Köpte en smygvinkel på Biltema men när jag packar upp den känner jag att den här går ju inte att mäta invändig vinkel med??

2016-04-26 19.37.40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den "runda" änden ska väl gå att dra ända in i "handtaget"? Den ska väl inte sticka ut såhär när den är längst in?

2016-04-26 19.37.29.jpg
Skapa konto

Funderar på om den enkla lösningen är att slipa ner den utstickande delen? Det är ju enkelt att rita en rits på den som visar hur långt den ska slipas ner. Det ska väl inte göra nåt om man slipar lite för mycket (slipar man för lite sticker den ut och det är ju inte bra).

Hur ser den ut i andra änden på stålet?

Som det brukar se ut i andra änden:
2016-04-26 20.31.42.jpg
Skapa konto

Ah sorry, tankevurpa..
Jag hade gjort som du sagt, slipat/filat ner den änden.

Jag får prova sen och se hur det går. Den är väl härdad så det kanske inte är så lätt... Men kanske ska ta "dremeln" och en kapskiva och kapa av det mesta med och sen finslipa med bänkslipmaskinen.

Att förlänga spåret hade kanske varit snyggare, men det lär ju vara svårare att få bra...

Redigerat:
Varför inte bara lämna tillbaka den?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Den ser ut som någon underbetald industiformgivare i Kina har druckit för mycket risbrännvin......

Jag skulle lämna tillbaka skiten och kräva pengarna tillbaka!

Lämnar jag tillbaka den måste jag ju köpa en annan. Och det är en bit att åka också. Och Julas smygvinkel för 19.90 är slutsåld, jag har svårt att hitta nån under 200 (och Biltemas kostade under 50-lappen).

Det gick utmärkt att slipa ner den, tog 5 minuter. (Lite mindre, jag slipade ner en 30 mm centrumborr till 28 mm också, det var svårt att hitta 28 mm borr eller hålsåg nämligen.)

Den på bilden är väl den de skickade till kineserna som "ritning". Tveksam till att jag fått ett måndagsexemplar, gissar att hela serien ser ut så.

Hade jag haft närmare till Biltema så hade jag nog tittat på att byta den. Men det dröjer väl nåt år tills de byggt här i Väsby.

ClasseClas
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Vissa saker ska man inte köpa på biltema.

Köpte för länge sedan en stållinjal där. Den var krokig redan innan jag fick hem den. Tittade på en idag när jag var där, den diffade nästan en millimeter på 50 cm. Böjd alltså. Vad använder man en sådan till?

MathiasS skrev:
Vissa saker ska man inte köpa på biltema.

Köpte för länge sedan en stållinjal där. Den var krokig redan innan jag fick hem den. Tittade på en idag när jag var där, den diffade nästan en millimeter på 50 cm. Böjd alltså. Vad använder man en sådan till?
Kanske är bra att kunna ta till om man inte har något annat i sitt liv att svära över. Där fyller faktiskt Biltema, Jula, CO med flera en viktig funktion! :D

//Ronnie

Johan Gunverth skrev:
Det kanske var en krymplinjal? :D
Skämt åsido finns det faktiskt krympmått. [länk]
Jajamensan, har en sådan måttstock i min ägo någonstans. Farfar var modellsnickare på Kockums och konstruerade bl a gjutformar och för att kompensera för att gjutgods krympte användes en måttstock med "fel" mått. Det gällde att ha den i en separat ficka för att inte ställa till det för sig.

//Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.