Röd och svart Milwaukee Shockwave magnetisk puck med bits på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är i husvagnen på semester och har en puck med bits med mig. Pucken är iofs nice, den är magnetisk och har lite tomma hål att sätta andra bits i.

Jag har Milwaukee shockwave bits och tycker att de verkar hålla ihop rätt bra än så länge även om det bara handlar om ett hundratal skruv. Jag får återkomma senare när de varit med ett tag till.

Som norrbottensnickaren skriver så är de onödigt dåligt uppmärkta så man får söka i bästa möjligt ljus om man ska läsa på dem.

I övrigt får man nästan använda tång när man ska byta bits i bitshållaren. Jag trodde först att det var nåt fabrikationsfel. Inte att de hamnar på sniskan (för det kan nog hända i modell sämre bitshållare) utan det är helt enkelt jäkligt tight. Kanske det löser sig efter en längre tids användning...?

HeltNyHusägare skrev:
Jag har Milwaukee shockwave bits och tycker att de verkar hålla ihop rätt bra än så länge även om det bara handlar om ett hundratal skruv. Jag får återkomma senare när de varit med ett tag till.

Som norrbottensnickaren skriver så är de onödigt dåligt uppmärkta så man får söka i bästa möjligt ljus om man ska läsa på dem.

I övrigt får man nästan använda tång när man ska byta bits i bitshållaren. Jag trodde först att det var nåt fabrikationsfel. Inte att de hamnar på sniskan (för det kan nog hända i modell sämre bitshållare) utan det är helt enkelt jäkligt tight. Kanske det löser sig efter en längre tids användning...?
Jag tycker det är ett problem med alla bitshållare, spelar ingen roll om det är wera, bacho eller julas egna. Jag antar att det finns tillräckligt med glapp i hållaren för att bitsen ska rotera lite av momentet.
Jag brukar skruva ett knack bakåt sen smacka till maskin i baken, då kommer den alltid ut lätt

Fjojtmehmet skrev:
Jag tycker det är ett problem med alla bitshållare, spelar ingen roll om det är wera, bacho eller julas egna. Jag antar att det finns tillräckligt med glapp i hållaren för att bitsen ska rotera lite av momentet.
Jag brukar skruva ett knack bakåt sen smacka till maskin i baken, då kommer den alltid ut lätt
Jag förstår vad du menar men vi beskriver olika saker.
I mina gamla bitshållare där bitsen sitter lösare dras de lite snett om man drar åt skruven tight och då ser man med blotta ögat att det inte sitter korrekt. Det räcker med att vrida på hela skruvdragaren en aning bakåt så knäpper det till och bitsen lossnar.
På min Milwaukeebitshållare är det svintight redan att trycka in bitset i hållaren och sen är det inte så mycket gods att hålla i när man ska dra ut det, om man har ett kort bits.

Man kanske borde göra ett test. Hittills har jag dragit 700 st skruv med samma Wera Impaktorbits, TX25. Jag har ca 1200 skruv kvar att dra. Skruvarna jag drar är 5x100.
Tyvärr är det lite för få skruvar kvar för att göra ett ordentligt test. Jag skulle även vilja jämföra att skruva vanlig bits och impaktor bits med en vanligt borrskruvdragare också. För att se, om, och i sånt fall, hur, mycket längre en impaktorbits håller. Kanske blir så att man bara kör impaktorbits i fortsättningen :-).

Impactor i vanlig skruvdragare är inte att rekommendera. Anledningen till att det fungerar bra i slagdragaren är att de är lite segare än vanliga bits. Det gör att de fjädrar lite med slaget. Resultatet är att de håller bättre på bekostnad av att de till viss del begränsar momentet som går ut i skruven. Så Segheten är en nackdel i en vanlig skruvdragare som inte fjädrar tillbaka. Där riskerar man att de vrids av istället. Jag har själv dragit av två tx25 impactor bits i min vanliga skruvdragare. Har slutat använda impactor utan slag efter det. Aldrig haft problem med dem i slagdragaren, där fungerar de perfekt.

• Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
pyro skrev:
Impactor i vanlig skruvdragare är inte att rekommendera. Anledningen till att det fungerar bra i slagdragaren är att de är lite segare än vanliga bits. Det gör att de fjädrar lite med slaget. Resultatet är att de håller bättre på bekostnad av att de till viss del begränsar momentet som går ut i skruven. Så Segheten är en nackdel i en vanlig skruvdragare som inte fjädrar tillbaka. Där riskerar man att de vrids av istället. Jag har själv dragit av två tx25 impactor bits i min vanliga skruvdragare. Har slutat använda impactor utan slag efter det. Aldrig haft problem med dem i slagdragaren, där fungerar de perfekt.
Bra läsning.

Är på jakt efter bra impact-bits til min nya Makita DTD171, snubblade på den här tråden.
Verkar dyrt med såna bits, och många verkar föredra de långa bitsen med flex-zon, framför motsvarande bitshållare. I den senare kan man väl använda vanliga 25 mm bits? Isåfall avsevärt billigare...

Hittade denna 54-delars bitssats från Teng Tools (TTBS53) för 649 sek, vilket känns nästan prisvärt när man letat runt ett tag i impact-bits-djungeln. Dock ingår ett gäng 30mm bits här, förutom 50mm. Funkar verkligen 30 mm i Makita-slagskruvdragarnas fäste? - tyckte jag läste nånstans att det ska vara 50mm.

Översikt av Teng Tools 54-delars impact-bitssats i öppen låda inkluderar 30mm och 50mm bits.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
30mm ska du ha bitshållare till annars blir det inge bra.

Ok, hittade ett mindre set med de viktigaste bitsen, som skulle räcka bra till att börja med (med både PH2, PZ2, och de vanligaste Torx.)

Funderar på om man kan använda multiconstruction-borren i slagskruvdragaren (radiella slag som på slagborrmaskin?)

Bosch visar ju det i din produktvideo för GDR 12V-110 . Men fler tillverkare borde ju ange detta isåfall. Förstår att min borrhammmare är mycket effektivare, men vore smidigt att bara behöva ta med sig en maskin om man ska åka o hjälpa nån att sätta upp nåt skåp i tegelvägg etc. Och det här kittet skulle vara mer användbart.

(länk här)
Borr- och bitsset med PH2, PZ2, Torx och multiconstruction-borrar monterade på hållare.
Skapa konto

A
Slagen i en slagskruvdragare och en slagborrmaskin/borrhammare är helt olika.

I en skruvdragare slår hammaren radiellt för att driva skruven antingen medsols eller motsols.
I en borrmaskin slår hammaren axiellt för att få borren att slå mot materialet.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Slagen i en slagskruvdragare och en slagborrmaskin/borrhammare är helt olika.

I en skruvdragare slår hammaren radiellt för att driva skruven antingen medsols eller motsols.
I en borrmaskin slår hammaren axiellt för att få borren att slå mot materialet.
Jag är helt med på skillnaden mellan borrhammare/slagskruvdragare, men funderade på om den senare kan användas som en slagborrmaskin i tegel t.ex., med tanke på att Bosch föreslår borrning i tegel med multiconstruction-borr i sin 12v slagskruvdragare. :thinking:

Redigerat:
använder endast 50mm och uppåt... har tröttnat på när man har bitshållarn och 25mm antingen faller dom ur elr så sitter dom fast i skruven man precis dragit in...

men tycker inte märks någon större skillnad på bitsen dom slits lika mycket... men att dra i ankarskruv i spikplåtar och vinkelbeslag och självborrande skruv på träskiva till metallstomme är det som dödat många bits för mig

N niblom skrev:
Jag har provat med en massa olika bits till slagskruvdragare och dessa är de som funkat bäst för mig:
[länk]

De är förhållandevis billiga så det gör inget om man tappar bort en eller två samt de håller länge.

/N
Perfekt för altanbygget eller proffsen som sliter ut dagligen, men för amatörens vardagsbruk föredrar iallafall jag ett kombo-kit med lite olika bitstyper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.