Hej!

någon som provat Biltemas spikutdragare? Om det funkar för att byta panel eller om man ska satsa på en Bacho eller Hultafors direkt.

• Svart spikutdragare från Biltema på en neutral bakgrund, avsedd för bygg- och renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Möjligt att Biltemas kan funka, har inte provat den. Kört med Hultafors, det krävs genomtänkt utformning och härdning av skären om dessa ska kunna hålla för rätt extrema påfrestningar som blir.

Köpte en biltema för 10 år sen. Ser likadan ut som nu. Käftarna pajade ganska omgående. Dvs totalt värdelös.

Köp en hulta på en gång så har du en kompis i många år.

• Gilla
Victor_432
  • Laddar…
wildeside
Bara skit, köp ett kvalitetsverktyg.
Vet av erfarenhet:crysmile:

• Gilla
Victor_432
  • Laddar…
Var litet nyfiken och rotade fram min gamle Hulta ”Tors Atle” Made in Sweden som det står. Dragit ur tusentals fyrtumsspik och annat med den och det är bara litet färg som skavts av vid käftarna, annars som ny. Genialisk design inte minst att man har två fästen för kofot/hammare.

Röd Hulta "Tors Atle" tång med lätt nött färg på en träyta, text "Made in Sweden".
Skapa konto

Röd Hulta "Tors Atle" kofot med slitage och text "Made in Sweden" på träbakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
C
Har Bahcos stora modell 38 med glidhammaren och den har jag inte alls lyckats bli kompis med.
Möjligt att det är handlaget det är fel på, men köp inte den om du vill ha något idiotsäkert :rofl:

• Gilla
Victor_432
  • Laddar…
Ja Hultan är nog idiotsäker… funkat för mig iaf :-D

Nej men det är en fröjd att jobba med verktyg som är i princip bombsäkra. Den är väldigt liten men helt otroligt vilka krafter den kan hantera, geometrin och kraftfördelningen perfekt för att greppa säkert utan att knipsa av spiken.

Ska Du byta panel så är Bahcos lilla bräckjärn perfekt i kombination med hammare, hovtång och lite större bräckjärn. Jag har använt denna och liknande japanska varianter som ClasOhlson sålde tidigare. Har aldrig gått sönder under 30-års användning. Perfekt om spikhuvudet sitter försänkt i panelen eller skymd av andra detaljer.

Bräckjärn med klys i båda ändar | BAHCO | Bahco Sweden

• Gilla
Victor_432
  • Laddar…
R
Köpte mot bättre vetande också biltemas för några årsen käftarna vek sig efter tre spik. Köpte sedan en hultafors den har jag dragit mycket spik med genom åren.

• Gilla
Victor_432
  • Laddar…
Tack för alla tips! Det blir inte Biltemas utdragare.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Tack för den här tråden, det blir en Hultsfors för mig med. Jula har Bahcos dito för 549 och Hultsforsen för 699.

V Victor_432 skrev:
Hej!

någon som provat Biltemas spikutdragare? Om det funkar för att byta panel eller om man ska satsa på en Bacho eller Hultafors direkt.
Köpte en idag och den höll för färre än tio spikar. Som tur är har jag fem minuter till både biltema och jula så nu har jag en hultaforsare istället. Förutom att den har bättre tänder så fungerar den bättre, den får bättre tag om spiken.

Kan tillägga att undvik just den modelen av biltema spikutdragare min höll för 1 spik 😂

käftarna är så mjuka att materialet formas efter spiken

• Gilla
jteg68
  • Laddar…
Biltemaskräp....

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Min Hulta är också välanvänd och med tanke på hur den ser ut, dvs hur mycket stryk den har fått, så tror jag biltema livet i lä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.