Biorum

Jag och min sambo köpte ett hus för lite över ett år sedan. I källaren i huset finns det ett mindre rum som jag tror skulle passa utmärkt som biorum. Jag har aldrig byggt ett biorum eller gjort något liknande tidigare och därför tänkte jag fråga er om råd.

Biorummet har dimensionerna:

Bredd 345 cm
Längd 462 cm
Höjd 200 cm

Rummet är som sagt i källaren. Väggarna är redan klädda i någon typ av plastpanel som förra ägaren måste ha satt in. Bakom plastväggen finns den vanliga oputsade betongväggen som är vanlig i källare. Hela golvet är beklätt med klinkersgolv. Innertaket är beklätt med träpanel. Jag vill riva bort allt detta.

Därefter vill jag (med hjälp av byggare):

1. Placera innerväggar (gipsskivor med metalreglar) på samtliga väggar i rummet. Via hemförsäkringen har jag kunnat prata lite med en byggingenjör via telefon (en service som hemförsäkringen har) och han berättade att för att undvika fuktproblem skulle jag ha en luftspalt mellan betongväggen och innerväggen. Dessutom borde jag ha luftspalter både upp och nertill där väggen möter taket samt golvet. För att uppnå detta kunde jag använda mig av lister som släpper igenom luft/fukt.
Fråga: Stämmer det som jag har skrivit? Är det genomförbart? Kommer jag få fuktproblem?

2. Sätta upp Ecophone Sombra A undertak i rummet. Höjden i rummet är som sagt 200 cm med det nuvarande innertaket av träpanel. Om jag tar bort träpanelen borde det ge ytterligare centimetrar.

Fråga 1: Ecophone Sombra A kan hängas upp med ett upphängningssystem. När jag kollar Ecophones hemsida verkar det som att Sombra A kan hängas upp med ett upphängningssystem eller direktupphängas på taket. Jag är osäker på hur mycket taket sänks då. Är det någon som vet? Har jag tillräckligt med höjd i rummet för att kunna använda mig av ett undertak som t.ex. Sombra A?

Fråga 2: Är det möjligt att installera spotlights i sombra A tak? Jag antar att det kräver att man använder sig av upphängningssystemet?

Fråga 3: Går det att dra kablar ovanför Sombra takplattorna?

3. Placera golvmatta i rummet ovanpå klinkersen. Jag har kollat på nätet och det finns andningsbara mattor som ska fungera i källare och som släpper igenom fukt. Jag tror inte att jag kommer att vilja fästa mattan mot golvet.
Fråga: Har någon här erfarenhet av matta i källare ovanpå klinkersgolv? Hur har det fungerat?

4. Rummet är 345 cm brett och 462 cm långt.
Fråga: Är det tillräckligt för att göra ett biorum av det? Jag hade tänkt mig ca 100 tums duk.

SOpcPGp.jpg

wloh3bB.jpg

QmTFCpt.jpg

M2THpab.jpg

Självklart ska det bli biorum! Nästan samma mått som mitt, och det funkar bra.

1. Varför reglar och gips på väggarna som ökar risken för problem? Väggarna är kanske tillräckligt bra under att bara måla på. Alternativt putsa upp dom innan om de behöver bli jämnare. Reglar & gips gör ju även att rummet blir mindre. Ska det vara biorum med projektor så bör du satsa på en mörk färg (svart). Måla med silikatfärg eller liknande.

2. Är panelen satt efteråt som innertak, eller är den spikad direkt i reglarna? Låt den sitta och måla över. Jag hade inte satt in något som tar ner takhöjden. Jag har ingen erfarenhet av Sombra-taket, men är det ljuddämpande egenskaper du är ute efter så blir det bäst med luftspalt bakom, och då sänks taket ytterligare. Men då har då också plats med kablar bakom, och kan sätta spotlights.

Belysningen är minst viktig i ett biorum, även om det ser fräckt och bidrar till bio-stämningen. Jag tycker ändå inte man kan ha igång nåt sånt samtidigt som projektorn. Minsta extra ljus sabbar svärtan i bilden.

Jag satte vägglampor istället. Det finns även led-"tejp" du kan koppla in och sätta i taket utmed väggarna som bygger väldigt lite på höjden.

3. Heltäckningsmatta på golvet ska inte vara några problem m.a.p fukt. Varmare att gå på, och dämpar ljudet bra också. Räcker att tejpa denna i kanterna och klämma under en golvlist.

Jag har 106" ramspänd duk och mitt rum är bara 3,30 brett. Lite mer plats för högtalare på siden hade vart bra, men det funkar absolut.

Tips:
Satsa på bra mörkläggning. Nåt draperi funkar vid öppningen, och täck för fönstren. Jag har gjort tygklädda ramar som jag kan pressa in i fönstersmygarna för 100% mörkläggning. Hela rummet är svart.

Se till att alla kablar kan döljas i kanaler/golvlister, så blir det mycket trevligare och mer lättstädat.

Börja med grunderna, så du kan börja använda rummet. Sen kan du komplettera senare med Sombra-tak, absorbenter & diffusioner, mysbelysning, och draperier och annat lull-lull. :)

Minimum är 4,5cm med Sombra eller annan takskiva som inte ska limmas. Då snackar vi toktajt mot befintligt tak och meck att få dit skivorna då man får bygga med skivor och bärverk samtidigt. Eftersom bärverket är 45mm högt. Limskiva finns i 20mm.

Vad har du för ambition med detta rum? När jag drar igång bioprojektet så går första samtalet till Jens på Resonator.

http://resonatorstockholm.com/

...som får hjälpa mig med designen av rummet, utan korrekt akustikreglering kommer det bli sådär.....eller som i vilket vardagsrum som helst.

Hej! Vad roligt jag har ett rum med ungefär samma mått i källaren som ska bli biorum, storleken är det inget fel på. Det som är med viktigt att ta hänsyn till är avståndet från duk till projekter och hur stor bild projektorn kan projicera på det avståndet.

Ska riva bort beklädnad på väggen, bredspackla och måla putsen.
"Måla med silikatfärg eller liknande" föreslogs. När jag har pratat med färgaffären anser de att silikatfärg är för utomhusbruk och inomhus ska man ha inomhusfärg - akrylatbaserad väggfärg helt enkelt. Det ska även ha fördelen att färgen "släpper" om man får fuktproblem... vet inte riktigt vad som är bäst där. Vad säger experterna?

blygarn skrev:
...
"Måla med silikatfärg eller liknande" föreslogs. När jag har pratat med färgaffären anser de att silikatfärg är för utomhusbruk och inomhus ska man ha inomhusfärg - akrylatbaserad väggfärg helt enkelt. Det ska även ha fördelen att färgen "släpper" om man får fuktproblem... vet inte riktigt vad som är bäst där. Vad säger experterna?
Färgaffären har FEL!
Aldrig plastfärg på källarväggar.
Silikatfärg.

Om det blir för "hårt" ljud eller mkt efterklang med bara källarväggar så borde tjocka tygdraperier kunna åtgärda/mildra detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.