32 450 läst ·
24 svar
32k läst
24 svar
Biltema rörskarv G1/2<->G3/8 (R15<->R10) - passar inte?
Sida 1 av 2
Monterar nytt handfat men har stött på ett problem. Med den nya blandaren följer en slang med G1/2-gänga. Den behöver fästas i ett rör med R10 (G3/8)-gänga - så jag köpte en adapter på Biltema för detta ändamål. Men problemet är röret med R10-gängan (som för övrigt är 12 mm i ytterdiameter) tar emot på insidan (!) av adaptern så det går knappt att vrida åt mer än något varv. Är det adaptern som är konstig eller har jag gjort något fel? Försökte såga av röret lite närmare "förtjockningsringen" men det hjälpte inte.
Medlem
· Västra Götaland
· 506 inlägg
Låter som du köpt en dubbelnippel och inte en mellankoppling 12xR15 utv. gänga. Isf får du inte ihop det.
Jag har köpt "övergångsnippel för ändring av storlek från en dimension till en annan, straight male connection, R15-R10 (1/2" - 3/8") - artnr 87-891.
Så vilken behöver jag köpa?
Tänkbara alternativ:
Övergångnippel / Bussning för ändring av storlek från en dimension till en annan, R15-R8
Övergångsnippel / Bussning för ändring av storlek från en dimension till en annan, R20-R15
Övergångsnippel / Bussning för ändring av storlek från en dimension till en annan, R20-R10
Övergångsnippel / Med packning, M24x1 utv gänga - G1/2" utv gänga
Övergångsnippel / Med packning, M22x1 inv gänga - G1/2" utv gänga
Övergångsnippel / Med packning, G1/2" inv gänga - M22x1 utv gänga
Övergångsnippel / Med packning, M26x1.5 utv gänga - G1/2" inv gänga
Övergångsnippel / Med packning, G1/2" inv gänga - G3/4" utv gänga
...eller någon annan, som inte Biltema har..?
Så vilken behöver jag köpa?
Tänkbara alternativ:
Övergångnippel / Bussning för ändring av storlek från en dimension till en annan, R15-R8
Övergångsnippel / Bussning för ändring av storlek från en dimension till en annan, R20-R15
Övergångsnippel / Bussning för ändring av storlek från en dimension till en annan, R20-R10
Övergångsnippel / Med packning, M24x1 utv gänga - G1/2" utv gänga
Övergångsnippel / Med packning, M22x1 inv gänga - G1/2" utv gänga
Övergångsnippel / Med packning, G1/2" inv gänga - M22x1 utv gänga
Övergångsnippel / Med packning, M26x1.5 utv gänga - G1/2" inv gänga
Övergångsnippel / Med packning, G1/2" inv gänga - G3/4" utv gänga
...eller någon annan, som inte Biltema har..?
Om det är ett 12mm rör du har byter du helt enkelt ut din VA koppling mot en 12xR10 med slänt-ända för packning! Här finns den för 44:-
http://vvsonnet.se/1/sv/skarvar/vat...-roergaenga-12xg10.php?variant_rubrik1=12xG10
Så slipper du en onödig skarv!
http://vvsonnet.se/1/sv/skarvar/vat...-roergaenga-12xg10.php?variant_rubrik1=12xG10
Så slipper du en onödig skarv!
Redigerat:
Förstår tyvärr inte ditt svar. Googlade på "slänt-ända" men får inga vettiga träffar...
"VA-koppling", är det den adapter jag köpte?
"12xR10 med slänt-ända för packning", finns detta hos Biltema?
Här är en bild på hela "systemet", med den gamla kranen. Den nya har som sagt G1/2-anslutning istället.

"VA-koppling", är det den adapter jag köpte?
"12xR10 med slänt-ända för packning", finns detta hos Biltema?
Här är en bild på hela "systemet", med den gamla kranen. Den nya har som sagt G1/2-anslutning istället.

hej! koppling du har köpt är en så kallad "rörgänga" och på bilden du visar där du har ett rör med en klämring runt kommer den inte att passa! Du skall ha en koppling som är 12 x G 1/2 !
Lättast att se om det är en rörgänga eller anpassad för klämring tycker jag är att en rörgänga har en slät ända men en klämringskoppling är konisk på insidan!
Lättast att se om det är en rörgänga eller anpassad för klämring tycker jag är att en rörgänga har en slät ända men en klämringskoppling är konisk på insidan!
Biltemas 86601 (12x3/8") är användbar i ditt fall precis som Yxet skriver, men du får inte blanda märken på kopplingar! Försäkringsbilagen betalar INTE ut för ev vattenskada. Du följer helt enkelt inte säkervatten...
Och din befintliga koppling är av märket vatette!!! Det kvalitets-märket har garanterat inte biltema.
Innan du monterar biltemas 86601 så måste du försäkra dig om att rören från blandaren räcker till kapstället! För att du just måste kapa bort din befintliga koppling för att installationen ska bli godkänd!
Och din befintliga koppling är av märket vatette!!! Det kvalitets-märket har garanterat inte biltema.
Innan du monterar biltemas 86601 så måste du försäkra dig om att rören från blandaren räcker till kapstället! För att du just måste kapa bort din befintliga koppling för att installationen ska bli godkänd!
Medlem
· Västra Götaland
· 506 inlägg
Så fattade jag det med. Att han har 12 cu med vatette mellankoppling och ska gå på med mutter med 1/2 inv gänga. Följ krillemans länk men välj en rak vatette 12xG15 utv. gänga. Om det nu är r15? Passar slangen på den tjocka änden av nippeln du köpt? Passar den på den smala änden ska du ha den krilleman länkar till.
Då kanske jag inte var helt ute och cyklade!JerreEssberg skrev:Så fattade jag det med. Att han har 12 cu med vatette mellankoppling och ska gå på med mutter med 1/2 inv gänga. Följ krillemans länk men välj en rak vatette 12xG15 utv. gänga. Om det nu är r15? Passar slangen på den tjocka änden av nippeln du köpt? Passar den på den smala änden ska du ha den krilleman länkar till.
http://www.vvs-klimat.se/product.html/product.html?product_id=60619&category_id=450&search_page=
RSK : 1947092