Problemet är väl i många fall där det byts leverantör och det blir svårt att veta om nått som var bra för ett halvår sedan fortfarande är bra, jag har massor med Biltema verktyg, skruvar mycket med bilar och annat och tycker de funkar bra, visst har man dragit sönder någon hylsa osv men i de flesta fall beror det mer på handhavande än kvalitén på grejerna.

Hylsor och nycklar tycker jag funkar mycket bra, jag kör bara de med 10 års garanti, sen finns det sånt jag inte köper där, bågfilsblad, borr, plåtsax, skruvmejslar tycker jag med håller över lag dåligt där.

Sen så kan man ju se det som så att det är mycket som är skit och inte gjort för att hålla, så bara för nått är dåligt på Biltema behöver ju inte betyda att det är bättre någon annan stans.

Bacho gör ju bra bågfilar än så länge, i övrigt så lever det väl mest på namnet

Mikael_L
Pumba skrev:
Bacho gör ju bra bågfilar än så länge, i övrigt så lever det väl mest på namnet
Ja möjligen om man undviker 306 då, som jag dumt nog köpte. Bladet hoppar hela tiden loss. :mad:

610067_xl.jpg

Här har vi ett exempel på ett verktyg där Biltema är bättre än självaste Facom.

Biltemas glappar mindre både som ny, och efter flitig användning.

Nu hittade jag inte 13 Biltema för fotografering just nu, men jag köpte den 2006, när den några år senare var tillfälligt borta, köpte jag Facomen, då inget Biltema fanns i närheten. Man måste vrida Facomen motsvarande 3 hack på Biltemas, innan nästa hack går i, trots samma stegning.

Verktyget används dagligen i mitt jobb. WP_20160614_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min erfarenhet: Att handla på Biltema är som ett lotteri, där mer än hälften av lotterna är nitar.

Så jag undviker att handla annat än enkla grejor som spett och släggor där.
Men inte ens spik kan man handla där, den är alldeles för mjuk.

Mikael_L
Just det, Jag köpte en ask vanlig 60mm galvad trådspik på Biltema. Ja, den var alldeles för mjuk i stålet, smått omöjlig att spika med. Jag körde Pintos 60mm före, och Gunnebos 60mm efter, som båda fungerade bra, men Biltemas bara böjde sig.

Biltemas ankarskruv var däremot för hård, jag vred av dom (med sprött brott) med skuvdragaren hela tiden om jag inte skruvade försiktigt. Då byggde jag ihop takstolar och funderade på hur jag skulle kunna ge vind och snö order om att vara försiktiga och snälla med mitt tak, mina takstolar.

Detta var för något år sedan, de kan ju ha annan fabrik som tillverkar idag och en annan kvalitet. Man vet ju som sagt var inte.

Sen har jag en Biltema intelligent laddare 37744 som fungerade jättebra, men väldig kort tid. :|

Jag har också ett isolerat bitsskruvmejselset från Biltema som inte var helt lysande. Om jag drar hårt (bara med handkraft dock) så snurrar bitshållen runt på mejselskaftet istället.

Och så tycker jag att BT's adapter man sätter på sin vattenutkastare för anslutning till deras egna Gardena-variant har gått sönder lite väl lätt.

Nu har jag kanske glömt något, men detta är de dåliga saker jag kan komma ihåg som jag har råkat ut för på Biltema.
Då jag köpt minst några hundra olika produkter från Biltema, med viss urskiljning vid köptillfället, så är det väl inte så speciellt dåligt utbyte mellan ekonomi och (för mig tillräcklig) kvalitet.

Jag är inte direkt någon Biltema-fanboy. Men jag dissar dom inte rakt av heller, helt enkelt.

62 minuter i telefonkö till deras kundsupport är fan inte kvalitet. Respektlöst.

O
Biltema är Biltema... Allt är inte skit, en del saker är helt okej! Men som med allting, man måste vara hyffsat kritisk....
Man behöver inte vägra Biltema helt. Men man behöver inte vara stammis... Allt är inte guld som glimmar, men allt är inte skit för den delen :)
Strömbrytare och vägguttag och andra elsaker vägrar jag att köpa därifrån. Men när det gäller elprylar så är det skillnad på kvalitet. Väljer man märkes varor så är det väldigt mycket bättre....

Biltemas hylsor och fasta nycklar med 10års garanti håller väldigt bra kvalitet och till ett överkomligt pris, jag har använt dessa väldigt mycket och anser att de är betydligt bättre än mina äldre proffsverktyg med livstidsgaranti.
Nya billiga hylsor mm är oftast bättre än 30-år gamla proffsverktyg då metallurgin är bättre idag och metallen är betydligt starkare.

I övrigt så brukar man kunna göra en hyfsad bedömning om vad man köper på biltema innan man köper dem genom att kontrollera produkten så blir det sällan några överraskningar.
Biltema har mycket bra men även en del "krafs".
Biltema på 80-talet var komiskt för då var det väldigt mycket skräp men då var det postorder.

Förra veckan behövde jag en fogsvans, tänkte jag tar det billigaste.
Köpte en på biltema och sen gick frugan och köpte en bacho pricecut samtidigt på coop eller jula.
Båda var budgetsågar för samma pris men biltemasågen var riktigt dålig sladdrig och slö kändes den
Bachosågen kändes som proffs i jämmförelse, lite mindre sladdrig men mycket vassare

Problemet med Biltema är att man kan köpa en produkt där som fungerar hur bra som helst. Nästa gång man köper samma produkt kan den vara totalt värdelös. Allt beror på om kinesen som står bakom det löpande bandet fått sig av frugan kvällen innan eller inte. Allt för ojämn kvalitet för att det ska gå att handla där.

• Gilla
se38006
  • Laddar…
Mikael_L
Det är nog troligare att Biltema helt enkelt bytt leverantör mellan inköpstillfällena. :)

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
TheGame skrev:
Förra veckan behövde jag en fogsvans, tänkte jag tar det billigaste.
Köpte en på biltema och sen gick frugan och köpte en bacho pricecut samtidigt på coop eller jula.
Båda var budgetsågar för samma pris men biltemasågen var riktigt dålig sladdrig och slö kändes den
Bachosågen kändes som proffs i jämmförelse, lite mindre sladdrig men mycket vassare
Bacho har riktigt bra och prisvärda fogsvansar och jag ät tveksam till om det finns andra sågar på marknaden som är prisvärdare än deras billiga.
Jag är inte säker på att det är biltema fogsvansen som är dålig utan tror snarare att Bacho fogsvansen är överlägsen i valuta för pengarna.
Själv har jag en bacho superior ergo som jag köpte billigt på jula när de hade kampanj på dem.
Försökte kolla biltemas fogsvans för att se hur de såg ut men det fanns 9st olika så visste inte vilken som var usel, det kanske finns olika bra fogsvansar på biltema med.
Den ena fogsvansen påminner väldigt mycket om min bacho så den ska jag granska nästa gång jag är på biltema.
Finndjävel skrev:
Problemet med Biltema är att man kan köpa en produkt där som fungerar hur bra som helst. Nästa gång man köper samma produkt kan den vara totalt värdelös. Allt beror på om kinesen som står bakom det löpande bandet fått sig av frugan kvällen innan eller inte. Allt för ojämn kvalitet för att det ska gå att handla där.
Jag har aldrig upplevt detta så hade uppskattat ett konkret exempel (produkt) då vi säkert köper helt olika saker på biltema.

C
Köpte en gång i tiden ett biltvättset. Kopplingarna höll ej för vattentrycket. Den gången fick jag ett tillgodokvitto vill jag minnas.

Köpte en kylväska för 199 kronor med 1 års garanti. Blixtlåset höll i 13 månader. Biltema hänvisar till Allmänna reklamationsnämnden för reklamationer enligt konsumentköplagen. Särskilt för varor som kostar under värdegränsen 500 kronor. Det gör även Jula.

Det finns några fall då man kan överväga att köpa någonting på Biltema (eller Jula):
  1. Man bedömer att det är ett bra köp även om varan endast är användbar under garantitiden.
  2. Man har lyckats göra bedömningen att varan kommer att hålla så länge att det är värt att köpa den. Allt med blixtlås eller andra riskkonstruktioner går bort.
  3. Man är beredd att ta på sig processbördan att i allmän domstol bevisa att felet fanns i varan vid köpet.
  4. Man bedömer att man själv kan laga de fel som förväntas uppstå.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Köpte en gång i tiden ett biltvättset. Kopplingarna höll ej för vattentrycket. Den gången fick jag ett tillgodokvitto vill jag minnas.

Köpte en kylväska för 199 kronor med 1 års garanti. Blixtlåset höll i 13 månader. Biltema hänvisar till Allmänna reklamationsnämnden för reklamationer enligt konsumentköplagen. Särskilt för varor som kostar under värdegränsen 500 kronor. Det gör även Jula.

Det finns några fall då man kan överväga att köpa någonting på Biltema (eller Jula):
  1. Man bedömer att det är ett bra köp även om varan endast är användbar under garantitiden.
  2. Man har lyckats göra bedömningen att varan kommer att hålla så länge att det är värt att köpa den. Allt med blixtlås eller andra riskkonstruktioner går bort.
  3. Man är beredd att ta på sig processbördan att i allmän domstol bevisa att felet fanns i varan vid köpet.
  4. Man bedömer att man själv kan laga de fel som förväntas uppstå.
Finns mycket man kan köpa på biltema, deras sortiment är stort men som sagt vissa saker drar man sig ifrån.
"Riskkonstruktioner" går bort här också.
Jula är dock inte samma sak som biltema. Jula säljer även "märkesprylar" inte bara sitt egna som Biltema gör.

1 123abc skrev:
Jag har aldrig upplevt detta så hade uppskattat ett konkret exempel (produkt) då vi säkert köper helt olika saker på biltema.
Här har du exempel:
Men nu har jag (keep fingers crossed) köpt microfiberdukar på Biltema för städning.
Vad kommer att hända tro :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.