86 607 läst ·
82 svar
87k läst
82 svar
Bli av med grävling - alla tips!
Perfekt Mattiasp! Det ska jag definitivt testa.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Hade grävling under en friggebod ett tag.
Fick tips om att kasta in delade vitlöksklyftor då de inte skulle gilla lukten.
Eftersom jägaren/viltvårdaren som skulle hjälpa oss inte hade tid på ett tag testade jag med vitlöken. Mest bara för att. Efter 2-3 dagar med totalt klyftor från 4-5 vitlökar försvann grävlingen/arna.
Vet inte om det var vitlöken eller bara det att de tyckte det blev för mycket spring runt platsen.
Fick tips om att kasta in delade vitlöksklyftor då de inte skulle gilla lukten.
Eftersom jägaren/viltvårdaren som skulle hjälpa oss inte hade tid på ett tag testade jag med vitlöken. Mest bara för att. Efter 2-3 dagar med totalt klyftor från 4-5 vitlökar försvann grävlingen/arna.
Vet inte om det var vitlöken eller bara det att de tyckte det blev för mycket spring runt platsen.
@Treaser2 Jag förstår. Och såklart behöver de flyttas om de riskerar att förstöra husgrunden, det fattar jag. Men jag vill åtminstone känna att jag har försökt med vänligare metoder först.
Just nu låter jag hundarna vara ute hela dagarna och markera när de hör något. Förhoppningsvis stör det den. Skall testa med vitlökar också @Erik Hellgren Hur märkte du när de gett sig av? Och var placerade du vitlöken?
Just nu låter jag hundarna vara ute hela dagarna och markera när de hör något. Förhoppningsvis stör det den. Skall testa med vitlökar också @Erik Hellgren Hur märkte du när de gett sig av? Och var placerade du vitlöken?
Vi bor i ett villasamhälle nära skogen och under ett par år hade vi regelbundet besök av grävlingar. Under dessa år hade vi snigelfritt i trädgården. Tyvärr har jag inte sett dom på några år och nu får vi tampas med mördarsniglarna igen.
Produkter som diskuteras: "mördarsniglarna"
Snigelbekämpning Snigel Effekt Neudorff
Mot alla sorters sniglar
189 kr inkl moms
245 kr
Läs mer
Är det så?H Hagg skrev:
Skicka grävlingarna till mig i så fall!!
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Kastade in klyftorna främst vid öppningen där de gick in/ut, men även från andra håll så gott det gick att komma åt.
Det var på hunden vår som vi märke att det var utflyttat samt att vi inte såg dom något mer. Innan kunde man se från köket när de gick in/ut. Oftast på kvällarna
Det var på hunden vår som vi märke att det var utflyttat samt att vi inte såg dom något mer. Innan kunde man se från köket när de gick in/ut. Oftast på kvällarna
Om du är nyfiken på vad som springer i trädgården så köp en åtelkamera. Glöm inte posta bilden här 
https://www.xxl.se/vildmark/jakt/optik/atelkameror/c/22020408
https://www.xxl.se/vildmark/jakt/optik/atelkameror/c/22020408
Jag vet i alla fall vad man inte ska göra. En kompis som var yrkesmilitär hade grävlingar under sommarstugan, och "lånade" en tårgasgranat från jobbet. Han blev av med grävlingen, men det gick inte att vistas i stugan på hela sommaren.
Jag skulle nog satt ner en saftblandare eller liknande under altanen. De tröttnar nog rätt fort på blinkande ljus och flyttar på sig.
Jag skulle nog satt ner en saftblandare eller liknande under altanen. De tröttnar nog rätt fort på blinkande ljus och flyttar på sig.
Vad kan jag stoppa ner där som är billigt att köpa; som både blinkar och låter men som inte kräver kabel? Verkar som att någon gör sig hemmastadd...