Jag vill varna er för att köpa verktyg/maskiner från Biltema eftersom de bara garanterar reservdelar i 3 år.
Själv köpte jag deras luftspikpistol för 1998 kronor hösten 2006 och efter c:a 9000 spik så gick en nylonring/packning som returnerar avskjutaren till ursprungsläget sönder. En normal förslitningsdel.
Då får jag besked från Biltema att maskinen utgått ur sortimentet för mer än 3 år sedan och o-ringssatsen där den ingår är slut.
När jag köpte maskinen framgick det inte att den skulle utgå. (Då hade jag aldrig köpt den)
Nu har Biltema både i Göteborg och centralt sagt att de tvår sina händer,( inte ens prisreduktion på en ny maskin kan de tänka sig).
Blåst, trodde jag köpte ett verktyg men det var en engångspryl.
Så jag lär mig av detta att aldrig mer köpa verktyg/maskiner som säljs av varuhus under eget märkesnamn utan välja någon känd tillverkare som jag vet att jag under en rimlig livslängd kan få tag i reservdelar, i vart fall förslitningsdelar .
Jag lär mig också att Biltema inte ens kan stava till goodwill (stavas det så?)

Någon som vet vad man kan få tag i en sådan o-ring?
Mtrl vit/halvtransparant plast/nylon?
Ytterdiameter 42 mm
Innerdiameter 38 mm
Tjocklek 2,,5 mm
Maskinen heter 15-255

Tips på bra spikpistol någon ?

Jag kan hålla med om att det är problematiskt med reservdelar till okända kinamaskiner. Det är av den anledningen jag endast överväger den typen av maskiner när de kostar så pass lite att de kan kasseras när de ger upp. Det är för övrigt heller inte riktigt min melodi, därför sparar jag pengarna till vettiga maskiner. Oavsett så finns det (än så länge) ett undantag vad gäller reservdelarna: Luna och Clas Ohlson. Båda två har mycket bra reservdelslager!

En bra spikpistol är en märkesmaskin. Köp ny från utlandet eller begagnad på Blocket/Tradera.

Biltema: Sunkiga produkter huvudsakligen, sunkig kvalitet, sunkig service.

Det är inte en vanlig o-ring alltså?
Har du nån bild på packningen?

Tyvärr är det ofta så att Kinamaskiner blir slit och släng, finns inga reservdelar att få fram då fabriken kan ligga i Shanghai. Går skiten sönder inom garantitiden får kunden en ny likadan, och går den sönder efter är det bara att köpa ny. Enda skulle vara om återförsäljaren skulle vara förutseende och beställa hem reservdelar samtidigt som de får en laddning av produkten för att det skall vara försvarbart kostnadsmässigt, men det är svårt att veta vad som kommer att gå sönder i förtid, och många som jobbar med inköpen inte har tillräcklig teknisk kompetens runt grejorna de säljer tyvärr. Nu uttalar jag mig inte om Biltema unikt, har bara erfarenhet från andra i branschen. Skall tillägga att det går att ta hem reservdelar i efterhand självklart från Kina, men då tar det tid, lång tid.
Så det blir till att slänga och ge kunden ny produkt, milljövänligt, njaa.

Hampe, jag försökte skicka bild men misslyckades. Kan nog beskriva den i stället:
Mtrl hårdplast/nylon? men halvelastiskt som Tuppewares plastburkar ungefär.
Samma material är det för övrigt i kolvstoppet som den anligger mot.
Tvärsnittsarean är inte rund som en vanlig o-ring utan flat 2,5 mm tjock och 4 mm bred.
Storleken är svårmätt eftersom den är sönder men c:a 36 mm innerdiameter och44 mm ytterdiameter (nu när jag bytt mätinstrument från tumstock till skjutmått.

Kinamaskiner brukar som bekant säljas som en uppsjö av märken. Att Biltema inte har den längre behöver inte betyda att den inte tillverkas längre, så med lite tur kan du kanske få tag på ringen någon annanstans. Lägg upp en bild på pickan så är det kanske någon som känner igen den.

Skulle det inte gå att tillverka en egen ring? Lämpligt material, en vass kniv, och lite tålamod...

Trist, de va jäkligt dyrt för en fel-tema maskin. För dom pengarna hadde du fått en beggad eller import picka i proffs-segmentet.

Redigerat:
Tillverka egen ring funderar jag på som ett alternativ.
Måste bara få tag i lämplig råvara.
Men först skall jag till Biltema och dänga 5 lådor spik i disken för att få pengar tillbaka, bara som ett svar på den omtanke de visar oss kunder.
Får väl köpa spik någon annanstans om jag får igång den igen.

Som vanligt, det är dyrt att köpa billigt.

Kave skrev:
Det tristaste i det här fallet är väl att det inte ens var särskilt billigt. Hade det varit 495 för spikpistolen hade det känts mer OK att den inte höll så länge.

Kave skrev:
Det är väl ganksa sällan snarare. Mycket av de dyrare maskinerna är marginal, och inte kvalitet.

Du betalar mer för märket än för kvalieteten. :)

-MH- skrev:
Det är väl ganksa sällan snarare. Mycket av de dyrare maskinerna är marginal, och inte kvalitet.

här får du nog utveckla dina tankar.....

-MH- skrev:

Fast förutom att märket har en viss prestige (olika beroende på förstås) så innebär det också att man ofta värnar märket mer - dvs bättre service.
Dessutom brukar man hålla med reservdelar, manualer osv

Och så är det förstås väldigt olika, min erfarenhet är at vissa märken faktiskt ger ett mervärde särskilt om man inte köper deras billigaste modell.
Men vissa märken är det inte så mkt bevänt med, och de dyraste modellerna är ibland ungefär lika bra som de mellandyra, men med ngn extra funktion bara...

Vad gäller verktyg så lär jag mig mer och mer hela tiden att det fasen verkar bättre att köpa lite mer kvalitet och satsa på välrenommerade märken - om inte annat så är det mycket roligare och skönare att använda dessa kvalitetsverktyg.
Så skall man ha dom mer än en gång så får man tänka till lite..

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.