janwide
Jag vet att man egentligen ska använda samma fabrikat på alla avloppsrören. Men är det egentligen något problem i praktiken?
Har de flesta rören av märket Pipelife. Sedan har jag kompletterat med en del delar från Biltema. Mest för att det är praktiskt att gå och plocka ihop det man behöver. När man beställer på nätet så tar det ju några dagar eller upp mot en vecka till och med.

janwide janwide skrev:
Jag vet att man egentligen ska använda samma fabrikat på alla avloppsrören. Men är det egentligen något problem i praktiken?
Har de flesta rören av märket Pipelife. Sedan har jag kompletterat med en del delar från Biltema. Mest för att det är praktiskt att gå och plocka ihop det man behöver. När man beställer på nätet så tar det ju några dagar eller upp mot en vecka till och med.
Hej.

Så länge dom har samma klass är det inga problem.

Vh Alexander

För vatten i byggnader ska man helst använda slang och kopplingar från samma tillverkare, för avlopp spelar det ingen roll.

Senast jag kompletteringshandlade på Biltema var deras böjar tillverkade av GF, som i sig inte är något dåligt märke. Däremot var det skillnad på böjarna jämfört med ex. Uponor eller Pipelife. Trots smörja på packningen fick jag ta i för kung och fosterland för att få ihop delarna. Uponors böjar hade lite andra toleranser och en annan typ av packning som gjorde det mycket lättare att montera rören.

Samma klass kan inte vara ett krav. I de flesta fall har man ju dels inomhusavlopp dels utomhus.

janwide
Tack för alla svar! Då är det bara att köra på. Har samma erfarenhet av skarvarna. Vissa av Biltemas är tröga så in i helskotta att få ihop.

janwide
MathiasS MathiasS skrev:
Samma klass kan inte vara ett krav. I de flesta fall har man ju dels inomhusavlopp dels utomhus.
Sant. Jag har både ingjutna och frilhängande rör i inomhusavloppet.

MathiasS MathiasS skrev:

Hej.

Jag antog att detta gällde förläggning inomhus. Där jag menade på att det inte är lämpligt att blanda de olika klasserna samt olika färgerna på rören "röda/gråa. Vissa klasser är ej är godkända för ingjutning osv osv. Jag kunde varit tydligare i mitt svar.

Vh Alexander.

• Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.