11 707 läst ·
8 svar
12k läst
8 svar
Bivax eller osmo hårdvaxolja
Hej!
Har fått många bra svar om hur jag ska behandla vår nyinköpta bänkskiva från Bauhaus.
Nu står det mellan Bivax och Osmo hårdvaxolja. Jag ror det sistnämnda är vassare men jag gillar ju inte staka medel som kräver att man ska ha öppna fönster och akta sig för att få det på huden när man ska använda det så då lutar det mer mot Bivax.
Är Bivax helt ofarligt? Var kan man köpa det?
Har fått många bra svar om hur jag ska behandla vår nyinköpta bänkskiva från Bauhaus.
Nu står det mellan Bivax och Osmo hårdvaxolja. Jag ror det sistnämnda är vassare men jag gillar ju inte staka medel som kräver att man ska ha öppna fönster och akta sig för att få det på huden när man ska använda det så då lutar det mer mot Bivax.
Är Bivax helt ofarligt? Var kan man köpa det?
Blir tokig, läste nu att bivax är stark irriterande...
Finns det något milt medel?
Finns det något milt medel?
Den där hårdvaxoljan luktar ju illa i några timmar men sedan inbillar jag mig att mycket av det farliga har dunstat bort... Hur som helst har vi hårdvaxet och det funkar verkligen riktigt bra och ytan är jättefin!
Måste ha varit något annat inblandat ämne som irriterar på den bivaxprodukten jag läste om. Det står ju överallt att bivax används i lindrande salvor...
Medlem
· stockholm
· 36 inlägg
Hårdvaxolja är starkt. Skönt om man är lite lat.
Osmo hårdvaxolja kan jag rekommendera varmt. Använde det på vår ekbänkskiva, också köpt på Bauhaus. Den luktar inte speciellt mycket ens när man penslar ut den. Den luktar ingenting alls ett dygn efter. Ypperlig produkt som dock är rätt dyr, men helt klart värt det. Vår bänkskiva är helt vattenavvisande.
Osmos hådvaxolja finns som "matt" också och den är inte lika hal och ser mer ut som oljat trä (dock aningen mer glans). Vanliga Osmos hådvaxolja ser ut som om trät vore lackat nästan (och är "hal")...
Oavsett vilken variant så är den helt suverän på träskivor, vi har nu t.o.m. skivor i badrummet med handfatet på som har Osmos hådvaxolja och de har stått pall nu i två år utan minsta vattenmärke.
Det finns också "våtservetter" som har olja i sig som man kan använda för att "lappa" lite på ställen där det slits mer, t.ex. där skärbräde e.dyl. ligger och gnuggar ofta.
Den slutar lukta efter den härdat efter två-tre timmar.
Oavsett vilken variant så är den helt suverän på träskivor, vi har nu t.o.m. skivor i badrummet med handfatet på som har Osmos hådvaxolja och de har stått pall nu i två år utan minsta vattenmärke.
Det finns också "våtservetter" som har olja i sig som man kan använda för att "lappa" lite på ställen där det slits mer, t.ex. där skärbräde e.dyl. ligger och gnuggar ofta.
Den slutar lukta efter den härdat efter två-tre timmar.
Klicka här för att svara