4 340 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Bismak när man kolsyrar vattnet
Jag har en egen borrad brunn som gett bra vatten i alla 17 år jag har bott i huset. Vi brukar också kolsyra vatten till maten, men de sista veckorna har vattnet fått en bismak när det kolsyras. Det smakar precis som vanligt innan man kolsyrar det, men ibland smakar det nästan som om man lagt lite citron i vattnet efter att det kolsyrats.
Jag misstänker att vi har fått lite svavel i vattnet som gör att det är surare än vanligt, men man känner det dock inte på lukten. Jag tänker att när man sedan kolsyrar det så blir det ännu surare och att det är därför det nästan smakar som när man har lagt citron i vattnet.
Någon som känner igen problemet?
Senaste vattenprovet är från förra året och då var vattnet efter vattenrenaren bra.
Om det är att vattnet är surt så kanske det är dags att fylla på nytt kalk i vattenrenaren, men jag börjar gärna leta i rätt ände för att spara pengar.
Jag kanske får trotsa corona-ångesten och köpa sådana här för att testa PH-värdet:
- https://www.biltema.se/fritid/pool/poolvard/teststickor-50-pack-2000022213
Jag misstänker att vi har fått lite svavel i vattnet som gör att det är surare än vanligt, men man känner det dock inte på lukten. Jag tänker att när man sedan kolsyrar det så blir det ännu surare och att det är därför det nästan smakar som när man har lagt citron i vattnet.
Någon som känner igen problemet?
Senaste vattenprovet är från förra året och då var vattnet efter vattenrenaren bra.
Om det är att vattnet är surt så kanske det är dags att fylla på nytt kalk i vattenrenaren, men jag börjar gärna leta i rätt ände för att spara pengar.
Jag kanske får trotsa corona-ångesten och köpa sådana här för att testa PH-värdet:
- https://www.biltema.se/fritid/pool/poolvard/teststickor-50-pack-2000022213
Inget svar på din fråga men tänkte bara upplysa om att du med gott samvete samt din corona-ångest till trots kan åka till Biltema..
”
Vi erbjuder nu Köp & Hämta Drive In
I linje med andra samhällsåtgärder erbjuder Biltema nu i utvalda varuhus att handla via Köp & Hämta Drive In. Det innebär att du som kund väljer de varor du vill ha, gör din beställning via Köp & Hämta till ditt Biltema varuhus som erbjuder Köp & Hämta Drive In, så plockar vi ihop din order. Vid ankomst till ditt varuhus så kommer Biltemas personal att leverera din beställning direkt till bilen.
Du behöver därmed inte gå ur bilen.
Välkommen!”
”
Vi erbjuder nu Köp & Hämta Drive In
I linje med andra samhällsåtgärder erbjuder Biltema nu i utvalda varuhus att handla via Köp & Hämta Drive In. Det innebär att du som kund väljer de varor du vill ha, gör din beställning via Köp & Hämta till ditt Biltema varuhus som erbjuder Köp & Hämta Drive In, så plockar vi ihop din order. Vid ankomst till ditt varuhus så kommer Biltemas personal att leverera din beställning direkt till bilen.
Du behöver därmed inte gå ur bilen.
Välkommen!”
Tack för tipset.M mogge_73 skrev:
Har inget pH-filter, men har kalksten inblandat i sanden för att fånga svavel (kommer inte alltid svavel, bara ibland). Jag får nog skruva upp filtret och se om all kalksten/kalkgrus har lösts upp.
Igår smakade vattnet som vanligt igen, så det kan mycket väl vara en puff svavel som inte kunde fångas av filtret längre.
Kollade ifjol och då hade jag fortfarande kvar kalksten efter tio år, men vattnet kan ju ha blivit surare sista året. Sedan går det rätt snabbt när stenarna börjar bli små (de var runt 4-5mm från början, de var kanske 2mm ifjol).
Skall snart
Det har nog blivit något missförstånd om någon påstått att kalk tar bort svavelväte.
Svavelväte produceras av bakterier som bryter ner organiska ämnen i syrefattiga miljöer.
Svavelväte neutraliseras i kontakt med syre.
Kalk tar inte bort svavel.
Har du ett bra pH-värde bör du inte tillföra kalk i vattnet, dels blir vattnet hårdare och risken är att pH-värdet blir för högt vilket då kan ge en kemisk bismak på vattnet. Ni ska nog börja med att mäta pH-värdet utan filter inkopplat.
Svavelväte produceras av bakterier som bryter ner organiska ämnen i syrefattiga miljöer.
Svavelväte neutraliseras i kontakt med syre.
Kalk tar inte bort svavel.
Har du ett bra pH-värde bör du inte tillföra kalk i vattnet, dels blir vattnet hårdare och risken är att pH-värdet blir för högt vilket då kan ge en kemisk bismak på vattnet. Ni ska nog börja med att mäta pH-värdet utan filter inkopplat.
Klicka här för att svara