Köpte en smygvinkel på Biltema men när jag packar upp den känner jag att den här går ju inte att mäta invändig vinkel med??
Den "runda" änden ska väl gå att dra ända in i "handtaget"? Den ska väl inte sticka ut såhär när den är längst in?
Funderar på om den enkla lösningen är att slipa ner den utstickande delen? Det är ju enkelt att rita en rits på den som visar hur långt den ska slipas ner. Det ska väl inte göra nåt om man slipar lite för mycket (slipar man för lite sticker den ut och det är ju inte bra).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den "runda" änden ska väl gå att dra ända in i "handtaget"? Den ska väl inte sticka ut såhär när den är längst in?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på om den enkla lösningen är att slipa ner den utstickande delen? Det är ju enkelt att rita en rits på den som visar hur långt den ska slipas ner. Det ska väl inte göra nåt om man slipar lite för mycket (slipar man för lite sticker den ut och det är ju inte bra).
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
212 kr inkl moms
Läs mer
Jag får prova sen och se hur det går. Den är väl härdad så det kanske inte är så lätt... Men kanske ska ta "dremeln" och en kapskiva och kapa av det mesta med och sen finslipa med bänkslipmaskinen.
Att förlänga spåret hade kanske varit snyggare, men det lär ju vara svårare att få bra...
Att förlänga spåret hade kanske varit snyggare, men det lär ju vara svårare att få bra...
Redigerat:
Lämnar jag tillbaka den måste jag ju köpa en annan. Och det är en bit att åka också. Och Julas smygvinkel för 19.90 är slutsåld, jag har svårt att hitta nån under 200 (och Biltemas kostade under 50-lappen).
Det gick utmärkt att slipa ner den, tog 5 minuter. (Lite mindre, jag slipade ner en 30 mm centrumborr till 28 mm också, det var svårt att hitta 28 mm borr eller hålsåg nämligen.)
Det gick utmärkt att slipa ner den, tog 5 minuter. (Lite mindre, jag slipade ner en 30 mm centrumborr till 28 mm också, det var svårt att hitta 28 mm borr eller hålsåg nämligen.)
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 15 inlägg
Tittar man på den som visas på hemsidan så ser det ju ut som spåret går längre in än vad den gjort på din. Måste ju blivit fel i tillverkningen.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vinkelhake-och-linjal/Smygvinkel-2000035030/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vinkelhake-och-linjal/Smygvinkel-2000035030/
Den på bilden är väl den de skickade till kineserna som "ritning". Tveksam till att jag fått ett måndagsexemplar, gissar att hela serien ser ut så.
Hade jag haft närmare till Biltema så hade jag nog tittat på att byta den. Men det dröjer väl nåt år tills de byggt här i Väsby.
Hade jag haft närmare till Biltema så hade jag nog tittat på att byta den. Men det dröjer väl nåt år tills de byggt här i Väsby.
Sen är ju skruven i vägen för vissa mätningar. Det är därför tex Hultafors har sin skruv på det enda vettiga stället:
http://www.hultafors.se/handverktyg/matning/vinklar/smygvinkel-smv/
http://www.hultafors.se/handverktyg/matning/vinklar/smygvinkel-smv/
Vissa saker ska man inte köpa på biltema.
Köpte för länge sedan en stållinjal där. Den var krokig redan innan jag fick hem den. Tittade på en idag när jag var där, den diffade nästan en millimeter på 50 cm. Böjd alltså. Vad använder man en sådan till?
Köpte för länge sedan en stållinjal där. Den var krokig redan innan jag fick hem den. Tittade på en idag när jag var där, den diffade nästan en millimeter på 50 cm. Böjd alltså. Vad använder man en sådan till?
Kanske är bra att kunna ta till om man inte har något annat i sitt liv att svära över. Där fyller faktiskt Biltema, Jula, CO med flera en viktig funktion!MathiasS skrev:
//Ronnie
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 195 inlägg
Det kanske var en krymplinjal?MathiasS skrev:
Skämt åsido finns det faktiskt krympmått. http://www.hultafors.se/handverktyg/matning/meterstockar/meterstockar-tra/krympmeterstock-590/
Jajamensan, har en sådan måttstock i min ägo någonstans. Farfar var modellsnickare på Kockums och konstruerade bl a gjutformar och för att kompensera för att gjutgods krympte användes en måttstock med "fel" mått. Det gällde att ha den i en separat ficka för att inte ställa till det för sig.Johan Gunverth skrev:
//Ronnie
