Jag skulle behöva binda upp det som är kvar på väggen efter att ha rivit bort ytskiktet från strukturtapeten. Vill inte att det skall bli bubblor sen när jag tapetserar.

Ska jag rolla på en billig färg från byggmax (99kr/10Liter) eller finns det något annat, kanske någon primer bara för att binda ihop ytan?

Ja, det tycker jag är en bra idé. Har själv gjort så vid omtapetsering. Måla med någon billig väggfärg och låt det torka. Slipa och spackla sedan eventuella ojämnheter innan du tapetserar.

Blanda tapetlim med vatten i ca 50/50 så binder det ihop ytan utmärkt. Om den underliggande tapeten bubblar sig bör du riva bort bubblorna och efteråt spackla upp "hålen". Enligt min erfarenhet så brukar de bubblor som uppstår aldrig lägga sig utan de syns istället igenom den slutgiltiga tapeten.

Sån här glasfibermatta man limmar upp då, istället för renoveringstapet? 600 kr för 25 m2.

Jag har inte fått det där med att måla före att fungera _tillräckligt_ bra för att jag ska göra om det igen.
Nästa gång det ska målas/tapetseras rivs eventuellt lösa tapeter väck helt.

Man stör sig för mycket själv på bubblor och skarvar som syns, även om ingen annan skulle lägga märke till det.

Skit i den billiga väggfärgen och kör en spärrfärg istället så slipper man alla problem.

Men vad händer när man lägger på tapetlim då man ska sätta upp de nya tapeterna? Kommer inte 50/50 blandningen åter igen bli flytande?

Klicka skrev:
Men vad händer när man lägger på tapetlim då man ska sätta upp de nya tapeterna? Kommer inte 50/50 blandningen åter igen bli flytande?
Nej det kommer den inte att bli. Om man förlimmar med 50/50 lim/vatten så kommer dels ytan bli lite hårade och lättare att slipa och få slät och dels så kommer den inte att suga så mycket lim när nu väl tapetserar.
Dock så ska du se till att få bort stora bubblor i gammal tapet som uppstår på väggen för de bubblorna kommer att komma tillbaka och eventuellt synas när du hänger upp den slutgiltiga tapeten.

Janus82 Janus82 skrev:
Nej det kommer den inte att bli. Om man förlimmar med 50/50 lim/vatten så kommer dels ytan bli lite hårade och lättare att slipa och få slät och dels så kommer den inte att suga så mycket lim när nu väl tapetserar.
Dock så ska du se till att få bort stora bubblor i gammal tapet som uppstår på väggen för de bubblorna kommer att komma tillbaka och eventuellt synas när du hänger upp den slutgiltiga tapeten.
Ska man slipa efter att man applicerat vatten/lim 50/50 på väggen?
Oavsett underlag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.