88 339 läst ·
52 svar
88k läst
52 svar
Biltemas snöslunga.
Nej. Skulle aldrig lämna in en 5000 kronors maskin på service. Brytpinnarna har gått av några gånger och ett hjul har tappat luft. Det är allt.
Är du fortfarande nöjd med 11 hk slungan ?? funderar på att köpa den , du tycker det var lätt att montera den ??P Poperor skrev:Har precis köpt den stora 11 hästars slungan. Den var lätt att montera ihop och när väl oljan var påfylld startade den mycket lätt och fint på 220 V elstarten. Verkar väl helt ok, har tyvärr ganska begränsade referensramar. Säljaren jag pratade med sade att biltema köpt upp sig på ett stort lager reservdelar och tecknat avtal med lokala verkstäder för att inte kunder ska bli stående med trasiga maskiner om något går sönder. Han berättade vidare att maskinerna testats av biltema under förra vintern oc dessa tester föll väl ut. Återstår väl att se om det bara var säljsnack eller om den kommer att fungera bra. Tycker dock att 8995kr för en 11hk slunga känns helt ok. När det väl snöat återkommer jag med rapport om hur den fungerar på annat än barmark.
Per.
Har Biltema ST1102 (11hk slungan med hjul). Motormässigt är den ett monter, Loncinmotorn är råstark. Startar på första draget varm som kall, elstart har jag bara provat, som nån skrev det tar längre tid att ta fram en elsladd än att rycka i startsnöret.
Kastar snön långt, klarar man sig inte med den kastlängden vet jag inte vad man har för behov.
Gillar att det är 6st separata knivar, går en brytpinne (hände ikväll) märker man det inte ens och kan lätt köra vidare
Minussidan är att jag tyckte den gick lite för sakta såväl framåt som bakåt, särskilt bakåt. Men jag löste det genom att kapa upp lite vid växelföraren så spaken kan flyttas lite mer, ska dock se om jag kan trimma farten ännu lite till vid backning. Är man som mig 191cm är den aningen låg men inte så det är ett problem, har konstaterat att jag med lite modifikation kan höja "styret" men inte gjort det ännu då det inte är något egentligt problem.
Differentialen störde jag mig på, så jag svetsade den och kör nu heldiffat hela tiden, visst svänger det sämre men det är ett ickeproblem det med. Säkert slitsamt om man är en liten tjej men inte för mig.
Glidskenorna är för små original, så jag svetsade på lite med stål på dessa och det gjorde enorm skillnad
Den är köpt ny 2019, men jag köpte den begagnad för en vecka sedan för ynkliga 3000kr. Hittills en av mina bästa affärer då jag fick 2500kr för min 25 år gamla Stiga.
Vi får se om lyckan varar.
Kastar snön långt, klarar man sig inte med den kastlängden vet jag inte vad man har för behov.
Gillar att det är 6st separata knivar, går en brytpinne (hände ikväll) märker man det inte ens och kan lätt köra vidare
Minussidan är att jag tyckte den gick lite för sakta såväl framåt som bakåt, särskilt bakåt. Men jag löste det genom att kapa upp lite vid växelföraren så spaken kan flyttas lite mer, ska dock se om jag kan trimma farten ännu lite till vid backning. Är man som mig 191cm är den aningen låg men inte så det är ett problem, har konstaterat att jag med lite modifikation kan höja "styret" men inte gjort det ännu då det inte är något egentligt problem.
Differentialen störde jag mig på, så jag svetsade den och kör nu heldiffat hela tiden, visst svänger det sämre men det är ett ickeproblem det med. Säkert slitsamt om man är en liten tjej men inte för mig.
Glidskenorna är för små original, så jag svetsade på lite med stål på dessa och det gjorde enorm skillnad
Den är köpt ny 2019, men jag köpte den begagnad för en vecka sedan för ynkliga 3000kr. Hittills en av mina bästa affärer då jag fick 2500kr för min 25 år gamla Stiga.
Vi får se om lyckan varar.
Medlem
· Västerbotten
· 6 inlägg
Jag köpte före jul 2021 Biltemas Snöslunga HST 8613, alltså den största med band och kört lite med den.
Fungerar fint och praktiskt med hydrostatdriften så att man kan växla fram och back steglöst.
Men svänga är en teknik man får lära sig då banden inte släpper dragkraften direkt under belastning.
Har kommit på att jag använder vänster svängspak, den under handtaget och så friläge och lite bakåt eller framåt beroende på åt vilket håll jag ska svänga.
Praktiskt med höjdinställningen MEN vill ha ett "flytläge" alltså där gasdämparen som låser likt en kontrorsstols höjd slungan i ett läge där en går på banden.
Jag vill ha så att den följer underlaget för den hakar ofta fast om det är ojämnt och jag inte vill lämna 5 cm snö efter mig.
Men det tänker jag fixa framöver med antingen byta knappen man trycker på med höger tumme till en spak som låser i två lägen eller elektromagnet och en strömbrytare då den har batteristart.
Där är också ett problem att åtgärda och det är lätt löstagbart batteri så att jag kan ha det inomhus i värmen.
Eljest nöjd med den det lilla jag hunnit prova men mer snö är att vänta idag den 2/1 2022 här i Umeå.
Fungerar fint och praktiskt med hydrostatdriften så att man kan växla fram och back steglöst.
Men svänga är en teknik man får lära sig då banden inte släpper dragkraften direkt under belastning.
Har kommit på att jag använder vänster svängspak, den under handtaget och så friläge och lite bakåt eller framåt beroende på åt vilket håll jag ska svänga.
Praktiskt med höjdinställningen MEN vill ha ett "flytläge" alltså där gasdämparen som låser likt en kontrorsstols höjd slungan i ett läge där en går på banden.
Jag vill ha så att den följer underlaget för den hakar ofta fast om det är ojämnt och jag inte vill lämna 5 cm snö efter mig.
Men det tänker jag fixa framöver med antingen byta knappen man trycker på med höger tumme till en spak som låser i två lägen eller elektromagnet och en strömbrytare då den har batteristart.
Där är också ett problem att åtgärda och det är lätt löstagbart batteri så att jag kan ha det inomhus i värmen.
Eljest nöjd med den det lilla jag hunnit prova men mer snö är att vänta idag den 2/1 2022 här i Umeå.
Medlem
· Västerbotten
· 6 inlägg
Jag hann inte köra så mycket i fjol men banddrivet kräver lite annan teknik upptäckte jag.
Det jag saknade och skrev om är ett flytläge där slungan följer underlaget och det fick jag inte till men bytte ut tryckknappen till ett bromshandtag för cyklar så jag slipper trycka med tummen, har ju artros och svårt för sådan manöver.
Eljest går den fint men kan faktiskt köra fast då det är löst underlag.
Jo jag kan rekommendera den fast idag, nja jag vet inte om jag kanske skulle ha köpt en mindre liten slunga då vi planerar att flytta och bara ha ett ställe som ska skottas och då kan man gå ut ofta och inte komma dit när det ramlat ned en halvmeter.
Batteristart är också något jag är lite tveksam till, så svårt är det inte att stoppa in en elkontakt och köra igång ifall man har tillgång till ström..
Det jag saknade och skrev om är ett flytläge där slungan följer underlaget och det fick jag inte till men bytte ut tryckknappen till ett bromshandtag för cyklar så jag slipper trycka med tummen, har ju artros och svårt för sådan manöver.
Eljest går den fint men kan faktiskt köra fast då det är löst underlag.
Jo jag kan rekommendera den fast idag, nja jag vet inte om jag kanske skulle ha köpt en mindre liten slunga då vi planerar att flytta och bara ha ett ställe som ska skottas och då kan man gå ut ofta och inte komma dit när det ramlat ned en halvmeter.
Batteristart är också något jag är lite tveksam till, så svårt är det inte att stoppa in en elkontakt och köra igång ifall man har tillgång till ström..
Ska du sälja snöslungan?J Jan Sandström skrev:Jag hann inte köra så mycket i fjol men banddrivet kräver lite annan teknik upptäckte jag.
Det jag saknade och skrev om är ett flytläge där slungan följer underlaget och det fick jag inte till men bytte ut tryckknappen till ett bromshandtag för cyklar så jag slipper trycka med tummen, har ju artros och svårt för sådan manöver.
Eljest går den fint men kan faktiskt köra fast då det är löst underlag.
Jo jag kan rekommendera den fast idag, nja jag vet inte om jag kanske skulle ha köpt en mindre liten slunga då vi planerar att flytta och bara ha ett ställe som ska skottas och då kan man gå ut ofta och inte komma dit när det ramlat ned en halvmeter.
Batteristart är också något jag är lite tveksam till, så svårt är det inte att stoppa in en elkontakt och köra igång ifall man har tillgång till ström..
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Blir nog mest tyckande i ett forum när maskinen inte testats ordentligt och därför inte överdrivet mycket värt.
Min tyckande består i att du knappt får något för 5000 kr längre, särskilt inte en tvåstegs snöslunga som ändå väger över 50 kg. Jag hade köpt om budgeten inte medger mer, men vårdat den ömt och försiktigt. Då kan den nog hålla rätt många vintrar.
Jag köpte själv en begagnad Toro från 1983 för ~3000 (runt 8 hk) och den är gjord av pansarplåt och har inte ens några brytpinnar eftersom vinkelväxeln tydligen klarar sig utan (anges bara 8.8 bult). Dock är det antagligen inte helt lätt att hitta sådant. Denna hade stått bortglömd i ett garage i 20+ år.
Min tyckande består i att du knappt får något för 5000 kr längre, särskilt inte en tvåstegs snöslunga som ändå väger över 50 kg. Jag hade köpt om budgeten inte medger mer, men vårdat den ömt och försiktigt. Då kan den nog hålla rätt många vintrar.
Jag köpte själv en begagnad Toro från 1983 för ~3000 (runt 8 hk) och den är gjord av pansarplåt och har inte ens några brytpinnar eftersom vinkelväxeln tydligen klarar sig utan (anges bara 8.8 bult). Dock är det antagligen inte helt lätt att hitta sådant. Denna hade stått bortglömd i ett garage i 20+ år.
Redigerat:
Bra tänk tycker jag. Biltema har dessutom slutat med fem års garanti på motorn, så fördelen med att köpa nytt krymper. Det finns ju en hel del begagnat, problemet för mig är att jag inte kan motorer för fem öre så har svårt att skilja bra skick från dåligt annat än okulärt och startar/startar inte. Men gillar helt klart att köpa kvalitet begagnat framför skräp nytt.MultiMan skrev:
Blir nog mest tyckande i ett forum när maskinen inte testats ordentligt och därför inte överdrivet mycket värt.
Min tyckande består i att du knappt får något för 5000 kr längre, särskilt inte en tvåstegs snöslunga som ändå väger över 50 kg. Jag hade köpt om budgeten inte medger mer, men vårdat den ömt och försiktigt. Då kan den nog hålla rätt många vintrar.
Jag köpte själv en begagnad Toro från 1983 för ~3000 (runt 8 hk) och den är gjord av pansarplåt och har inte ens några brytpinnar eftersom vinkelväxeln tydligen klarar sig utan (anges bara 8.8 bult). Dock är det antagligen inte helt lätt att hitta sådant. Denna hade stått bortglömd i ett garage i 20+ år.
Jag har nu haft min ST6502 i 10 år. Det är 6,5 hk modellen med Loincin LC170, inköpt 2013 för 4999:-. I vintras drog jag av startsnöret så det var dags för en liten översyn. Snöret byttes utan problem, mycket enkel konstruktion.
Biltema ST6502, 10 år
I vintras slutade lampan att fungera. Orginallampan var en billig modell som gav ok ljus, men inte mer. Nu när den slutat fungera så ersatte jag den med Biltema 7`fjärrljus Artnr. 42-330, 199:-. Det är viktigare än man kanske tror att ha bra ljus när man röjer, och denna ger bra ljus. Maskinen anger 12 V DC, 25w på matarkabeln och lampan är 55w men det fungerar ok.
Ny lampa
Lampan kompletterades med en strömbrytare, biltema art nr 43-064 med gul led. Brytaren fick utan problem plats i lamphuset.
Lampa av/på
I övrigt är maskinen i bra skick. Den förvaras alltid ute, vilket kanske inte är optimalt, sliter kanske lite extra med blekning mm som följd, men inget som påverkar funktionen. Primerknappen kändes svampig så jag beställde en ny från aliexpress, kostade 20:- och byttes enkelt. Passade samtidigt på att kontrollera förgasare mm under plåtarna, men allt såg bra ut, så ingen idé att pula med det i onödan. Funderade på att kika på kammen, men eftersom att den går så bra så fanns det ingen anledning. Noterade även att den saknar luftfilter men det är normalt på snöslungor. Kontrollerade oljan som byttes förra säsongen och den var som ny. Kör den alltid på Biltemas alkylatbensin, 38 sek/liter.
Kontrollpanelen
Det är förstås en enkel maskin utan särskilda finesser, men den fungerar bra. Startar alltid. Däcken har tappat luft så de har nu fått slang, och sedan dess inga problem. Viss patina har uppstått på intaget men inget som påverkar funktionen.
The bussiness end
Jag är nöjd med denna maskin. Den gör sitt jobb när det behövs. Lite omvårdnad efter 10 år är inget att klaga på.
När detta skrivs finns det en likadan maskin kvar hos Biltema i Norrköping. Det verkar ersättas med ST56.
Skillnader:
- Sänkt vikt. Inte bra, då maskinen behöver ha viss tyngd för att få fäste
- Sänkt motoreffekt
- Minskad arbetshöjd från 51 till 40 cm.
- Slopade skärstål på intagsdelen
- Utkastardel i plast, tidigare stål.
Det verkar som att denna modell genomgår en liten nedbantning till nästa generation. Troligen inte till det bättre.
Biltema ST6502, 10 år
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I vintras slutade lampan att fungera. Orginallampan var en billig modell som gav ok ljus, men inte mer. Nu när den slutat fungera så ersatte jag den med Biltema 7`fjärrljus Artnr. 42-330, 199:-. Det är viktigare än man kanske tror att ha bra ljus när man röjer, och denna ger bra ljus. Maskinen anger 12 V DC, 25w på matarkabeln och lampan är 55w men det fungerar ok.
Ny lampa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lampan kompletterades med en strömbrytare, biltema art nr 43-064 med gul led. Brytaren fick utan problem plats i lamphuset.
Lampa av/på
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I övrigt är maskinen i bra skick. Den förvaras alltid ute, vilket kanske inte är optimalt, sliter kanske lite extra med blekning mm som följd, men inget som påverkar funktionen. Primerknappen kändes svampig så jag beställde en ny från aliexpress, kostade 20:- och byttes enkelt. Passade samtidigt på att kontrollera förgasare mm under plåtarna, men allt såg bra ut, så ingen idé att pula med det i onödan. Funderade på att kika på kammen, men eftersom att den går så bra så fanns det ingen anledning. Noterade även att den saknar luftfilter men det är normalt på snöslungor. Kontrollerade oljan som byttes förra säsongen och den var som ny. Kör den alltid på Biltemas alkylatbensin, 38 sek/liter.
Kontrollpanelen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är förstås en enkel maskin utan särskilda finesser, men den fungerar bra. Startar alltid. Däcken har tappat luft så de har nu fått slang, och sedan dess inga problem. Viss patina har uppstått på intaget men inget som påverkar funktionen.
The bussiness end
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är nöjd med denna maskin. Den gör sitt jobb när det behövs. Lite omvårdnad efter 10 år är inget att klaga på.
När detta skrivs finns det en likadan maskin kvar hos Biltema i Norrköping. Det verkar ersättas med ST56.
Skillnader:
- Sänkt vikt. Inte bra, då maskinen behöver ha viss tyngd för att få fäste
- Sänkt motoreffekt
- Minskad arbetshöjd från 51 till 40 cm.
- Slopade skärstål på intagsdelen
- Utkastardel i plast, tidigare stål.
Det verkar som att denna modell genomgår en liten nedbantning till nästa generation. Troligen inte till det bättre.
Redigerat:
Mycket stort tack @Frankesson för informativt inlägg!