Det är dags att renovera trädäcket som är 15 år gammalt.

Underkonstruktionen (45x90mm balkar) ska bytas ut och nu är frågan om jag bäst penslar de tryckimpregnerade balkarnas ovansida (som trallen monteras på) med bitumen eller klarlack.

Hornbach rekommenderade bitumen (efter grundering), men vad talar egentligen mot en klarlack för utomhusbruk? Känns som klarlack skulle vara en lättare och minst lika bra lösning. Och om jag förstått rätt så krävs heller ingen grundering för klarlack.

Vad anser ni?

Det finns speciell tejp för ändamålet

Klarlack lägger sig på ytan och så fort väta kommer in under så lossar det. Biltum tränger in i trä och ger en "zon" även under ytan.
Fast är det nödvändigt att behandla tryckt trä?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Det finns speciell tejp för ändamålet
Ja, jag såg det - Bitumen-tejp. Riktigt dyrt är det. Hornbach rekommenderade mig att pensla Bitumen istället eftersom det är stora ytor och pensla tränger in bättre. Mycket billigare också.

Z z_bumbi skrev:
Klarlack lägger sig på ytan och så fort väta kommer in under så lossar det. Biltum tränger in i trä och ger en "zon" även under ytan.
Bra att veta angående lacken. Tack. Ja, här en bild på det tryckta gamla träet som jag tyvärr inte penslade med bitumen innan:

Gamla tryckta träplankor som inte behandlats med bitumen, liggande på marken med små växter och betongblock runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matti_75 Matti_75 skrev:
Denna är inte så dyr
Verktygsvaruhuset

[bild]
Ok, så du menar att Bitumen-tejp är bättre än penslad bitumen? Någon speciell anledning?

Z z_bumbi skrev:
Kom att tänka på en sak. Det finns ju båtlack som ju torde vara anpassad för väta. Skulle det vara ett alternativ?

Roslagsmahogny

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.