Har hittat nå björkplank jag får köpa för 25/st, dom är 2"x 2,5 - 3 meter långa.
"gubben" skulle såga dom till ved..
Frågan: Dom har legat i en lada i 10 år, så ute men ändå inne :)
Hur ska jag göra för att få dom torr? Lr duger dom som dom är?
Har ingen fuktmätare :(

Lär duga, in med dem i verkstaden och låt dem stå där ett tag innan bara.

/Kent

Björkplank kan bli maskätna även om dom ligger i ett uthus så kolla noga innan du köper dom.

Fyra veckor i rumstemperatur så är dom möbeltorra någon vecka snabbare om du har en fläkt så luften cirkulerar runt.

Om du har en brevvåg och en ugn så har du en mycket exakt fuktmätare.

Kapa några ´´korvskivor´´ av planket ca 2-3 mm tjocka helst inte i änden

Väg bitarna på brevvågen, lägg dom i ugnen på hög temperatur i 5-10 min det får inte börja ryka av dom, väg sedan igen.

Fukthalten får du genom att ta viktskillnaden delat med den ursprunglig vikten x 100

Tex bitarna väger 110g först och 95 g efter torkning 15/110=0,136 x100 fukthalt 13,6%

Redigerat:
larsbj skrev:
i 5-10 min
Bra metod, men räcker verkligen 5-10 min? Jag har fått lära mig ett, helst två dygn i 100 grader, eller 15 min i mikron på ca 250 w. Men det kanske går med 5 min om man maxar ugnsvärmen?

Dr_Jerkyll skrev:
Bra metod, men räcker verkligen 5-10 min? Jag har fått lära mig ett, helst två dygn i 100 grader, eller 15 min i mikron på ca 250 w. Men det kanske går med 5 min om man maxar ugnsvärmen?
Det räcker , om du har ugnen på 250 grader Jag har exprimenterat med att torka i micron men får varierande resultat så ja använder den inte.
Det är viktigt att bitarna är tunna och kapade tvärs över plankan annars funkar det inte.

Iden kommer från en fuktmätare vi hade på gymnasiet där man kapade sådana skivor vägde på en precisionsvåg sedan släppte man ner bitarna i typ en brödrost med två halogen lampor som värmekälla och sedan vägde man igen.

Redigerat:
400 kronor för det här lasset, det var väl rätt kurs?

• Björkplank.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var onekligen en av dom finare julklappar man kan få.

god jul

Nästa fråga.. Jag ska juh nu kanta dom, eller en del av virket. Så här tänkte jag:

Jag mäter ut bredaste stället, märker det med en snörslå eller dyligt. Kapar i bandsågen.
Sen klyver jag brädorna, och lägger dom innomhus till sommaren när Adirondackstolarna ska byggas.
Verkar det vettigt?

Jag tror nog att du skall låta dom var dvs inte kanta dom.

pär

Hmm, blir juh ett helsike att klyva/dela dom då.

Tror Pär menar att du skall inte kanta dem innan du skall använda dem, och det håller jag med om.
En fundering bara, jag hade inte valt björk till utemöbler eftersom det träslaget får röta snabbt, hellre ek, furu eller bra gran.

/K

Thomas_LLA skrev:
Hmm, blir juh ett helsike att klyva/dela dom då.
Du kan väl vänta och klyva tills du ska använda virket.

Det är en nackdel med att kanta innan du kapat längderna då du får ut mindre virke ifall planken är krokiga ,ojämt breda eller att märgen svänger.

Precis jag menade att du skall torka virket först innan du kantar. Sedan gör som larsbj skrev att du kapar till längderna innan du kantar.

pär

Tänk också på att du ibland inte vill ha din bit exakt i plankans längdriktning utan kanske lite snett för att få ådringen att passa bättre eller missa en kvist eller annan defekt.
/B

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.