Byggahus.se
Hej på er. Gjorde misstaget för att tag sen att köpa en fräs hos biltema. Nu har jag fått gängpaj på spännmuttern. Har pratat med biltema och dom har inga reservdelar. Är det nån som möjligen vet nåt annan märke som kan passa? Har ingen gängtolk så ja kan inte säga vad det är för gänga, förutom att den är fin som fan. 17mm nyckelknippa iaf.

• Gilla
Sillis
  • Laddar…
Har du försökt att få lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka? Det skulle vara mitt förstahandsval.

Har ju tyvärr ingen garanti kvar. Annars hade jag naturligtvis lämnat in den.

Surt såklart, men med tanke på att det är en Biltema-fräs var det väl ingen jätteinvestering.
Kanske bättre att snäppa upp det hela med en ny och bättre fräs (som det finns reservdelar till) än att sträva på med din gamla?

Du behöver definitivt inte köpa Festool för att få något bättre och bli nöjd!

Lycka till!
//Ronnie

Enligt Gör-Det-Själv är biltemas överhandsfräs en "lysande nybörjarmodell" och "mycket bra". ;)

Illa dock att de inte har några reservdelar till den, och särskilt då spännmuttern kan jag tycka.

Det kan finnas spännmuttrar som passar på gängan, men det är framförallt spännhylsorna som ska passa också.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jo, en ny ligger på önskelistan. Köpte nyligen en kantfräs, så frugan tycker nog att jag ska softa lite :) Den här sitter i mitt fräsbord, så den är ju rätt bra att ha. :) Funderat lite på en bosch. Såg en för ca 1200. Ingen värsting, men borde duga. POF 1400 ACE heter den.

Janne Kuhlin skrev:
Jo, en ny ligger på önskelistan. Köpte nyligen en kantfräs, så frugan tycker nog att jag ska softa lite :) Den här sitter i mitt fräsbord, så den är ju rätt bra att ha. :) Funderat lite på en bosch. Såg en för ca 1200. Ingen värsting, men borde duga. POF 1400 ACE heter den.
Den blev bäst i test i samma GDS-test som Biltemas fick gott betyg ;)

• Gilla
Janne79
  • Laddar…
Har fräst ca 300m spånskiva för golvvärme med min Biltemafräs , jätte nöjd med den (kostar typ 350:-?!)även bränt en festool under tiden.. Men det var nog mest handhavande fel...

Med vänlig hälsning, fremax

Redigerat:
Jag lånade nyligen en handöverfräs (överhandsfräs?) från Biltema av en kompis för ett enkelt fräsjobb.

Det gick knappt att starta maskinen, för startspärren/startknappen var helkass.
Man fick trycka 50 gånger på knapparna innan fräsen gick igång.

Mitt allvarligt menade råd är, grundat på tidigare bittra erfarenheter:
Köp inga elektriska apparater hos Biltema!
Man kan ju få vilken skit som helst :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Företaget har helt enkelt en urusel kvalitetskontroll!

PS
Inte bara elektriska apparater är dåliga.
När vi byggde vårt garage vintern 2010 satte vi vinkelplåtar för att förankra takstolarna i hammarbandet (eller vad det heter).
Vi använde ankarskruv från Biltema. Märkligt nog gick många av ankarskruven av alldeles under huvudet.
Efter det var färdigwskruvat. Skitkvalitet helt enkelt.

Nu är det skruv från HECO (finns på Jula) eller Gunnebo som gäller. De håller (y)

Redigerat:
  • Gilla
bjoar564
  • Laddar…
Är maskinen mer än 3 år gammal ? Annars kan du reklamera den enligt konsumetköplagen, gäller alltid 3 år.

NetNut skrev:
Är maskinen mer än 3 år gammal ? Annars kan du reklamera den enligt konsumetköplagen, gäller alltid 3 år.
Efter två år (eller är det ett?) år måste väl köparen kunna bevisa att felet var ursprungligt/med produkten från början? Dvs ett fabrikationsfel.

Annars räknas det väl lätt som orsakat av slitage, handhavandefel eller liknande.

Vad säger ni som kan "konsumentjuridik"?

Beror på hur gängan lagt av. Är maskinen rätt använd och underhållen så bör ju spännmuttern hålla i minst tre år. Sålänge det inte finns nån misstanke om handhavandefel så borde TS kunna reklamera fräsen.

Reklamationsrätten är tre, de första sex månaderna betraktas det som ursprungsfel och efter sex månader måste konsumenten bevisa urpsrungsfel. Men Biltema ger väl garanti som är längre än sex månader.

Utan att veta vad problemet är skulle jag tro att det är mycket svårt att få en kass gänga på garantin. Men det är alltid värt ett försök. Biltema brukar ju liksom Jula vara ganska frikostiga med dylikt.

Kvalitetskontroll, KOW, har Biltema det överhuvudtaget? ;)

Jag har nog aldrig köpt något elverktyg på biltema, vad jag kan minnas. Men deras kompressorer sägs vara bra ;)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Köpte den här för nåt enklare fräsjobb, kommer inte ihåg vad, men det är oviktigt. Den är inte tre år det vet ja, men har knappast kvar kvittot. Nej några mer elverktyg från den kedjan blir det nog inte. Är nog bättre som pysslarn skrev och köpa nåt som det finns delar till. Men man kan ju tycka att även en mutter från biltema borde hålla. Sen det där med glapp startknapp kan jag skriva under på, min är likadan.

NetNut skrev:
Beror på hur gängan lagt av. Är maskinen rätt använd och underhållen så bör ju spännmuttern hålla i minst tre år. Sålänge det inte finns nån misstanke om handhavandefel så borde TS kunna reklamera fräsen.
Det har liksom slitit ner topparna på gängorna. Det går att dra en del, men när det blir för mycket tryck så hoppar gängorna över till nästa varv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.