5 966 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Björklidenhus - Listig NF
Medlem
· Västerbottens län
· 57 inlägg
Ja kamin för 58' kan tyckas dyrt.
Men tänkte som så att sätter vi inte in den på en gång blir det säkert aldrig av. Dessutom så verkar det inte bli så mkt billigare att låta en firma som säljer kaminer eftermontera den, då en bekant fått priset 52' för att sätta in den.
Angående bergvärmen vet jag inte riktigt om
Jag håller med dig. Nibes rekpris på Utjämningskärl är ju ca 8' och nibes rek pris på frånluftsmodulen 13 250:-
Nåväl... Vi fick lite prutmån på annat så kändes inte lika dyrt för kamin då, förutom på pappret.
Men tänkte som så att sätter vi inte in den på en gång blir det säkert aldrig av. Dessutom så verkar det inte bli så mkt billigare att låta en firma som säljer kaminer eftermontera den, då en bekant fått priset 52' för att sätta in den.
Angående bergvärmen vet jag inte riktigt om
Jag håller med dig. Nibes rekpris på Utjämningskärl är ju ca 8' och nibes rek pris på frånluftsmodulen 13 250:-
Nåväl... Vi fick lite prutmån på annat så kändes inte lika dyrt för kamin då, förutom på pappret.
Fullständigt normalt pris på lite dyrare kaminmodeller...det är ju inte direkt så att det bara är att sätta kaminen på plats, det är ganska stora ingrepp som skall göras (extra luftintag i plattan, extra förstärkningar i plattan, och sen hål för skorsten, isolering av skorsten, besiktning av kamininstallationen) Man kan inte ta riktpriset på 30 000 i inköp och sen tro att det blir några hundringar extra i installationen.5.2 racing skrev:
jhenrikj skrev:Fullständigt normalt pris på lite dyrare kaminmodeller...det är ju inte direkt så att det bara är att sätta kaminen på plats, det är ganska stora ingrepp som skall göras (extra luftintag i plattan, extra förstärkningar i plattan, och sen hål för skorsten, isolering av skorsten, besiktning av kamininstallationen) Man kan inte ta riktpriset på 30 000 i inköp och sen tro att det blir några hundringar extra i installationen.
Jaha, för mig låter det svindyrt iaf.
Menar du att det kostar 28k att installera den?? Snarare 5k. Vad kostar dina extraförstärkningar i plattan menar du? För att inte tala om spiroröret.
Dessutom skulle det ju installeras bergvärme, då behövs det ingen större kamin, därav min kommentar om 20k för mkt.
Kostnad för att borra hålet till bergvärmen?HusFunderare skrev:Huset landar på 1,8 istället för 1,699 000. Så tillval ca 100´
Har inte papprena nu men ca priser då:
Tillvalen är:
Kamin: 58 000:-
Spottar 6st i skåp ovan diskbänk ca 3600:-
Spröjs: ca 4000:-
Rostfira vitvaror: 10 040:-
Fläktkåpa (istället för fläkt under skåp): 2000:-
byte till Bergvärmepump; Nibe F1245, 8000:-, Frånluftsmodul + expansionskärl 20 000:-
Tror det var allt
Sen tar vi även ett Garage NyckelFärdig men oisolerat, 169 900:-
Vad har ni tänkt er för eventuella tillval?
jhenrikj skrev:
Ja dom var här 10h när dom installerade min. Att lägga röret bör ju inte ta mer än en timme(!).
Förstärkningarna du pratar om är väl inget arbete?? Snarare att man slipper lägga frigolit just där.
Ja säg 7-8k då, Högt räknat enligt mig, då finns det ändå 50k kvar till kaminen. Sååå många kaminer kostar väl inte så pass mkt? Speciellt inte om det är en Contura eller likn.
Medlem
· Västerbottens län
· 57 inlägg
Ja kostnaden för borrhålet glömde jag, men det lejer jag själv och inte via Björklidenhus så var väl därför jag glömde det. Så det blir väl 50-70' ytterligare då.
Ang kostnaden för kamin så kanske man är lurad då men självklart vill väl husfirman ha sin bit av kakan också att tjäna på sälja en kamin till huset.
Men jag har faktiskt aldrig hört nån som köper en kamin för låt säga 20' och att den som installera den tar 5' för jobb och inklusive material, inte heller hört 7-8'. Som jag sa tidigare så hade en bekant fått offert på 52' med kamin och installation. Har inte fördjupat mig så mkt i det men klart är ju att det blir billigare att ta kamin via någon annan än husleverantören.
Ang kostnaden för kamin så kanske man är lurad då men självklart vill väl husfirman ha sin bit av kakan också att tjäna på sälja en kamin till huset.
Men jag har faktiskt aldrig hört nån som köper en kamin för låt säga 20' och att den som installera den tar 5' för jobb och inklusive material, inte heller hört 7-8'. Som jag sa tidigare så hade en bekant fått offert på 52' med kamin och installation. Har inte fördjupat mig så mkt i det men klart är ju att det blir billigare att ta kamin via någon annan än husleverantören.
Ja, vi kan släppa det. Hoppas ni blir nöjda med den iaf!
Våran kamin kostade inkl allt 25k och det är lätt dom mest välinvesterade pengarna i vårt hus.
Våran kamin kostade inkl allt 25k och det är lätt dom mest välinvesterade pengarna i vårt hus.
Medlem
· Västerbottens län
· 57 inlägg
Ja jag tror vi blir nöjda.. Vet inte av nån som är missnöjd eller ångrat att dom satt in kamin, förutom ev modell då 
Vi kommer ju som sagt ha bervärme och kamin blir ju mestadels mysfaktor plus att höja tempen några grader i v-rum.
Kamin må vara att den kosta men de finns ju betydligt tråkigare utgifter, som att koppla in sig på fibernätet, 28' hade man ju hellre gjort nåt annat för men tv internet och telefon måste man ju nästan ha i ett hus som byggs 2010.
Vi kommer ju som sagt ha bervärme och kamin blir ju mestadels mysfaktor plus att höja tempen några grader i v-rum.
Kamin må vara att den kosta men de finns ju betydligt tråkigare utgifter, som att koppla in sig på fibernätet, 28' hade man ju hellre gjort nåt annat för men tv internet och telefon måste man ju nästan ha i ett hus som byggs 2010.
Det ska läggas in lite extra armering och sådant också....och så är det faktiskt nån som räknat på det där för hur mycket som skall läggas in...sånt kostar också pengar och det glömmer inte husfabrikanten att ta betalt för.5.2 racing skrev:Ja dom var här 10h när dom installerade min. Att lägga röret bör ju inte ta mer än en timme(!).
Förstärkningarna du pratar om är väl inget arbete?? Snarare att man slipper lägga frigolit just där.
Ja säg 7-8k då, Högt räknat enligt mig, då finns det ändå 50k kvar till kaminen. Sååå många kaminer kostar väl inte så pass mkt? Speciellt inte om det är en Contura eller likn.
Skorsten fick jag en prisuppgift på 1500kr/m. Vi har takhöjd 5.60 plus att den sticker upp nån meter ovanför nock också...vet inte riktigt hur du får in den kostnaden i dina 5000 eller 8000 heller för den delen. Och den prisuppgiften var bara matrial.
Hur många personer var det som var och installerade din kamin? Räkna iallafall 600kr/h per person, 2 personer 10 timmar det blir 12 000, skorsten 7500, lite jobb med bottenplattan, 2000, lite isolering runt skorstenen, besiktning av sotare är antagligen inte gratis, frakt av kaminen..Ja det är inte svårt att se varför det skulle kunna kosta 25 000 i installationskostnad utöver själva kaminen....
Man ser det på olika sätt men att satsa 28 papp på trådbundet år 2010 känns sådär i mina ögon.HusFunderare skrev:
Varken internet, tv eller telefoni kräver ju detta idag och det kommer ju knappast att satsas mer på trådbundet i framtiden. Utvecklingen ligger inte där. Du kan ju köpa mobiltelefoner och 3G modem för något årtionde framöver för en bråkdel av dessa pengar.
jhenrikj skrev:Det ska läggas in lite extra armering och sådant också....och så är det faktiskt nån som räknat på det där för hur mycket som skall läggas in...sånt kostar också pengar och det glömmer inte husfabrikanten att ta betalt för.
Skorsten fick jag en prisuppgift på 1500kr/m. Vi har takhöjd 5.60 plus att den sticker upp nån meter ovanför nock också...vet inte riktigt hur du får in den kostnaden i dina 5000 eller 8000 heller för den delen. Och den prisuppgiften var bara matrial.
Hur många personer var det som var och installerade din kamin? Räkna iallafall 600kr/h per person, 2 personer 10 timmar det blir 12 000, skorsten 7500, lite jobb med bottenplattan, 2000, lite isolering runt skorstenen, besiktning av sotare är antagligen inte gratis, frakt av kaminen..Ja det är inte svårt att se varför det skulle kunna kosta 25 000 i installationskostnad utöver själva kaminen....
Två installatörer 6/h st, 5 meter skorsten, kamin, glasskiva under, fläkt. För mig kostade detta 25k. Visserligen en Camina som kostade 12k.
Tror inte att det kostar 2k för jobbet i plattan, isoleringen runt skorstenen borde väl rimligtvis inte vara nån kostnad. Visst, 200 kr.
I mitt resonemang tidigare var skorstenen med i kaminpriset, inte i dom 5000:-.
Vi bygger med Björklidenhus. Än så ´länge så håller de på med plattan och i V1 kommer huset.
Vi är nöjda än så länge iaf. Vi har fått den bästa säljaren man kan tänka sig som avrådde oss att ta en massa dyra tillval. Och skulle man göra något tillval så var det takkupa.
Vi frångick hans råd iaf och har också lagt till för kamin. VI kollade runt lite på marknaden och ska man ha den kamin vi väljer + att någon efterinstallerar så hamnar man runt samma prislapp (skiljer en ca5000-10000kr) Vi kände att det var lika bra att sätta in det från början för annars blir det kanske inte gjort.
Vi har också lagt till 200000kr för en isolerad övervåning, en trefönsrig takkupa,
en ektrapp, rostfria varor i kök, uppgradering av köksluckor, uppgradering till den dyraste fläkten. centraldamsugare, fondväggar, ett extra fönser samt en extra fönserdörr.
Som någon skrev så är det billigare att köpa tillval själv. Ist för att irritera sig på detta kan man ju faktiskt köpa det själv! VI kommer att köpa duschväggar själv för det var en sån sak som var rätt mycket dyrare. Annars känner vi att man gör en sån här affär en gång i livet och då vill vi ha det på vårt sätt. Ursprungspriset är billigare än de flesta leverantörer och tillvalen är dyra (men det är det hos de flesta leverantörer). I det stora hela känner vi att vi landar på en billigare prislapp ink. alla tillval än om vi hade byggt med en annan stor leverantör så som Myresjöhus. (Vi bygger en 1,5 plans hus, Villa Trendig)
Vi är nöjda än så länge iaf. Vi har fått den bästa säljaren man kan tänka sig som avrådde oss att ta en massa dyra tillval. Och skulle man göra något tillval så var det takkupa.
Vi frångick hans råd iaf och har också lagt till för kamin. VI kollade runt lite på marknaden och ska man ha den kamin vi väljer + att någon efterinstallerar så hamnar man runt samma prislapp (skiljer en ca5000-10000kr) Vi kände att det var lika bra att sätta in det från början för annars blir det kanske inte gjort.
Vi har också lagt till 200000kr för en isolerad övervåning, en trefönsrig takkupa,
en ektrapp, rostfria varor i kök, uppgradering av köksluckor, uppgradering till den dyraste fläkten. centraldamsugare, fondväggar, ett extra fönser samt en extra fönserdörr.
Som någon skrev så är det billigare att köpa tillval själv. Ist för att irritera sig på detta kan man ju faktiskt köpa det själv! VI kommer att köpa duschväggar själv för det var en sån sak som var rätt mycket dyrare. Annars känner vi att man gör en sån här affär en gång i livet och då vill vi ha det på vårt sätt. Ursprungspriset är billigare än de flesta leverantörer och tillvalen är dyra (men det är det hos de flesta leverantörer). I det stora hela känner vi att vi landar på en billigare prislapp ink. alla tillval än om vi hade byggt med en annan stor leverantör så som Myresjöhus. (Vi bygger en 1,5 plans hus, Villa Trendig)
Medlem
· Västerbottens län
· 57 inlägg
Vi tänkte nog lika när det gäller kamin, att priset skiljer inte så våldsamt mycket att eftermontera och gör man det inte på en gång dröjer det säkert massa år innan man sätter in den!
Vårt hus är på plats och halva innerväggarna är färdiga så nu börjar vi se hur det kommer bli, man börjar längta lite nu!
Vårt hus är på plats och halva innerväggarna är färdiga så nu börjar vi se hur det kommer bli, man börjar längta lite nu!