7 775 läst ·
59 svar
8k läst
59 svar
Black friday för oss — men världen då?
Så det är hyckleri att uppmana till välgörenhet bara för att man har husdjur.MultiMan skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 316 inlägg
Osvenskt?MultiMan skrev:
Svenskar är fenomenala på att gnälla och påpeka sånt där.
Nä, det va inte riktigt så jag menade. Men typ. TS hycklar, inte djurägare i allmänhet.T twoody skrev:
TS har inte råd att handla på BF eller skänka massor av pengar i välgörenhet därför att hans hund är dyr i drift.
Men vi andra borde tänka efter när vi handlar enligt TS.
De flesta husdjursägare har nog sina katter och hundar helt utan att blanda ihop dem med välgörenhet eller andras inköp av verktyg.
Redigerat:
Det är fint att skänka pengar. Och det får man göra precis som man vill.
Jag gör inte det pga att jag vill vara säker på att 100% av mina skänkta pengar går till rätt ändamål.
Dock kan jag ge en liten peng till lokala kyrkan för aktiviteter de tillhandahåller i byn fastän jag inte är med i kyrkan men vi har gått till öppna förskolan, alltså lite fikapengar.
Rädda barnen har tyvärr i mitt perspektiv för högt spill
11% av det skänkta går inte till välgörenhet.
Chefen har 95 000kr i månadslön.
Jag handlade inget nu på bf fast jag skulle behövt en frys. Men de får bli senare.
Istället så går alla pengar som blir över i slutet av månaden till hus, barnspar och pension. (utöver de procenten som går undan i början av månaden)
Jag gör inte det pga att jag vill vara säker på att 100% av mina skänkta pengar går till rätt ändamål.
Dock kan jag ge en liten peng till lokala kyrkan för aktiviteter de tillhandahåller i byn fastän jag inte är med i kyrkan men vi har gått till öppna förskolan, alltså lite fikapengar.
Rädda barnen har tyvärr i mitt perspektiv för högt spill
11% av det skänkta går inte till välgörenhet.
Chefen har 95 000kr i månadslön.
Jag handlade inget nu på bf fast jag skulle behövt en frys. Men de får bli senare.
Istället så går alla pengar som blir över i slutet av månaden till hus, barnspar och pension. (utöver de procenten som går undan i början av månaden)
Verktygstokig
· Halland
· 8 316 inlägg
Nej, så tror DU att ts menar (dvs du väljer att tolka hans text så). Jag tror inte han menar så (jag tolkar den annorlunda).N Noseone skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Man kan välja att tolka TS som att han uppmanar andra att försöka göra gott eller som att han lyfter fram sina egna problem och i ljuset av det skuldbelägger andra.
Utöver att jag tycker att den senare läsningen är mer fel än rätt undrar jag varför man alls väljer den i ett sånt här sammanhang. Vad finns att vinna?
Utöver att jag tycker att den senare läsningen är mer fel än rätt undrar jag varför man alls väljer den i ett sånt här sammanhang. Vad finns att vinna?
Instämmer med dig. (punkt 3)Frustrator skrev:
1. Visst finns det folk som köper saker de inte behöver? Som reagerar på en röd skylt och plötsligt står där med en extra skruvdragare?
Men jag håller med dig, det är knappast smart.
2. Har ingen aning om hur mycket skatt du betalar eller hur mycket du förbrukar men förvånad dagligen över hur hemmablinda människor är. En kollega gnällde över skatten det blev på en extrajour, kunde inte låta bli att påpeka att rimligtvis så täckte den där skatten ändå bara en bråkdel av samhällets kostnader för att låta hans barn gå i skolan, underhålla vägar han kör på osv.
Skatten är i många fall till mer för att hjälpa oss själva än andra..
3. Inte ska man skämmas för att köpa saker, räcker väl att tänka efter om man inte kan göra mer nytta på ngt annat sätt.
Jag har ett relativt bra jobb där jag lägger en hel del skatt samt företaget jag jobbar på lägger massa arbetsgivaravgifter.
Alltså anser jag att det blir rejält bidrag till stat och kommun för allt jag och min familj förbrukar samt en hel del extra till alla andra. Även frugan välbetalt jobb. OCH inget vi fått för vi haft rika föräldrar utan båda har vi slitit sig till genom studier och kämpande för att åstadkomma något vi känner samhället behöver. (studerat i vuxen ålder så det har aldrig varit något kårhus festande)
Sedan har jag ett litet företag vid sidan om där jag får in moms som skall betalas (betydligt mer än jag köper in för) och sedan skatt på firman. (enskild firma) Jag anser att jag betalar rejält utan att känna mig som en dålig människa så jag måste skänka massa pengar extra. Nej inget mygel och skit utan helt vitt allt.
Dessutom kommer pensionen inte påverkas ett smack av all skatt från egna firman om jag inte sparar vid sidan om.
Den skatten går alltså helt ut i statens svarta hål
Så varför ska jag då skämmas om jag handlar på Black Friday?
Jag har gjort rätt för mig dubbelt upp.
Vill bara säga att jag håller med dig. Förstår inte riktig heller hur han kunde välja att missförstå det du skrev. Jag tror dock att dina repliker kanske raderades eftersom du framstod lite aggressivP Pysslarn skrev:Men snälla moderatorn, det här blir ju löjligt. Jag har en meningsmotståndare som väldigt tydligt inte fattar det jag skriver; han skriver om vad jag inte fattar men mina repliker till den här personen raderas när jag skriver om det han uppenbarligen inte förstår. Det känns inte rättvist. Hans inlägg tyder på att han har en begränsad intelektuell förmåga men i så fall är det ju ett faktum och inget som ska innebära att mina inlägg ska raderas.
Ge mig en hint om vad det är för fel jag gör så ska jag anpassa min argumentation, för min meningsmotståndare verkar ha noll koll..
//Ronnie
Det här var så underhållande så jag swishar en slant till "Mormor i Maseru" (googla om ni undrar vem/vad det är). Detta trots att mina inköp på BF inte var nedsatta det minsta (tre flaskor vin och en snöskyffel). Allt som MiM samlar in går oavkortat till barnen i Maseru och överlämnas av Mormor själv (efter att ha betalat sin egen resa).
// Jens
// Jens
Och Naturkompaniet körde inte alls några BF-erbjudanden, utan erbjöd istället kunderna att man kan komma in och vårda saker man redan har.K knipo skrev:
https://www.gp.se/ekonomi/naturkompaniet-black-friday-är-osunt-1.11134226
Jag har nog skänkt mest till läkare utan gränser, har nog också tänkt komma till skott med unhcr så småningom.Nötegårdsgubben skrev:
För egen del håller jag mig borta från välgörenhetsorganisationer som riktar in sig på mitt dåliga samvete (det gör de väl iofs alla, men det finns grader) och försöker ge via organisationer som ger mottagaren största möjliga valfrihet. I mitt fall innebär det att jag stödjer Givedirectly, men det är delvis ideologiskt baserat. Vill man styra sitt givande lite mer men ändå tro att det gör mer nytta om välgörenhetsoganisationerna utvärderas efter effekt kan Givewell vara värt att titta på för att välja organisation.
Röda korset stöder jag endast genom att skänka överblivet (allt möjligt, det var ju t.o.m en Bosch L-boxx en gång) till kupan och även handla där emellanåt - det kombinerar 2 av de saker jag ömmar för, internationell solidaritet och motarbeta resursslöseri.
Nu är jag verkligen ingen duktig eller stor givare, det är små belopp och oregelbundet och så. Jag vill bara poängtera detta för att jag kan inte slå mig för bröstet och känna mig präktig på något vis, jag ger ju bara en ytterst liten andel av mitt överflöd,.