620 läst ·
2 svar
620 läst
2 svar
Blandade färgsystem till nymålat?
Hej! Ska måla fasad på en ny bod. Har till övers lite blandade burkar som egentligen räcker men är det dumsnålt att blanda färgsystem?
Har grundolja från biltema (fet alkyd), primex trägrund från Beckers (alkyd) och Beckers perfekt (akrylat).
Egentligen kanske jag borde införskaffa Beckers grundolja (modifierad alkyd)?
Tänkte f.ö. olja hela fasaden iom att trät är tunnt och relativt sprött/utsatt läge.
Vad tror de vise på forumet?
Mvh
Har grundolja från biltema (fet alkyd), primex trägrund från Beckers (alkyd) och Beckers perfekt (akrylat).
Egentligen kanske jag borde införskaffa Beckers grundolja (modifierad alkyd)?
Tänkte f.ö. olja hela fasaden iom att trät är tunnt och relativt sprött/utsatt läge.
Vad tror de vise på forumet?
Mvh
Testa får du se. Helst på ett provhörn eller så.
Det som kan hända när två färger inte vill gifta sig är antingen att det släpper, eller att färgen under börjar krackelera (har du sett Mr Bean — Katastroffilmen så vet du vad jag menar). Men om det händer är det bara att plocka fram slipmaskinen och börja om, inget konstigt alls.
Men det har ingenting med varumärket på burken att göra, utan med den kemiska sammansättningen. Kemi är dock inte mitt expertområde, så fråga mig inte om detaljer.
Tvärtom är det så med egenmärkesvaror överlag, och en hel del märkesvaror också nuförtiden, att de alla är tillverkade på samma fabrik och bara försedda med olika etiketter. Så logotypen på burken kan du högaktningsfullt ignorera.
Det som kan hända när två färger inte vill gifta sig är antingen att det släpper, eller att färgen under börjar krackelera (har du sett Mr Bean — Katastroffilmen så vet du vad jag menar). Men om det händer är det bara att plocka fram slipmaskinen och börja om, inget konstigt alls.
Men det har ingenting med varumärket på burken att göra, utan med den kemiska sammansättningen. Kemi är dock inte mitt expertområde, så fråga mig inte om detaljer.
Tvärtom är det så med egenmärkesvaror överlag, och en hel del märkesvaror också nuförtiden, att de alla är tillverkade på samma fabrik och bara försedda med olika etiketter. Så logotypen på burken kan du högaktningsfullt ignorera.
Jag hör vad du säger. Byter till Beckers grundolja och duckar för problemet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
färgsystem till plåt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Strunta i tvist med jurister inblandade och gå till ARN?
Juridik -
Tips på sopkontainer (blandade byggsopor) till bra pris söder om Stockholm?
Övrigt husrelaterat -
Råttproblem, rivit upp golv, lite blandade frågor om hur jag går till väga. Tips?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad sk ajag använda för spackel till denna blandade vägg ? (innan kakling)
Byggmaterial & Byggteknik