett IKEA-kök (METOD + köksluckor/täckskivor från ett snickeri). Allt har gått enligt förväntan fram till nu. I köket har jag valt att ha ett fristående fläktskåp eftersom jag tycker det är snyggt. Jag behöver dessutom den extra lilla förvaring som det ger. Stommen för detta fläktskåp är METOD väggskåp 60x60 cm.Vid montering ska man inte montera bottenplattan för där sätter man den inbyggda fläkten.
Enkelt tänkte jag men hur jag än gör så blir det inte bra. När luckan väl kommer på plats så är det väldigt tydligt att skåpet är helt skevt. Det spelar ingen roll hur mycket jag försöker skruva på gångjärnen, det går inte att få det rakt. Detta tycker jag är väldigt irriterande eftersom det ger ett slarvigt och fult intryck. Speciellt när resten av köket blivit så bra.
Efter första försöket var min tanke att jag säkerligen har monterat stommen fel. Att den blivit skev när jag spikat fast bakstycket. Jag åkte därför till IKEA för att köpa en ny stomme och monterade om skåpet. Den här gången försökte jag verkligen se till att skåpet var helt rätvinkligt så gott jag kan men resultatet blev ändå precis likadant.
Jag håller på att bli galen och vill snart ge upp och bara åka iväg och köpa en vanlig fläkt. Vad är det som kan vara felet egentligen? Hur kan jag komma till rätta med detta? Observera att det ser värre ut i verkligheten än vad det gör på bild.
Jag håller på med min allra första köksrenovering. Det är ett IKEA-kök (METOD + köksluckor/täckskivor från ett snickeri). Allt har gått enligt förväntan fram till nu. I köket har jag valt att ha ett fristående fläktskåp eftersom jag tycker det är snyggt. Jag behöver dessutom den extra lilla förvaring som det ger. Stommen för detta fläktskåp är METOD väggskåp 60x60 cm.Vid montering ska man inte montera bottenplattan för där sätter man den inbyggda fläkten.
Enkelt tänkte jag men hur jag än gör så blir det inte bra. När luckan väl kommer på plats så är det väldigt tydligt att skåpet är helt skevt. Det spelar ingen roll hur mycket jag försöker skruva på gångjärnen, det går inte att få det rakt. Detta tycker jag är väldigt irriterande eftersom det ger ett slarvigt och fult intryck. Speciellt när resten av köket blivit så bra.
Efter första försöket var min tanke att jag säkerligen har monterat stommen fel. Att den blivit skev när jag spikat fast bakstycket. Jag åkte därför till IKEA för att köpa en ny stomme och monterade om skåpet. Den här gången försökte jag verkligen se till att skåpet var helt rätvinkligt så gott jag kan men resultatet blev ändå precis likadant.
Jag håller på att bli galen och vill snart ge upp och bara åka iväg och köpa en vanlig fläkt. Vad är det som kan vara felet egentligen? Hur kan jag komma till rätta med detta? Observera att det ser värre ut i verkligheten än vad det gör på bild.
Till min bästa förmåga att göra den bedömningen så är det rätvinkligt. Jag använder en modell större vinkelhake. Hur annars kan man försäkra sig om att det blir helt 100% rätvinkligt? Skåpet är väldigt rangligt innan fläkten monteras fast.K Kane skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om något vrider sig när luckan monteras då kanske ett par vinkeljärn i framkant insida skåp kan hjälpa till
Det är min farhåga att luckan är för tung för konstruktionen och att den därför gör skåpet skevt. Med täcksidorna och fläkten på plats så blir det dock väldigt robust så det känns orimligt. Det finns dock inget att fästa vinkeljärn i eftersom fläkten sitter där den gör.A Argastesnickaren skrev:
Jag funderade på där uppe i framkant
Precis.
Skåpet är ju i vinkel i bakkant så kan man räta upp framkanten så måste det bli bättre!!!
Skåpet är ju i vinkel i bakkant så kan man räta upp framkanten så måste det bli bättre!!!
Även kollat att gavlarna är vinkelräta mot väggen, högst upp och längst ned?F Feffi skrev:
@Argastesnickaren @Kane Var och handlade vinkeljärn och det visar sig att den tunga dörren (kompakt MDF) gör att stommen blir skev. Så fort man tar bort dörren så blir den vinkelrät igen. Så nu ska jag montera fyra rejäla vinkeljärn högst upp i stommen och även fästa stommen i väggen nertill för att se om det får bukt på problemet. Återkommer! Hittills väldigt tacksam för er hjälp!
Diagonalmäta skåpets framsida, måtten ska vara lika. Absolut bästa sätt om du vill vara helt säker.F Feffi skrev:
Flytta upp understycket och skruva fast det innan du spikar bakstycket. Skär sedan ut för Ventröret. Då löser det sig.F Feffi skrev:Hej på er!
Var svar på om det fanns bättre sätt att kontrolleta än en vinkel.A Argastesnickaren skrev:
Sedan om skåpet inte är så stabilt att det rör på sig är en annan fråga. Där kan man t.ex. sätta ett hyllplan ovanför fläktdelen som skruvas vilket jag gjorde hos dottern.