Byggahus.se
harry73
S seniorkonsult skrev:
Fel på knapptryckfunktionen
?
 
Anna_H Anna_H skrev:
de mängderna vatten som blir av snö och regn är ju små.
För oss norr om dalälven så blir det lite mer än små mängder vatten.

Vattnet i sig är kanske inte problemet utan den ökade luftfuktigheten i garaget.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag har också mycket svårt att se varför man skulle vilja släppa ut olja i vårt avloppssystem? Vad är ens syftet med ett avlopp i garaget? Man tvättar ju inte bilen i garaget, och de mängderna vatten som blir av snö och regn är ju små.
Nu har vi inte längre bilen i garaget, men det hade vi de första åren. Det är bara asfalt på golvet, men blött golv var aldrig ett problem.
Finns väl massor med folk som tvättar bilen i garaget på vintern dock inte jag men jag brukar köra in bilen där när det stått ute på jobbet och blivit full av snö och is och då är golvbrunn väldigt bra att ha.
 
  • Gilla
Ronny Ronnski Pettersson och 1 till
  • Laddar…
D dannebys skrev:
Det finns numer en tillverkare av en rostfri brunn med godkänd oljeavskiljare just för mindre garage, har för mig att dom går på ca 4000:-
Kommer du ihåg vad tillverkaren heter ?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag har också mycket svårt att se varför man skulle vilja släppa ut olja i vårt avloppssystem? Vad är ens syftet med ett avlopp i garaget? Man tvättar ju inte bilen i garaget, och de mängderna vatten som blir av snö och regn är ju små.
Nu har vi inte längre bilen i garaget, men det hade vi de första åren. Det är bara asfalt på golvet, men blött golv var aldrig ett problem.
Asfalt är ju nått helt annat, de släpper ju i många fall igenom vattnet, det blir en jäkla massa vatten i garaget av en snöig bil, även om man tar bort det man kan innan, jag har 2 stora avfuktare just för att det var berg under garaget vilket ställde till det för avlopp.

Olja i avloppet kan man ju diskutera, jag har helt klart mer olja på händerna efter en stund skruvande med bilen än vad det läcker från bilen på ett halvår, och de spolar jag ju ner i avloppet tillsammans med tvål.
En frisk bil bör ju inte läcka någon olja alls.
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Man kan bygga en låda med gallerränna med plats för en pump typ 399pix med nivåvakt .. ...till avloppet:) eller lägga fallet hela vägen till dörren om man har till rullport vilket är vanligast i dag och ett körbart galler på utsidan.... ....kan blil lite is vid dörren vintertid ...med lite kreativitet
 
En fråga: Hur mycket olja och övriga kemikalier rinner egentligen normalt av en snöslaskig bil? En någorlunda modern bil är ju ganska tät. Skillnad med en gammal Volvo med rödblocksmotor...
 
Spelar ingen roll hur mycket det kommer från en bil. Har man avlopp så ska det INTE kunna rinna ner miljöfarliga produkter i avloppet. Sen om det kommer från en bil eller utspilld olja eller vad det nu än handlar om spelar ingen roll. Då måste man ha godkänd oljeavskiljare.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
harry73
Läste tråden en gång till och om kommunen nu själv föreslår att ts gör ett nedsänkt kärl i golvet som man tömmer själv då känns det rimligt att man gör det.
T Toddep skrev:
Dom föreslog att ha ett nersänkt kärl i plattan med ett galler över som tål att köras på.
Så man själv får ta upp och tömma så det alltså inte är kopplat till något avlopp.
Skulle då försöka göra den så stor att man kan ställa en 10 liters hink i den så att man lätt kan ta ut den för att tömma.
Sedan får man se till att locket/gallret har öppningen i mitten av hinken, så att vattnet hamnar i hinken. Och sedan vill man helst att ifall hinken är full, vattnet strömmar ut under garageporten. Så en placering nära garageporten skulle vara optimal och sen en liten ränna under dörren

Skulle vara kul att höra hur TS löste det
 
S Stefan1972 skrev:
Spelar ingen roll hur mycket det kommer från en bil. Har man avlopp så ska det INTE kunna rinna ner miljöfarliga produkter i avloppet. Sen om det kommer från en bil eller utspilld olja eller vad det nu än handlar om spelar ingen roll. Då måste man ha godkänd oljeavskiljare.
I så fall ska det väl sitta oljeavskiljare på alla avlopp inklusive diskbänken? Vilken oansvarig person som helst kan ju hälla ut spillolja i inomhusavloppet.
Resonemanget med garage bygger på antagandet att bilar generellt är som oljeläckande såll. Eller att man tvättar sitt fordon med avfettning och lösningsmedel i garaget. Verkligheten är att det är lite snö som smälter ibland.
Det var säkert det "acrophobic" menade.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Tycker det känns bättre med olja i avloppet än olja ute i naturen som det blir om bilen tinar av ute.
 
M MagHam skrev:
Naturen kan ta hand om en viss (liten) mängd olja. Annars skulle man inte kunna ha sågkedjeolja i en motorsåg t ex.
MSB har en kortfattad skrift om det, mest orienterad på vatten. Finns säkert mer att Googla för den som vill...
[länk] egenskaper.pdf
Det är väl ingen som kör mineralolja till sågkedjan nu för tiden, så riktigt så enkelt är de nog inte
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
Det är nog väldigt lite olja som kommer från sågkedjan. Naturen tvingas ta hand om massor med olja gissa hur mycket det läcker ur en skogsmaskin i daglig drift och hur mycket som sprutar ur när det går en slang. Tittar man på ett asfalterat industriområde där det sker mycket truck trafik ser man regnbågens alla färger så fort det regnar och allt rinner ut i havet med dagvattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.