17 562 läst ·
61 svar
18k läst
61 svar
bilstereo i väggen
Ja precis. Ditt nätagg på 60 W ger tillräckligt med effekt för en vanlig bilstereo. De övriga siffrorna är inte att lita på (4 x 40 Watt är en max-effekt som du aldrig kan nå i praktiken - ca 28 RMS-Watt totalt är närmare verkligheten). Effekt-tåligheten på högtalarna har ingen relevans i sammanhanget.Exostor skrev:
Värt att tänka på är att om du vill att bilstereon ska komma ihåg inställda radiokanaler och ljudinställningar så måste nätaggregatet vara inkopplat hela tiden.
Jag vet att vissa blaupunkt-apparater behöll minnet trots att de var strömlösa, men annars var det väldigt ovanligt. (jag lämnade branchen för ca 7 år sedan, så det kan ju ha hänt grejor sedan dess)
Jag vet att vissa blaupunkt-apparater behöll minnet trots att de var strömlösa, men annars var det väldigt ovanligt. (jag lämnade branchen för ca 7 år sedan, så det kan ju ha hänt grejor sedan dess)
Hmm, sant. Men det borde väl inte dra mycket att alltid driva bilstereon i stand by via traffonLostmoose skrev:Värt att tänka på är att om du vill att bilstereon ska komma ihåg inställda radiokanaler och ljudinställningar så måste nätaggregatet vara inkopplat hela tiden.
Jag vet att vissa blaupunkt-apparater behöll minnet trots att de var strömlösa, men annars var det väldigt ovanligt. (jag lämnade branchen för ca 7 år sedan, så det kan ju ha hänt grejor sedan dess)
Jag skall också fixa ljud i garaget (när jag får tid) jag tar bara en data nät agg atx och byglar så jag får ut strömmen.det räcker till ett mindre slutsteg och kör ut musiken med telefonen eller om man vill kopplar jag in bilsterio på den.
Kjell har nätagg som är små och smidiga, och till ganska bra pris.
Annars vet jag av egen erfarenhet (som någon tidigare skrev) att nätdelar till dator fungerar alldeles utmärkt, även för att spela högt. Men de blir lite klumpigare.
Annars vet jag av egen erfarenhet (som någon tidigare skrev) att nätdelar till dator fungerar alldeles utmärkt, även för att spela högt. Men de blir lite klumpigare.
Aldrig! att jag skulle krångla med en bilstereo för ljud till ett garage.
Där finns det 230V, varför gå krångelomvägen över 12V som bara gör allt mer komplicerat, dyrt och får det att låta sämre?
Och dessutom enheter som ofta glömmer stationer och inställningar efter strömavbrott.
Dessutom körs allt som oftast något förhatligt demo/reklam-program i displayen efter att strömmen återkommer. blääähhh
Just som jag tycker idag så skulle jag själv troligen fixa någon bluetooth-lösning och spela via nallen eller en surfplatta.
En surfplatta kan ju vara bra att ha ändå i garaget, om man måste kolla hur länge Biltema har öppet.
(Eller tja, lite indirekt är det förvisso formatet, då man inte får plats med det som behövs för att skrämma upp spänningen och kyla bort förlusteffekten vid den operationen, men det är nog ingen bilstereotillverkare som på allvar funderar på att bygga in effektslutsteg i apparaten, det är bättre med pengar att sälja separata förstärkare.)
Där finns det 230V, varför gå krångelomvägen över 12V som bara gör allt mer komplicerat, dyrt och får det att låta sämre?
Och dessutom enheter som ofta glömmer stationer och inställningar efter strömavbrott.
Dessutom körs allt som oftast något förhatligt demo/reklam-program i displayen efter att strömmen återkommer. blääähhh
Just som jag tycker idag så skulle jag själv troligen fixa någon bluetooth-lösning och spela via nallen eller en surfplatta.
En surfplatta kan ju vara bra att ha ändå i garaget, om man måste kolla hur länge Biltema har öppet.
Det är inte formatet som begränsar utan att matningsspänningen bara är 12V.Mainstream skrev:
(Eller tja, lite indirekt är det förvisso formatet, då man inte får plats med det som behövs för att skrämma upp spänningen och kyla bort förlusteffekten vid den operationen, men det är nog ingen bilstereotillverkare som på allvar funderar på att bygga in effektslutsteg i apparaten, det är bättre med pengar att sälja separata förstärkare.)
Denna
http://www.clasohlson.com/se/Musikanläggning-med-Bluetooth-och-DAB,-Exibel-BDX600/38-5487
går inte att bygga in.
Men den har mums som bluetooth, kan spela från USB-disk osv.
Den driver alla vanliga högtalare hyggligt, men det är nog bäst att leta efter sådana med lite bättre verkningsgrad istället för tvärtom.
http://www.clasohlson.com/se/Musikanläggning-med-Bluetooth-och-DAB,-Exibel-BDX600/38-5487
går inte att bygga in.
Men den har mums som bluetooth, kan spela från USB-disk osv.
Den driver alla vanliga högtalare hyggligt, men det är nog bäst att leta efter sådana med lite bättre verkningsgrad istället för tvärtom.
Nu har jag ju allt liggande.och jag vet hur bra det spelade i mina ungdomsdagar i bilarna. Det jag saknar är ju så klart tid.och ja det är allt bra och lättvindigt med 230v som man bara trycker in.så idag har jag endast en luxor bandare från tidigt 70 talMikael_L skrev:Aldrig! att jag skulle krångla med en bilstereo för ljud till ett garage.
Där finns det 230V, varför gå krångelomvägen över 12V som bara gör allt mer komplicerat, dyrt och får det att låta sämre?
Och dessutom enheter som ofta glömmer stationer och inställningar efter strömavbrott.
Dessutom körs allt som oftast något förhatligt demo/reklam-program i displayen efter att strömmen återkommer. blääähhh
Just som jag tycker idag så skulle jag själv troligen fixa någon bluetooth-lösning och spela via nallen eller en surfplatta.
En surfplatta kan ju vara bra att ha ändå i garaget, om man måste kolla hur länge Biltema har öppet.
Det är inte formatet som begränsar utan att matningsspänningen bara är 12V.
(Eller tja, lite indirekt är det förvisso formatet, då man inte får plats med det som behövs för att skrämma upp spänningen och kyla bort förlusteffekten vid den operationen, men det är nog ingen bilstereotillverkare som på allvar funderar på att bygga in effektslutsteg i apparaten, det är bättre med pengar att sälja separata förstärkare.)