3 928 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Blir det mycket dyrare med arkitekt?
Sida 1 av 2
Har idag suttit och planerat med en arkitekt om våra drömmar om det perfekta huset, men är nu lite osäker på om detta kommer att bli väääääldigt dyrt. Kommer att få stommen och resten gör jag själv, även grunden.
Huset kommer att bli ca 220m2 med stora glasytor i vardagsrummet. 1,5 plans men bara ett rum med toa på övre vånng
Är det mycket dyrare att gå denna vägen än att köpa ett genom en husfirma ??? ??? :-[
Huset kommer att bli ca 220m2 med stora glasytor i vardagsrummet. 1,5 plans men bara ett rum med toa på övre vånng
Är det mycket dyrare att gå denna vägen än att köpa ett genom en husfirma ??? ??? :-[
Håller helt med "föregående talare"!!
Vi bygger oxå lösvirkeshus, som vi dessutom har ritat själva.
Kan bara se fördelar med detta.
Dessutom blir ju huset mkt mer personligt och 2:a-handsvärdet högre.
Priset avgörs dock mest av hur exklusiva mtrl du väljer i slutändan.
Lycka till,
Lilla My
Kan bara se fördelar med detta.
Dessutom blir ju huset mkt mer personligt och 2:a-handsvärdet högre.
Priset avgörs dock mest av hur exklusiva mtrl du väljer i slutändan.
Lycka till,
Lilla My
Vi skall bygga 1,5 plans 210kvm i lösvirke. Skulle kunna tänka mig i runda slängar 8000:-/kvm om man gör det mesta jobbet själv.
Sedan vilken standard man väljer är ju en annan fråga.
Hur räknar ni ut den siffran??
Är det med grund eller utan??
m2 priset bör väll räknar på boytan, slutkostanad delat på m2
??? ??? ???
Sedan vilken standard man väljer är ju en annan fråga.
Hur räknar ni ut den siffran??
Är det med grund eller utan??
m2 priset bör väll räknar på boytan, slutkostanad delat på m2
??? ??? ???
Hej Gurra!
Vi har precis startat vårt bygge och har ritat själva men tagit hjälp av en arkitekt inför bygglovet.
Huset blir ett 2-plan sutteränghus (lösvirke) på totalt 250m2 och byggkostnaden är noggrant
beräknad till 7.200/m2 och skall inkludera ALLT utom tomtköpet. Det kommer att krävas många arbetstimmar men det är helt underbart att styra och ställa helt själv ;D ;D ;D
För att hålla ned priset är många kompisar/föräldrar/kontakter engagerade. Dessutom kommer vi inte heller att färdigställa sutterängvåningen helt utan detta får göras i mån av budget/tid.
Lycka till!
Vi har precis startat vårt bygge och har ritat själva men tagit hjälp av en arkitekt inför bygglovet.
Huset blir ett 2-plan sutteränghus (lösvirke) på totalt 250m2 och byggkostnaden är noggrant
För att hålla ned priset är många kompisar/föräldrar/kontakter engagerade. Dessutom kommer vi inte heller att färdigställa sutterängvåningen helt utan detta får göras i mån av budget/tid.
Lycka till!
Tjena Gurra,
Varit hemma i Sverige för att förbereda nybygget.
Vi räknar med 8-9000 kvm för vårt bygge, då skall vi ha ganska bra standard (rostfritt, ek-trappa, granitbänk osv). 210+30 garage.
Vi har ritat huset själva (ingen arkitekt inblandad). Vi tar hjälp av snickare med att göra huset tätt (bygger i lösvirke så klart) sedan gör vi resten själva med option på att ta in snickare löpande. El o VVS lejs ut.
Min kamrat bygger just nu 220 + 50 garage för 9100 kvm, han gör som jag men har betalt arkitekt samt lejer in ngt mer arbetskraft.
Kök, golv, kakel osv kan man ju "deala" med sin snickare att köpa in billigare. Eller utnyttja kontakter vilket vi gör.
Hör av dig om du undrar ngt.
getbig
Varit hemma i Sverige för att förbereda nybygget.
Vi räknar med 8-9000 kvm för vårt bygge, då skall vi ha ganska bra standard (rostfritt, ek-trappa, granitbänk osv). 210+30 garage.
Vi har ritat huset själva (ingen arkitekt inblandad). Vi tar hjälp av snickare med att göra huset tätt (bygger i lösvirke så klart) sedan gör vi resten själva med option på att ta in snickare löpande. El o VVS lejs ut.
Min kamrat bygger just nu 220 + 50 garage för 9100 kvm, han gör som jag men har betalt arkitekt samt lejer in ngt mer arbetskraft.
Kök, golv, kakel osv kan man ju "deala" med sin snickare att köpa in billigare. Eller utnyttja kontakter vilket vi gör.
Hör av dig om du undrar ngt.
getbig
Egentligen kostar inte en stomme så mycket vad gäller materialet men själva jobbet tar ju en stund. Om man i stommen räknar in plattan med golvvärmen, väggar, ytterpanel, bandplåt på taket, allt limträ, alla fönster och dörrar, innerväggar, isolering, allt gips, inomhustrappan, alla VA dragningar, allt EL, så kommer vi nog upp i 8-900 000 eller någe sånt. Då är det 214 kvm i två plan med högt i tak, 270 nedervåning 220-400 i övervåning, 43 fönster, golvvärme över och undervåning, mm.
Tyvärr har jag inte helt koll på kalkylen just nu, 8)
Hälsar Ingvar
PS. Jo det går att spika själv men det tar ju en viss tid kan man ju säga...började spränga i april, jobbade helger och hela sommaren och nu drar vi el och de sista innerväggarna sätts upp. Inlfyttning kanske i januari,
Tyvärr har jag inte helt koll på kalkylen just nu, 8)
Hälsar Ingvar
PS. Jo det går att spika själv men det tar ju en viss tid kan man ju säga...började spränga i april, jobbade helger och hela sommaren och nu drar vi el och de sista innerväggarna sätts upp. Inlfyttning kanske i januari,
Visst kan en arkitektritad villa bli hur dyr som helst, men det är ingen naturlag.
Du kan anlita en arkitekt för att ta fram enbart det du själv vill, tex planlösningen. Eller så gör de även konstruktionsritning, el/va ritning etc.
En del erbjuder sig (att mot betalning) fixa bygglov, ta hand om entreprenaden osv. Det är då plånboken börjar bli tunn
Jag tycker ni är inne på helt rätt väg, har ni ett bra ritningsunderlag på ert drömhus, så sänd iväg det till ett antal husfirmor (antagligen kommer ni inte få så många bra svar) Kontakta också ett antal snickare/byggfirmor och be om deras bud. Ju tydligare specifikation ni har på vad ni vill att dom ska göra, desto bättre är det. (inte minst när ni ska utvärdera buden och jämföra priser)
Med eget arbete som insats kommer ni utan problem under det normala kvadratmeterpriset ifrån husleverantörerna.
Du kan anlita en arkitekt för att ta fram enbart det du själv vill, tex planlösningen. Eller så gör de även konstruktionsritning, el/va ritning etc.
En del erbjuder sig (att mot betalning) fixa bygglov, ta hand om entreprenaden osv. Det är då plånboken börjar bli tunn
Jag tycker ni är inne på helt rätt väg, har ni ett bra ritningsunderlag på ert drömhus, så sänd iväg det till ett antal husfirmor (antagligen kommer ni inte få så många bra svar) Kontakta också ett antal snickare/byggfirmor och be om deras bud. Ju tydligare specifikation ni har på vad ni vill att dom ska göra, desto bättre är det. (inte minst när ni ska utvärdera buden och jämföra priser)
Med eget arbete som insats kommer ni utan problem under det normala kvadratmeterpriset ifrån husleverantörerna.
Man får arkitektritat NÄSTAN hos vilken hustillverkare som helst.
Vi har en hus firma som bygger lösvirke och vi har fått ett arkitektritat hus.
Vi bygger ett hus med oinredd övervåning, som vi ska hugga tag och inreda med engång ;D
När övervåningen är inredd så är huset på 260 kvm.
Vi har valt att ha hög standard i huset och då drar det iväg :
Om man gör mycket själv kommer man ner i kostnad, vi valde att låta snickarna göra färdigt allt förutom målning/tapetsering och övervåning.
Vi har en hus firma som bygger lösvirke och vi har fått ett arkitektritat hus.
Vi bygger ett hus med oinredd övervåning, som vi ska hugga tag och inreda med engång ;D
När övervåningen är inredd så är huset på 260 kvm.
Vi har valt att ha hög standard i huset och då drar det iväg :
Om man gör mycket själv kommer man ner i kostnad, vi valde att låta snickarna göra färdigt allt förutom målning/tapetsering och övervåning.