Tänkte byta blandarfäste och blandare. Jag trodde det var en pexkoppling men det ser inte ut så. Någon som har något tips/råd?

• Ett väggmonterat blandarfäste i metallist med synbart rör och anslutning, inte pexkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
Jag ser inte så tydligt, men är hålet möjligen format för en insexnyckel?

Nej det är inte det, hålet är helt runt. Jag har kommit fram till att det är 12 mm prisolrör som går fram till blandarfästet. Min fundering är om det går att demontera den. Jag försökte med lite mild våld "skruva" av den synliga bussningen men funkade inte!

Skulle tro att det är som på följande (se bild), och som johhhan alltså redan nämt.

• Illustration som visar demontering av Vatette blandarfäste med textinstruktioner.
    Skapa konto
Nej det funkar inte med insexnyckel, 6 mm snurrar bara runt och 8 mm går inte in i hålet!

7mm ?
Jag har fått komplettera insexsatser med 7mm för dylika skruvar/plugg/insatser.

Johhhan
Eller är del en halvkona som bara är trög att dra ut?

Tänkte lika och var iväg och köpte en 7mm och den funkade inte heller, tar inte snurrar bara runt!

När jag försökte med "milt" våld skruva av den gjorde jag enligt Sommers bild. Pressade ut fästet med en skruvmejsel och skruvade samtidigt på delen med en polygrip!

Krilleman
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Ja det är ett Triofäste! Ska man ge upp att försöka demontera det?

Krilleman
Jag skulle inte ge mig på att försöka demontera det tråkigt nog.
Som du redan märkt sitter klämringarna hårt trots att dom är slitsade.

Dessutom bör det ju finnas en tydlig instruktion hur man ska gå tillväga om det är tilltänkt att vara demonterbart.

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Tack för allas engagemang! Jag får försöka få tag i en ny blandare (med takdusch) som passar fästet. Någon som har tips på det?

Johhhan
Tänk på att det också finns möjlighet att använda blandare med andra mått, t.ex. med hjälp av excenterkopplingar, såsom RSK 8187764 (Trio Perfektas egen) till 160c/c, även om det förstås bygger lite och blir en extra kostnad.
Excenterkoppling i metall för blandare, RSK 8187764, för 160 c/c omställning.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.