Har under 6 månader fått blått pulver vid min köksblandare, frågade min mamma om det, hon sa att det var kalk och att jag inte behöver oroa mig. Jag tyckte dock det var lite udda eftersom jag inte haft något kalk där före dessa 6 månaderna. Det samlas pulver även när jag varit bortrest under längre tid.
Det har nu blivit värre och kan inte rotera huvudet och fästet undertill har släppt en del så hela blandaren sitter lite löst, tänkte spänna fast muttern undertill men ser att jag inte har någon ballofix? Iallafall inte på den ena, vågar inte röra saker undertill om jag inte kan stänga av vattnet, känns lite läskigt. Försökt söka runt och ser ut som moralink inte heller tillverkas längre, så endast en av dem har en vred. Vågar inte röra vreden som är där redan nu utan att jag vet vad jag gör.

Jag bor i en bostadsrätt, en lägenhet, men vet inte om det är jag som har ansvar för detta eller föreningen? Vet inte vem jag ska kontakta riktigt.
Kan jag använda min blandare eller bör jag sluta direkt helt och hållet och kontakta rörmockare så snart som möjligt?

Jag flyttade hemifrån för ett år sedan så ursäkta att jag är väldigt okunnig gällande detta, vet bara inte riktigt jag ska vända mig till och fråga.

• Köksblandare i metall med blåaktigt pulver synligt vid basen mot diskbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vattenrör med ventiler, en med ett svart vred och en som saknar sådant, monterade mot en vägg med en vit hållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Välkommen till forumet!

Du har ett litet läckage i blandaren. Det läcker, torkar upp och lämnar beläggning i form av det blåa pulvret. Ingen panik men du bör fundera på att byta någon packning i blandaren så att du får bort läckaget som orsakar detta. Ev behöver du byta hela blandaren om det är helt korroderat invändigt.

Du har kulventiler där på både KV och VV, det är bara att den ena saknar vred och istället har ett mejselspår. Troligen har plastbiten gått av vid något tillfälle men ventilen borde fungera precis lika bra ändå. När spåret står tvärs röret är det av. Testa gärna så du vet hur det funkar när vattnet sprutar :)
Överlag bör man motionera ventiler lite då och då för att de inte ska vara helt igenbeckade när man behöver dem.

Om du bestämmer dig för att byta blandare, håll reda på vilket rör som är kallt resp varmt, det är irriterande att behöva byta plats på anslutningsslangarna.

Edit: Det är du som är ansvarig för grejerna. Föreningen ansvarar för rör i väggarna (och massa annat). Det är inte så dumt att läsa på. Börja med stadgarna för föreningen.

• Gilla
Foggish
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Du har ett litet läckage i blandaren. Det läcker, torkar upp och lämnar beläggning i form av det blåa pulvret. Ingen panik men du bör fundera på att byta någon packning i blandaren så att du får bort läckaget som orsakar detta. Ev behöver du byta hela blandaren om det är helt korroderat invändigt.

Du har kulventiler där på både KV och VV, det är bara att den ena saknar vred och istället har ett mejselspår. Troligen har plastbiten gått av vid något tillfälle men ventilen borde fungera precis lika bra ändå. När spåret står tvärs röret är det av. Testa gärna så du vet hur det funkar när vattnet sprutar :)
Överlag bör man motionera ventiler lite då och då för att de inte ska vara helt igenbeckade när man behöver dem.

Om du bestämmer dig för att byta blandare, håll reda på vilket rör som är kallt resp varmt, det är irriterande att behöva byta plats på anslutningsslangarna.
Hej! Tack för snabbt svar!

Funderar på att byta hela blandaren, det är IKEAs egna eftersom jag har ett IKEA kök, suttit där sedan 2017 så kanske lika bra att byta till något lite bättre.

Ska ta och testa vrida de båda och stänga av, förhoppningsvis lyckas jag.
Tur för mig att de är båda markerade med KV och VV redan så tror jag klarar mig där iallafall. 😊
Tack!

• Gilla
tommib
  • Laddar…
ikea har 10 år garanti på sina blandare

T tergo skrev:
ikea har 10 år garanti på sina blandare
Tyvärr har jag inget kvitto då det inte är jag som renoverat köket, det är förra bostadsägaren som gjort det. Jag har därför inget orginalkvitto som köpbevis. 😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.