3 745 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Blå till FAS
Mitt hus är byggt 1990 och jag såg att elementen var kopplade med en blå och en svart ledare.
Elementen är 400V (380V) så det innebär att de går på 2 faser och den blå är kopplad till säkringarna (=FAS) och är gjort när huset byggdes.
Får man verkligen koppla blå till FAS, jag brukar se det som 0a?
Elementen är 400V (380V) så det innebär att de går på 2 faser och den blå är kopplad till säkringarna (=FAS) och är gjort när huset byggdes.
Får man verkligen koppla blå till FAS, jag brukar se det som 0a?
Moderator
· Stockholm
· 57 976 inlägg
Om det är en kabel, ex. EKK så får man göra så. Man skall inte behöva gå upp till 4 ledare bara för att en tråd i kabeln är blå. Däremot så är som sagt gulgrön helig, den får under inga omständigheter användas till ngt. annat än skyddsjord.
Sedan tror jag att det fuskas en hel del med detta med slang med fördragen tråd. Många elektriker orkar då inte ersätta den blåa tråden i slangen. Och jag vet inte om det är helt obligatoriskt att göra det heller.
Sedan tror jag att det fuskas en hel del med detta med slang med fördragen tråd. Många elektriker orkar då inte ersätta den blåa tråden i slangen. Och jag vet inte om det är helt obligatoriskt att göra det heller.
Det är mycket vanligt och helt OK att ha fas på blå, kravet är att det inte ska vara "förväxlingsbart" och i en treledare i en värmegrupp finns ju den risken knappast. Det samma gäller även när man tex. har en kabel till en strömbrytare.
Moderator
· Stockholm
· 57 976 inlägg
Håller iofs inte helt med om att det inte finns någon risk för förväxling eller missförstånd. Någon kan ju se den blå tråden och av det dra den felaktiga slutsatsen att det är en enfasgrupp. Och i värsta fall tro att den blå inte är spänningsförande.
Det är därför man mäter innan man pillar.hempularen skrev:
Står det 400V på elementen så får man nog utgå från att de har två faser alldeles oavsett vilken färg det är på tåtarna.
Moderator
· Stockholm
· 57 976 inlägg
Ja jag är som sagt inte elektriker, och jag har inga problem att förstå. Men jag har träffat på minst två yrkesverksamma elektriker som jag inte är helt övertygad om att de skulle begripa hur det hänger ihop, om fasen är blå.elmont skrev:
Mig veterligt är det inte ok vid löstråd i tex rör, slang. Vid kabel accepterat om förväxlingsrisk osv är liten. Har nog väldigt lite med polariseringen mellan elektriker och övriga att göra, alla kan förstå men det gör det inte logiskt eller vettigt att i onödan missbruka tex blå.
Sålänge elementen sitter där så är det ju inget problem, risken är när elementen tas bort och nästa husägare tror sig veta att blå=nolla och kopplar in något annat där.
Detta är givetvis inget problem ifall lagen följs och en elektriker gör jobbet (för dom mäter ju alltid, dock ingen av dom som varit hemma hos mig vilket kan ses märkligt)
Detta är givetvis inget problem ifall lagen följs och en elektriker gör jobbet (för dom mäter ju alltid, dock ingen av dom som varit hemma hos mig vilket kan ses märkligt)
Klicka här för att svara