2 845 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Blanda längder på brädor till plank?
Hej,
Har ett plank som håller på att byggas men där virke får köpas pö om pö när det finns i lager. Detta för föranlett att funderar på att kombinera olika längder på bräderna, i mitt fall 3,0m samt 4,8m.
Planket som byggs blir cirka 1,2m högt och cc mellan stolpar på 1,5m. 22x145-brädor med radavstånd om 15 mm. Först tänkte jag att använda både 3,0m samt kapa 4,8m till 4,5m och använda på samma plank. Jag blev dock fundersam om man kommer lägga märke till att det är båda brädor om 3,0m samt 4,5m på samma sträcka.
Vad tror ni? Sak samma eller god idé att satsa på samma längder?
Har ett plank som håller på att byggas men där virke får köpas pö om pö när det finns i lager. Detta för föranlett att funderar på att kombinera olika längder på bräderna, i mitt fall 3,0m samt 4,8m.
Planket som byggs blir cirka 1,2m högt och cc mellan stolpar på 1,5m. 22x145-brädor med radavstånd om 15 mm. Först tänkte jag att använda både 3,0m samt kapa 4,8m till 4,5m och använda på samma plank. Jag blev dock fundersam om man kommer lägga märke till att det är båda brädor om 3,0m samt 4,5m på samma sträcka.
Vad tror ni? Sak samma eller god idé att satsa på samma längder?
Nu hängde jag inte med riktigt...om planket är 1,2 och brädorna 3 resp 4,8 får man väl ut 2 bitar ur en tremetersbräda, med 0,6 i spill, och fyra ur en 4,8? (Med reservation att det kan bli tre ur en 4,8, med en dryg meter spill?) Eller har jag fått det om bakfoten?
Åf-n...
Ja, då är det väl en fråga om tycke och smak om det har någon betydelse eller inte?
Jag rev ett gammalt plank för några veckor sedan där de inte anpassat brädorna efter stolparna utan lagt skarvarna anpassat efter längden på panelen. Förstärkningar sitter på baksidan mot grannen så jag har inte tänkt så mycket på det under de 47 års jag sett planket (planket är betydligt äldre).
Jag gissar alltså att ingen kommer fundera på om skarvarna är på olika stolpar och det är ett smart sätt att ta tillvara virket.
Jag gissar alltså att ingen kommer fundera på om skarvarna är på olika stolpar och det är ett smart sätt att ta tillvara virket.
Jag vill nog påstå att det "ser bättre ut" om skarvarna sitter på olika stolpar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 232 inlägg
Ja, kan man pussla så man helt undviker generalskarvar är det nog snyggast. Att skarvarna sen förskjuts mellan raderna är nog inte heller något problem så länge det hela tiden upplevs asymmetriskt.
Utsäkta, kanske var otydlig med skarvarna också Dessa kommer självfallet inte sitta på samma stolpe utan nedanstående planka kommer ha sin skarv på nästa stolpe.
Min fråga gällde mer om det finns risk för att det ser knasigt ut om man blandar 3m som har skarv varannan stolpe och 4,5m som har skarv var tredje stolpe.
Min fråga gällde mer om det finns risk för att det ser knasigt ut om man blandar 3m som har skarv varannan stolpe och 4,5m som har skarv var tredje stolpe.
Hur hade man förstärkt upp dessa skarvar? Lite rädd för att mina 145-brädor ska slå sig än mer om de har frihängande skarvarZ z_bumbi skrev:Jag rev ett gammalt plank för några veckor sedan där de inte anpassat brädorna efter stolparna utan lagt skarvarna anpassat efter längden på panelen. Förstärkningar sitter på baksidan mot grannen så jag har inte tänkt så mycket på det under de 47 års jag sett planket (planket är betydligt äldre).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 232 inlägg
Problemet med olika längder är att du riskerar att få generalskarvar om du inte tänker dig för.Belmlu skrev:
Utsäkta, kanske var otydlig med skarvarna också Dessa kommer självfallet inte sitta på samma stolpe utan nedanstående planka kommer ha sin skarv på nästa stolpe.
Om du har en längd som är två stolpar lång och en som är tre stolpar lång, så kommer skarvarna sammanfalla var sjätte stolpe om du har en planklängd på ena raden och en annan på den andra.
Så du får tänka dig för på ett annat sätt än om du har en längd och börjar med en halvplanka på varannan rad. Men värre än så är det inte.
Spikat bräder på baksidan och eftersom skarvarna var på varannan bräda blev det tydligen stadigt. Planket har stått i gissningsvis 70 år.Belmlu skrev:
Det är inget jag själv skulle göra om jag inte hade verkligen ont om pengar men de sparade in en del på virket.
Klicka här för att svara