Har ett gammalt larm som jag försöker skaka liv i men då tidigare ägare var lite till åren så har jag dåligt med information. Har en blank DCS 5501Z knappsats där LCD-displayen lyser med någon slags bakgrundsbelysning men inte visar någon text. Larmet är ett DCS PC1565. Att displayen är helt blank utan text är det ett tecken på att jag måste nollställa allt eller är det ett tecken på att knappsatsen/LCD-displayen är kass? På alla instruktioner osv jag hittar verkar displayen innehålla någon text i alla lägen vilket gör mig fundersam

Har du kopplat bus-trådarna rätt så att de inte är växlade? R G B Y

nu har jag än så länge inte ens knappat på nått DSC larm men det verkar rätt vanligt att panlerna hamnar globalt istället för att tillhöra någon partition

Tror inte att det vid nåt tillfälle bara ska/kan lysa utan text.
Åskan kanske har varit i farten :(

Om panelen har plockats ner nån gång(vid ex tapetsering) och sedan blivit felkopplad så kanske detta fenomen uppträder.? Kolla att det är rätt kopplat.
R B Y G Z varav z endast används till knappsats-sektion.

Växlar man bus-trådarna Y G så får man just det fenomenet. -Knappsatsen lyser men visar ingen text.

Har inte rört något alls på panelen får jag erkänna och kablaget ser orört ut sedan installationen. Körde ett varv och försökte se om det var glapp någonstans men utan förbättring. Finns det något annat sätt att se om larmet är okay och knappsatsen är kass? Seriekabel till dator eller liknande?

Prova att köra en adressuppdatering *8, installatörskod, 902

Inget resultat och efter att ha testat runt lite är slutsatsen att all inmatning på knappsatsen endast ger knappljudet men i övrigt varken text eller annan reaktion. Finns något sätt att avgöra om larmet som sådant är friskt utan knappsats? Känns onödigt att kosta på en ny knappsats om larmet är friterat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.