Hej,

Har precis byggt färdigt pool, attefallshus och ett stort trädäck. Ska nu bygga ihop det sista av trädäcket med attefallshuset, men funderar hur jag bäst ska göra för att inte blanda impregnerat med oimpregnerat och därmed utsätta bjälklaget för fuktrisk. Attefallet står på plintgrund med bjälklag.

Alt 1
Tryckt bärlina skruvas i hela långsida bjälklaget med papp emellan för att förhindra fuktvandring.

Alt 2
Balkskor skruvas längs bjälklaget med papp emellan för att förhindra fuktvandring. De tryckta reglarna kan jag dessutom låta stanna några millimeter innan de går emot bjälklaget.

Alt 3
Jag får bita i det sura äpplet och sätta plintar för trädäcket sista metern.

Eller har ni några andra idéer?

J
1:an låter som en god idé för så skyddar du bjälklaget hela vägen ifrån fukt..
Men jag skulle satt på papp och några distanser och sedan den tryckta plankan..

Tomture61
Förstår inte riktigt din fråga .
Är det att du vill fästa bärande delar i en fasad ?
Om det är fallet , varför inte använda distanser mellan bärande virket och fasad .

Bilder underlättar alltid för att ge bra råd.

Normalt sett så sitter panelen en bit utanför bjälklaget och man har en takfot som skyddar.
Annars så kommer du få fukt där oavsett om du har en tryckt bärlina eller inte.

Sen om du ska välja alternativ 1 eller 2 beror ju på vilken ledd du vill ha bjälklaget för trallen.

En variant på alternativ 1 där du sätter plastdistanser för papp är enklare.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Förstår inte riktigt din fråga .
Är det att du vill fästa bärande delar i en fasad ?
Om det är fallet , varför inte använda distanser mellan bärande virket och fasad .
Här är en bild som jag hittade i telefonen som visar både bjälklag och trädäck. Jag ska alltså nu bygga ihop den sista metern av trädäcket med huset.

Jag ska inte fästa något i fasaden. Trädäcket kommer i nivå med tröskeln till skjutpartiet, så reglarna för trädäcket hamnar i nivå med bjälklaget.

Bild av ett hus med ofärdigt bjälklag, stort glasparti, och en stege lutad mot fasaden. Utomhus syns halvt färdigt trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade satt balkskor där. Papp emellan behövs ej.
Du kommer få lägga trallen längs med fasaden då istället för ut från fasaden som den befintliga ligger.

maah maah skrev:
Jag hade satt balkskor där. Papp emellan behövs ej.
Du kommer få lägga trallen längs med fasaden då istället för ut från fasaden som den befintliga ligger.
Yes, tanken är att köra längsgående trall sista biten.

Finns inte risk att balkskorna gör åverkan på bjälklaget över vintern? Antar att det inte skulle skada att sätta en bit papp bakom balkskorna för säkerhets skull..

Jag har haft så 15 år på mitt hus utan problem.
Men som du säger så skadar inte en bit papp.

Tomture61
H HerrLantz skrev:
Här är en bild som jag hittade i telefonen som visar både bjälklag och trädäck. Jag ska alltså nu bygga ihop den sista metern av trädäcket med huset.

Jag ska inte fästa något i fasaden. Trädäcket kommer i nivå med tröskeln till skjutpartiet, så reglarna för trädäcket hamnar i nivå med bjälklaget.

[bild]
Du verkar ha ett redigt överhäng från taket .
Dvs. mycket få tillfällen att det blir blött / fuktigt vid fönster / dörr partiet .
Skulle tillverka klossar av impregnerat virke , fästa i träbalken som är under fönsterparti / fasad .
I klossarna fäster du så lång regel du behöver till trallen , detta med skruv så lång att skruven räcker igenom alla klossar / regel och in i träbalken till byggnaden .

Redigerat:
J
H HerrLantz skrev:
Yes, tanken är att köra längsgående trall sista biten.

Finns inte risk att balkskorna gör åverkan på bjälklaget över vintern? Antar att det inte skulle skada att sätta en bit papp bakom balkskorna för säkerhets skull..
Absolut skydda ditt bjälklag att lämna det öppet för väder och vind är inte bra..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.