Ett foto mot vägen med huset i ryggen hade inte skadat

Annars så kanske man ska börja med något litet hinder, typ en sten mitt i vägen samt en skylt om att detta är privat mark och att man om 2v kommer stänga av vägen helt. Så får folk möjlighet att leta efter nya vägar runt innan ni stänger av helt.

Börja parkera bilen på traktorvägen mellan huset och branten.

Eller ändra åsikt och se människor som något positivt...
Finns det andra sätt att ta sig fram som är rimligt enkla?
Det kanske är bättre få hästskiten bakom huset än på vägen framför? Där får de ju garanterat rida.

Det är bara att stänga av.

Jag stängde av på ett par ställen, bla för att folk parkerade på vår mark. Någon klagade till Länsstyrelsen, men jag förklarade varför och så blev det tyst. Ska man vara vän med alla blir man helt överkörd, det lär man sig efter ett tag på landet.

I ett annat fall fanns det en stig (till ett naturreservat) som gick ganska olämpligt över vår mark, dvs nära byggnader. Denna varken kunde eller ville jag stänga, men jag röjde mark en bit bort och gjorde en ny stig. Satte upp en liten fin hänvisningspil, och vips var problemet löst utan att någon klagade.

I det senare fallet hade faktiskt Länsstyrelsen arrenderat mark för stigen. För att dom inte skulle bråka om flytten sade jag upp arrendet och lovade dem istället att upplåta och sköta den nya stigen gratis.

Att få bestämma över sin egen mark är mer värt än pengar.

• Gilla
Tiofingers-Perra och 1 till
  • Laddar…
haavard skrev:
Dina två meningar hänger inte ihop. Den första är rätt, men den andra är inte alltid rätt.
Jo, de hänger ihop och den andra meningen är alltid rätt. Se följande länk/citat från Länsstyrelsen i Stockholm:

http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/djur-och-natur/friluftsliv/Pages/allemansratten.aspx

"Men du måste respektera hemfriden och får inte passera över eller vistas på privat tomt eller gårdsplan. Tomt, som inte alltid är inhägnad, är området närmast boningshuset. Där har de boende rätt att få vara i fred. Om insynen är fri måste du hålla dig på rejält avstånd så att du inte stör."

Nu gäller detta i Stekarland men jag tror det är formellt rätt i hela landet.

Jag skulle fundera ett varv till och inte ha för bråttom... Vänta ett år eller två ;)

Om det är en väg måste den väl starta någonstans och leda någon annanstans, folk är praktiska så ger man bättre alternativ så kommer de att använda dem och du behöver inte sätta upp taggtråd heller.

/ATW

Redigerat:
Anders_Nilsson skrev:
Jo, de hänger ihop och den andra meningen är alltid rätt. Se följande länk/citat från Länsstyrelsen i Stockholm:

[länk]

"Men du måste respektera hemfriden och får inte passera över eller vistas på privat tomt eller gårdsplan. Tomt, som inte alltid är inhägnad, är området närmast boningshuset. Där har de boende rätt att få vara i fred. Om insynen är fri måste du hålla dig på rejält avstånd så att du inte stör."

Nu gäller detta i Stekarland men jag tror det är formellt rätt i hela landet.
Tyckte den var litet konstigt skriven så den kanske bara gäller i storstan...

Det är trist med "Privat" skyltar och den negativa inställningen till andra människor en gångstig nära huset håller kanske tjuven borta också.

/ATW

peternicklas
Har inte din bergsknalle lite lätt rullande stenar? Varning för stenras kan ju vara ett "snällt" sätt att börja med. Du kan ju lägga ut lite stenar som "kan" ha fallit från berget.

Det är er hemfridszon som de kränker när de promenerar förbi ert hus. Orienterarna har en bra sida http://www.orientering.se/Grenar/Or...gsreglerochanvisningar/Gransenforhemfridszon/ som är läsvärd. Vart leder vägen? kommer de tillbaka samma väg eller är det en genomfart? Hemfridszonen sträcker sig så långt på er tomt som ni ser och är upp till 70 meter.
Ställ ut blomkrukor på vägen, trädgårdsmöbler , gör fina rabatter på sidorna och ställ skottkärran mitt i vägen, gärna en trehjuling och en tvättlina. Hjälper inte det så får ni nog planera för att plöja upp vägen och göra gräsmatta. Men annars kommer naturen att återta vägen om den inte sköts.

Ah, bergsknallen är mellan huset och vägen alltså? Då förstår jag tydligare att de som går där kanske tror att vägen ligger utanför tomten. Är tomtgränsen tydligt markerad? Ex. med staket eller liknande? (Behöver inte vara helt staket, stolpar eller liknande som ger en signal kan ju räcka.)

Annars kan ju ett par laminerade skyltar med "Vi är tacksamma för om du undviker genomfart på vår tomt" kanske få folk att tänka till lite (men risken finns att folk blir sura istället).

Tar up denna tråd igen.. Gått en tid nu och våra diskreta hintar biter icke. Vi har nu tydligt lagt en hög med ris för att blockera vägen.

Problemet är att folk är framme och slänger bort riset och vips några dagar senare så går det att gå igen... Nu har vi lagt tillbaka rishögen med 2st stockar uppe på men det nässlar sig ändå förbi folk... så hur stänger man av en väg egentligen så att folk slutar gå ??

Har du pratat med några av de som går där? När någon går förbi är det ju bara att säga hej. Sen kan du ju fråga var de bor. När de undrar varför så kan du ju svara att du bara har lust att ta en promenad på deras tomt. Lite på skämt, men det kan ju aldrig vara fel att få veta varför de går där och ifall de är medvetna om att de går på din tomt.

Detta borde räcka ett tag:
jakt-pagar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätta ditt vindkraftverk i närheten och varna för högspänd kabel ? Eller sätta många staglinor till dito över vägen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.