Har hittat nå björkplank jag får köpa för 25/st, dom är 2"x 2,5 - 3 meter långa.
"gubben" skulle såga dom till ved..
Frågan: Dom har legat i en lada i 10 år, så ute men ändå inne
Hur ska jag göra för att få dom torr? Lr duger dom som dom är?
Har ingen fuktmätare
"gubben" skulle såga dom till ved..
Frågan: Dom har legat i en lada i 10 år, så ute men ändå inne
Hur ska jag göra för att få dom torr? Lr duger dom som dom är?
Har ingen fuktmätare
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Lär duga, in med dem i verkstaden och låt dem stå där ett tag innan bara.
/Kent
/Kent
Björkplank kan bli maskätna även om dom ligger i ett uthus så kolla noga innan du köper dom.
Fyra veckor i rumstemperatur så är dom möbeltorra någon vecka snabbare om du har en fläkt så luften cirkulerar runt.
Om du har en brevvåg och en ugn så har du en mycket exakt fuktmätare.
Kapa några ´´korvskivor´´ av planket ca 2-3 mm tjocka helst inte i änden
Väg bitarna på brevvågen, lägg dom i ugnen på hög temperatur i 5-10 min det får inte börja ryka av dom, väg sedan igen.
Fukthalten får du genom att ta viktskillnaden delat med den ursprunglig vikten x 100
Tex bitarna väger 110g först och 95 g efter torkning 15/110=0,136 x100 fukthalt 13,6%
Fyra veckor i rumstemperatur så är dom möbeltorra någon vecka snabbare om du har en fläkt så luften cirkulerar runt.
Om du har en brevvåg och en ugn så har du en mycket exakt fuktmätare.
Kapa några ´´korvskivor´´ av planket ca 2-3 mm tjocka helst inte i änden
Väg bitarna på brevvågen, lägg dom i ugnen på hög temperatur i 5-10 min det får inte börja ryka av dom, väg sedan igen.
Fukthalten får du genom att ta viktskillnaden delat med den ursprunglig vikten x 100
Tex bitarna väger 110g först och 95 g efter torkning 15/110=0,136 x100 fukthalt 13,6%
Redigerat:
Det räcker , om du har ugnen på 250 grader Jag har exprimenterat med att torka i micron men får varierande resultat så ja använder den inte.Dr_Jerkyll skrev:
Det är viktigt att bitarna är tunna och kapade tvärs över plankan annars funkar det inte.
Iden kommer från en fuktmätare vi hade på gymnasiet där man kapade sådana skivor vägde på en precisionsvåg sedan släppte man ner bitarna i typ en brödrost med två halogen lampor som värmekälla och sedan vägde man igen.
Redigerat:
Tack för svaren!
Hehe, lär då aldrig bli micron igen.....
Edit:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/101299-torka-tra-i-mikron.html
Hehe, lär då aldrig bli micron igen.....
Edit:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/101299-torka-tra-i-mikron.html
Redigerat:
Nästa fråga.. Jag ska juh nu kanta dom, eller en del av virket. Så här tänkte jag:
Jag mäter ut bredaste stället, märker det med en snörslå eller dyligt. Kapar i bandsågen.
Sen klyver jag brädorna, och lägger dom innomhus till sommaren när Adirondackstolarna ska byggas.
Verkar det vettigt?
Jag mäter ut bredaste stället, märker det med en snörslå eller dyligt. Kapar i bandsågen.
Sen klyver jag brädorna, och lägger dom innomhus till sommaren när Adirondackstolarna ska byggas.
Verkar det vettigt?
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Hmm, blir juh ett helsike att klyva/dela dom då.
Tror Pär menar att du skall inte kanta dem innan du skall använda dem, och det håller jag med om.
En fundering bara, jag hade inte valt björk till utemöbler eftersom det träslaget får röta snabbt, hellre ek, furu eller bra gran.
/K
En fundering bara, jag hade inte valt björk till utemöbler eftersom det träslaget får röta snabbt, hellre ek, furu eller bra gran.
/K