22 759 läst ·
92 svar
23k läst
92 svar
Biltema kortar öppet köp
Jo...PK om vad som är och inte är gällande kvinnor och mäns egenskaper gällande shopping....som du tog på allvar tydligen. Blajen var ju ändock tillräckligt intressant för dig då du var tvungen att kommenteraDIY_freak skrev:
Vad jag verkligen tycker är att jag ser ingen rättighet att köpa på mig en massa saker för säkerhetsskull för att sedan lämna tillbaka, jag föredrar att försöka mängda rätt från början för att slippa återbesök för antingen köpa mer som missats och/eller lämna tillbaka överblivet. Vilket som så är det ju en extra resa.....och där hade vi en miljöaspekt på köpet också.
Nä, ta dig en kaffe och kolla på något kul tv-program så kommer du nog inse ironin och "glimten i ögat" i det första inlägget jag gjorde, ha det så bra och lycka till med dina förehavanden.
Om det är öppet köp under en viss period, så har jag naturligtvis rättighet att köpa på mig material "för säkerhets skull". Det är just det öppet köp ger mig rätten till. Om inte affären vill ge mig den rätten, så köper jag mitt material någonstans där de ger mig den rätten. Inget märkligt med det.
Och anmärkningen mot ditt blaj om män eller kvinnor har inget med PK att göra. Jag anmärkte mot att du inte förstod att även "typiska" mansprojekt har stor användning av öppet köp.
Och anmärkningen mot ditt blaj om män eller kvinnor har inget med PK att göra. Jag anmärkte mot att du inte förstod att även "typiska" mansprojekt har stor användning av öppet köp.
Ja...det är en laglig rättighet men jag skulle inte klaga om denna rättighet försvann helt eller delvis då jag inte nyttjar det pga att jag köper på mig för mycket och/eller saker jag inte känner ett behov av.
Och du förstod inte poängen i man och kvinna grejen......det beskrevs ingenstans i mitt inlägg om att köpa för mycket och nyttja rättigheten om att lämna tillbaka överblivet material utan att kvinnor (många av dem iaf) tittar, tittar, tittar, köper, tar hem, tittar, provar, tittar, provar, lämnar tillbaka....detta för skojs skull och utan plan för behov medans män (många av dem iaf) innan de kliver in i en butik redan vet vad de ska ha (därför man besöker butiken) och i de fall man som man kliver in i en butik sporadiskt och impulsköper så har man till slut användning för det.....är du med?
Men alltid trevligt på en söndagskväll efter ett ironisk och generalliserande inlägg få ett mothugg av någon som lagt i genusväxeln och givit sig ut på PK-vägen.
Ja, PK eller för den delen då genusdebatterande "även typiska mansprojekt".....men det är ju PK också att utrycka sig med dessa aspekter....
Och du förstod inte poängen i man och kvinna grejen......det beskrevs ingenstans i mitt inlägg om att köpa för mycket och nyttja rättigheten om att lämna tillbaka överblivet material utan att kvinnor (många av dem iaf) tittar, tittar, tittar, köper, tar hem, tittar, provar, tittar, provar, lämnar tillbaka....detta för skojs skull och utan plan för behov medans män (många av dem iaf) innan de kliver in i en butik redan vet vad de ska ha (därför man besöker butiken) och i de fall man som man kliver in i en butik sporadiskt och impulsköper så har man till slut användning för det.....är du med?
Men alltid trevligt på en söndagskväll efter ett ironisk och generalliserande inlägg få ett mothugg av någon som lagt i genusväxeln och givit sig ut på PK-vägen.
Ja, PK eller för den delen då genusdebatterande "även typiska mansprojekt".....men det är ju PK också att utrycka sig med dessa aspekter....
Det stämmer, jag förstod inte alls poängen med dina inlägg och jag förstår den fortfarande inte. Men på något sätt måste du väl ha kommit upp i 4625 inlägg på forumet och detta kanske är ditt sätt... För övrigt var det ett par inlägg sedan du skrev att du "rest your case"... Hur vore det om du tog dig själv på orden???
Redigerat av moderator:
Om det är öppet köp du tänker på så är det ingen lagstadgad rättighet. Öppet köp är helt och hållet en sak som butiken frivilligt erbjuder kunderna. Dvs alla butiker har nog inte öppet köp.Glufsglufs skrev:
ps, jag tycker också du löjlade dig med ditt PK-snack och män/kvinno-snack. Fattade inte heller vart du ville komma. Kanske bara skriva av dig lite ....
Ang de butiker som har förlängt sitt öppet köp till "för alltid" så tycker jag det är logiskt.
Och att alla som redan idag har väääldigt generöst öppet köp direkt kan anamma.
Om man redan har 90, 100, 360 dagars öppet köp kan man nog lika gärna säga att det är för alltid. Det lär väl inte bli så väldigt många varor som kommer tillbaka efter över tre månader. Då har de flesta tappat bort sitt kvitto och/eller varan i ifråga. Och de fåtal saker som lämnas tillbaka kan man säkert bokföra på reklamkontot.
Problemet med xxl är att man inte kan returnera en vara till kundtjänst eller kassa (gäller kanske inte alla varugrupper). I stället ska man prata med en säljare och det kan ta hur länge som helst. Är jag inte 100% säker på att varan är rätt så handlar jag inte längre på XXL.Hemmakatten skrev:
Suck.....ingen humor, ingen förståelse för sarkasm, total ignorans för "blinkande smilys". Jag driver ju för fasiken med hela saken och plockar stereotyper men tydligen var det grymt känsligt och ska vi ta det på allvar så blev det förbannat mycket PK men skit samma, åter till topic.
Mikael: Ja, lagstadgat är det ju inte, pratade öppet köp samtidigt som jag tänkte på helt andra saker som garantier och konsumentlagar.
Öppet köp för evigt tycker dock inte jag är logiskt då vissa varor byts ut, moderniseras, dvs faller ur sortementet helt. Detta plus eventuelle åldersavdrag också, även fast prylen inte använts. Jag menar, om du köpte en NOKIA 2110 på 90-talet för säg 3000 kr som blev lagd i en låda och som du nu hittar på i vårstädningen och vill lämna tillbaka. Vad skulle du kräva att få tillbaka för den? Vad skulle butiken göra med den? Vad skulle du tycka om att få tillbaka saker du sålt för 10-20 år sen som fallit ur sortimentet för lika länge sedan?
Vissa saker livstids garanti och återköp javisst men inte på alla produkter på marknaden, skulle aldrig funka, inte ens för biltema. Men som sagt, jag kräver inga öppna köp då jag sällan/aldrig köper något jag inte vet redan innan att jag har behov av (men det är väl en sjukdom som gammal företagare att försöka pricka in kostnader så perfekt som möjligt kanske) däremot att det finns garantier om man skulle upptäcka att något är trasigt/fel.
Mikael: Ja, lagstadgat är det ju inte, pratade öppet köp samtidigt som jag tänkte på helt andra saker som garantier och konsumentlagar.
Öppet köp för evigt tycker dock inte jag är logiskt då vissa varor byts ut, moderniseras, dvs faller ur sortementet helt. Detta plus eventuelle åldersavdrag också, även fast prylen inte använts. Jag menar, om du köpte en NOKIA 2110 på 90-talet för säg 3000 kr som blev lagd i en låda och som du nu hittar på i vårstädningen och vill lämna tillbaka. Vad skulle du kräva att få tillbaka för den? Vad skulle butiken göra med den? Vad skulle du tycka om att få tillbaka saker du sålt för 10-20 år sen som fallit ur sortimentet för lika länge sedan?
Vissa saker livstids garanti och återköp javisst men inte på alla produkter på marknaden, skulle aldrig funka, inte ens för biltema. Men som sagt, jag kräver inga öppna köp då jag sällan/aldrig köper något jag inte vet redan innan att jag har behov av (men det är väl en sjukdom som gammal företagare att försöka pricka in kostnader så perfekt som möjligt kanske) däremot att det finns garantier om man skulle upptäcka att något är trasigt/fel.
Medlem
· Östergötland
· 65 inlägg
Precis min poäng! Men så långt tänker visst inte alla, vissa verkar tro att alla priser är fasta över tid och enda anledningen till kostnadsbesparingar och/eller prishöjningar är att företag vill vara dumma mot dem personligen.charta77 skrev:
Om man är lite smånördig på ämnet kan man roa sig med att plocka fram drivmedelspriser över tid och jämföra med medellönen över tid. Då finner man kanske (med vissa undantag) att det krävs ungefär lika många minuters arbete nu som då för en liter bensin... Men det är klart att det är enklare att säga att det var bättre förr, när bensinen kostade en krona litern, utan att tänka på att lönen var lika mycket lägre som bensinen var billigare.
Detsamma vore intressant att göra för annat än bensin också, se hur många timmars arbete kostar en cykel, ett verktyg eller en bil idag jämfört med tidigare, typ de senaste 50 åren. Framförallt maten har en intressant prisutveckling, vi har ju aldrig lagt så liten del av vår inkomst på mat som idag. (På bekostnad av att det slinker ner några sjuka hästar i lasagnen, lite bajsbakterier i tårtan, lite hepatit i bären och lite cancerframkallande mögelgifter i mjölken. Det är billigast så och billigt är bäst tydligen.)
Och där gled jag nog bort mer från ämnet än skribenterna som diskuterade huruvida man som man kan handla fel eller om man är en kvinna då...
Visst finns det uppenbarligen företag som resonerar på det sättet... Biltema tex.Fredrik-i-skogen skrev:
Men om man tar in den stora bilden så är ju inte Öppet Köp något ett företag erbjuder för att förlora pengar.
Tvärt om så ger en generös öppetköp policy ett mervärde för kunderna och en goodwill för företaget. Ambitionen med detta är naturligtvis att kunderna ska bli lojala och återkomma till det goda företaget.
Om man tror att man kan bygga en affärsmodell som går ut på att sälja saker till kunderna som det senare visar sig att kunden eg inte behövde är enligt min mening inget hållbart koncept.
Den lilla kostnad för en generös öppetköp policy betalar troligtvis sig självt många gånger om.
Nu kan det ju faktiskt vara så att just Biltema har råkat ut för många missbrukare av deras gamla regel och pga av ett kortsiktigt tänkande tvingats strama åt, men jag tror ändå att med ett långsiktigt företagande och lönsamhetsmål är det helt fel väg att gå.
Personligen har jag vid 2 tillfällen medvetet valt bort att handla på Biltema pga av detta dom senaste veckorna och detta har kostat Biltema troligtvis mer än vad jag ev skulle kostat dom över en hel livstid i öppetköpskostnader.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Där tror jag att du svartmålar lite väl mycket.Fredrik-i-skogen skrev:...Framförallt maten har en intressant prisutveckling, vi har ju aldrig lagt så liten del av vår inkomst på mat som idag. (På bekostnad av att det slinker ner några sjuka hästar i lasagnen, lite bajsbakterier i tårtan, lite hepatit i bären och lite cancerframkallande mögelgifter i mjölken. Det är billigast så och billigt är bäst tydligen.)...
Det var säkert lika mycket (eller mer) mögelgifter, hästar och coliforma bakterier i maten förr.
Men de hade inte dagens raffinerade analysmöjligheter då, så de/vi visste inte om det.
För att hitta hästköttet t.ex. krävs DNA-analys, och det är ganska färsk teknik.
Medlem
· Östergötland
· 65 inlägg
Om "missbrukarantalet" är tillräckligt högt (och efter att ha spenderat en halvtimme i kö i biltemas servicedisk tror jag det är högt till mycket högt) kan man kosta på sig att förlora några bra kunder. På samma sätt som man i krig kallt räknar med att en del civila stryker med, det är en kostnad man får ta och en avvägning jag är säker på att ledningen redan gjort.Nimajneb skrev:Visst finns det uppenbarligen företag som resonerar på det sättet... Biltema tex.
Men om man tar in den stora bilden så är ju inte Öppet Köp något ett företag erbjuder för att förlora pengar.
Tvärt om så ger en generös öppetköp policy ett mervärde för kunderna och en goodwill för företaget. Ambitionen med detta är naturligtvis att kunderna ska bli lojala och återkomma till det goda företaget.
Om man tror att man kan bygga en affärsmodell som går ut på att sälja saker till kunderna som det senare visar sig att kunden eg inte behövde är enligt min mening inget hållbart koncept.
Den lilla kostnad för en generös öppetköp policy betalar troligtvis sig självt många gånger om.
Nu kan det ju faktiskt vara så att just Biltema har råkat ut för många missbrukare av deras gamla regel och pga av ett kortsiktigt tänkande tvingats strama åt, men jag tror ändå att med ett långsiktigt företagande och lönsamhetsmål är det helt fel väg att gå.
Personligen har jag vid 2 tillfällen medvetet valt bort att handla på Biltema pga av detta dom senaste veckorna och detta har kostat Biltema troligtvis mer än vad jag ev skulle kostat dom över en hel livstid i öppetköpskostnader.
Ja, det där har jag ingen aning om skall jag erkänna. Men det känns lite säkrare att handla av bonnen Ohlson som själv fött upp, slaktat och styckat fåret än att köpa av något namnlöst storbolag där fåret passerat 5-6 olika länder och ett dussin olika underleverantörer. Men det är bara en känsla, det kan ju vara så att Ohlson är en skitstövel och fuskar med både det ena och andra samt att underleverantörerna inte gör det på grund av stränga kontroller... Men det känns ju säkrare med det lokalproducerade även om jag inte har några belägg för det. Där kan jag bara gå på magkänslan.KnockOnWood skrev:Där tror jag att du svartmålar lite väl mycket.
Det var säkert lika mycket (eller mer) mögelgifter, hästar och coliforma bakterier i maten förr.
Men de hade inte dagens raffinerade analysmöjligheter då, så de/vi visste inte om det.
För att hitta hästköttet t.ex. krävs DNA-analys, och det är ganska färsk teknik.
På DN.se skriver de idag om hur butikerna tjänar på öppet köp. Tyvärr är artikeln lagd i deras betalservie, så jag kan se vad de skriver i mer detalj.
http://www.dagensnyheter.se/Articles/2013/05/04/Sa-tjanar-affaren-pa-oppet-kop/
Butikerna menar att de generösa returvillkoren är god service, men enligt forskarna leder öppet köp till att vi handlar mer. DN Plus.
http://www.dagensnyheter.se/Articles/2013/05/04/Sa-tjanar-affaren-pa-oppet-kop/
Butikerna menar att de generösa returvillkoren är god service, men enligt forskarna leder öppet köp till att vi handlar mer. DN Plus.
Medlem
· stockholms län
· 32 inlägg
Det kan lika gärna vara garantiärenden som var orsaken till den kön, vilket jag tycker är mer troligt än returer på öppet köp. Fast jag utgår då från min bekantskap med Biltemas produkter och det är mycket sällan eller aldrig som jag nyttjar "öppet köp".Fredrik-i-skogen skrev:Om "missbrukarantalet" är tillräckligt högt (och efter att ha spenderat en halvtimme i kö i biltemas servicedisk tror jag det är högt till mycket högt) kan man kosta på sig att förlora några bra kunder. På samma sätt som man i krig kallt räknar med att en del civila stryker med, det är en kostnad man får ta och en avvägning jag är säker på att ledningen redan gjort.
Men hur många är det egentligen som missbrukar öppet köp på Biltema? Deras reservdelssortiment krymper ständigt, så det kan knappast vara så att en växande skara hemmareparatörer köper på sig en massa reservdelar, för att använda om utifall det behövs.
Det skulle i så fall vara byggsektorn som är boven. Skall det kaklas, så köps det några lådor extra kakel/klinkers och även fästmassa mm, som återlämnas när arbetet är klart, om inte allt behövdes. En sådan returrätt har flertalet kakelfirmor. Går ibland även att återlämna öppnade påsar, kakelkartonger och få en viss del av kostnaden återbetald, när arbetet är klart..
Så hur Biltema än tänker, så är det fel att korta ned öppet köp.
Det skulle i så fall vara byggsektorn som är boven. Skall det kaklas, så köps det några lådor extra kakel/klinkers och även fästmassa mm, som återlämnas när arbetet är klart, om inte allt behövdes. En sådan returrätt har flertalet kakelfirmor. Går ibland även att återlämna öppnade påsar, kakelkartonger och få en viss del av kostnaden återbetald, när arbetet är klart..
Så hur Biltema än tänker, så är det fel att korta ned öppet köp.