Jag har fått många ovärderliga tips på konkreta arbetsmoment här på forumet, men även om man är duktig på enskilda moment behövs det mer än så för att ro ett byggprojekt i land. Jag är ute efter att lära mig mer kring själva processen runt ett bygg-/renoveringsprojekt.

Exempel på områden:
-Hur planerar man ett byggprojekt? Vilka delar är tidskritiska? Vad tar ni alltid itu med först?
-Har ni tips om bygglogistik? Ska jag beställa allt på en gång eller lite i taget?
-Hur hanterar ni materialinköp? En lista per projektdel? Allt i huvudet? Ett stort excelark?
-Ska jag arbeta på flera fronter för att alltid ha något att göra? Jobba fokuserat ett rum i taget?
-Hur gör ni med bortforsling av skräp och rivmaterial? Spara allt i en hög? Kör till tippen ofta? Sätter upp container?
-Hur gör ni själva för att bli bättre? Utvärderar ni er själva i efterhand? Skriver ni ner tankar och idéer?

Finns det mer att läsa om detta någonstans?
Har ni tips och visdom att dela med er av?

Förstår att mycket av detta är tycke och smak, men är övertygad om att det finns visdom här på forumet.

A
Jag gjorde en tillbyggnad för ett år sedan på säkert rekordtid eftersom vi inte stod ut med att bo som det var. Då hade jag i princip 2 veckor på mig att planera allt innan hantverkarna kom. Hade då bott i villa ca 1,5 månad och aldrig gjort något liknande innan. Det blev väldigt mycket ad-hoc men hade utländska hantverkare som var lyhörda och som gjorde vad jag bad om, dock var jag den som fick lösa materialbiten. Var nog på lokala bygghandlarna 5-6 gånger/veckan under det projektet. Exempelvis Från en kväll till en annan när snickarna bände loss gamla golvspånskivorna så frågade de om vi inte skulle lägga in vattenburen golvvärme när vi ändå höll på. Det beslutet tog ca 24h, efter snabb hantering från golvvärme-nätbutiken var allt lagt 7-8 dagar senare. det var flera sådana beslut under de 8 veckorna vi höll på.

Nu håller jag på att planera för ombyggnad av övervåning och takkupa och har en längre tidshorisont. Jag kan därför nu i lugn och ro fundera över de praktiska delarna, materialplanera i Excel, göra en rättvis materialkalkyl, ha materialet på plats när hantverkarna kommer osv. Även köpa på mig ex. golv som det just nu var kampanj på. Startade nyss en ny tråd ang ljudisolering av innerväggar så jag kan planera det. Kommer gå igenom varje moment på det sättet. Tips är att ha container på plats från början så allt kan slängas direkt i den istället för som första projektet, -på baksidan av huset vilket senare krävde mig på tre fulla helger att bli av med.

• Gilla
goatcat
  • Laddar…
G goatcat skrev:
Jag har fått många ovärderliga tips på konkreta arbetsmoment här på forumet, men även om man är duktig på enskilda moment behövs det mer än så för att ro ett byggprojekt i land. Jag är ute efter att lära mig mer kring själva processen runt ett bygg-/renoveringsprojekt.

Exempel på områden:
-Hur planerar man ett byggprojekt? Vilka delar är tidskritiska? Vad tar ni alltid itu med först?
-Har ni tips om bygglogistik? Ska jag beställa allt på en gång eller lite i taget?
-Hur hanterar ni materialinköp? En lista per projektdel? Allt i huvudet? Ett stort excelark?
-Ska jag arbeta på flera fronter för att alltid ha något att göra? Jobba fokuserat ett rum i taget?
-Hur gör ni med bortforsling av skräp och rivmaterial? Spara allt i en hög? Kör till tippen ofta? Sätter upp container?
-Hur gör ni själva för att bli bättre? Utvärderar ni er själva i efterhand? Skriver ni ner tankar och idéer?

Finns det mer att läsa om detta någonstans?
Har ni tips och visdom att dela med er av?

Förstår att mycket av detta är tycke och smak, men är övertygad om att det finns visdom här på forumet.
När man gjort grunden så kan den "vila" utan någon fara. Dvs det kan vara bra ha lite slack i tidsplanen efter grunden för att ta upp om det blir några förseningar där, om nu inte tidsplanen är ansträngd.

Kritiskt är att få ett klimatskydd/väder dvs yttertak och ytterväggar. När man väl fått på ytterskalet så påverkar inte vädret längre.

Du behöver någonstans att förvara material under bygget, någonstans att förvara verktyg mm.
Jag skulle byggt garage först och eller investerat i en fraktcontainer för att förvara material.

Finns det någon fördel att köpa mer material än vad du kommer gör av med just vid den delpunkten i projektet. Volymrabatter och frakt kan spela in samt leverans tid.

Gör du jobbet själv utan hantverkare så kör med släp, du hinner inte generera avfall i den takt så att det lönar sig med container. Tar du in hantverkare så kan de periodvis generera skräp så snabbt att det är lönt med container.
Sortera materialet hemma när du slänger det. Trä brukar vara det som ger volym. Gips exempelvis vill man inte förvar utomhus då det blir jobbigt att hantera när det skall slängas. Likaså plast blir inget roligt att hantera när det regnat på det heller.
Ett tips är att använda bygghinkar till små avfall, små gipsbitar, små träsnuttar, metall. De kan man lätt svänga förbi återbruket med när man passerar.

Vissa saker är bättre att göra i batcher som är delprojektöverskridande, el exempelvis. Inte nödvändigtvis hela jobbet på en gång, men undviker att enstaka timmar.

• Gilla
goatcat
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.