D Derbyboy skrev:
Det absolut bästa är att invänta flygbolagens kampanjer. Kolla upp i förväg vilka bolag som flyger/marknadsför Stockholm - Thailand. Närmast till hands ligger Finn air och Qatar airways. Prenumerera sedan på deras nyhetsbrev för att få info om när kampanjbiljetterna släpps.

Det andra alternativet är flightscanner eller flygresor, jag brukar använda deras kalender. En sak som jag märkt är att ju mer du söker på en destination ju högre blir priset (för typ sedan bli ”normalt” igen efter några dagar). Ibland blir det billigare att söka fram en biljett och sedan göra samma sökning med en annan telefon (annat externt IP). De billigaste biljetterna har jag bokat mitt i natten, efter kl 03 typ.
De loggar i cookies vad du söker på så när det närmar sig bokning så rensa din historik och cookies alternativt använd en annan dator med annan IP.

Första sökningen kostar det 10 000.

andra sökningen kostar det 11 000 och det finns bara 6 rum kvar nu!

Tredje sökningen, nu har du även sökt på flygoch annat. Nu kostar det 12000 och bara 1 rum kvar.

Alla är inte lika illa och framförallt inte flygbolagen själva där biljettpriserna finns i sökbara databaser. Men många andra sidor använder din historik väldigt aktivt!

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
De loggar i cookies vad du söker på så när det närmar sig bokning så rensa din historik och cookies alternativt använd en annan dator med annan IP.

Första sökningen kostar det 10 000.

andra sökningen kostar det 11 000 och det finns bara 6 rum kvar nu!

Tredje sökningen, nu har du även sökt på flygoch annat. Nu kostar det 12000 och bara 1 rum kvar.

Alla är inte lika illa och framförallt inte flygbolagen själva där biljettpriserna finns i sökbara databaser. Men många andra sidor använder din historik väldigt aktivt!
Kan du visa något exempel på detta, lyckas inte reproducera?

H hapazard skrev:
Kan du visa något exempel på detta, lyckas inte reproducera?
Kan hända att de har bättre algoritmer idag för att undvika att det syns. Var väldigt tydligt på utländska hotellsidor för ett par år sen när man reste mycket sist. Även hyrbilar var det väldigt tydligt på.

Även ganska vanligt med utskick via mail när man varit inne och sökt. Ett tag var de väldigt diskreta och skickade en ganska allmänt hållen reklam om mitt tänkta resmål, en del är mer öppna med "Glömde du boka? Vi ser att du är intresserad av Mallorca. Rummen börjar ta slut så fortsätt din bokning HÄR".

Men om man söker på en sida och tycker att det blir dyrare och att det verkar som att alla är inne och bokar för rummen tar slut eller det plötsligt inte syns de billigaste bilmodellerna längre så kan det vara dags att rensa cookies.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
D
Exakt min erfarenhet också men den är tre år gammal. Dags att börja resa snart igen :cool:

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Men men, åter till resor.

https://matrix.itasoftware.com/search

ITA är ett bra ställe att leta lite flyg på. Lite rörigare än att gå till resebyrån med plånboken i handen men du kan å andra sidan söka väldigt specifikt eller väldigt brett. Sen när du hittat något som verkar OK kan du boka resan via flygbolaget själva eller var du nu vill.

(Ska man råda så brukar det vara bäst hos flygbolagen, du får poäng enligt deras bokningsklass och det är mkt enklare vid problem. Bokar man code-share kan man åka på andra kabinklasser än man tänkt, mellan noll och många poäng osv)

En sak till, när du har med 3 barn så kan bolag spela STOR roll. Hos vissa har man en rejäl rabatt för barnen som inte alltid syns i jämförelsesajter. Har man dessutom nån status i deras frequent flyer program kan det vara ännu viktigare. Oftast har man koll på detta men har haft kollegor som varit guld-medlem men aldrig fattat att de får gå fritt i lounger, får ha extra bagage osv osv.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Tack för era svar och tips! Vi har efter trådstarten istället börjat snegla lite på andra länder, främst Vietnam i nuläget. Inte lika exploaterat (billigare...?) och spännande med nåt "nytt" (maken och jag var i Thailand pre-barn för 12 år sedan). Men jag antar att era tips är applicerbara oavsett resmål. :)

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Air China brukar vara billigt. Man kan stanna någon natt i Beijing utan visum, om man tycker det är spännande, Annars är det en omväg med lite mer restid.

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Tack för era svar och tips! Vi har efter trådstarten istället börjat snegla lite på andra länder, främst Vietnam i nuläget. Inte lika exploaterat (billigare...?) och spännande med nåt "nytt" (maken och jag var i Thailand pre-barn för 12 år sedan). Men jag antar att era tips är applicerbara oavsett resmål. :)
Har du varit i norra Thailand? Helt annorlunda mot Bangkok och mer söder ut.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har du varit i norra Thailand? Helt annorlunda mot Bangkok och mer söder ut.
Vi var där i 8 veckor och kuskade runt från norr till söder. :)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Att rensa cookies brukar ge 20% på priset vid beställningen, särskilt om man varit inne och kollat på resan under några dagar vid olika tillfällen.
Vet man inte hur man rensar cookiefunktionen så ha allting förberett inkl. Kontokort/betalväg och låna sedan en annan dator och gör beställningen utan avbryta eller logga ut.
Så har jag gjort.

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vi var där i 8 veckor och kuskade runt från norr till söder. :)
Okej men då kan ju Kambodja eller Vietnam vara något. Dock är båda länderna exploiterade vid detta laget. Vi var första gången i Kambodja på 90 talet. Sedan igen för en 15 år sedan sådär. Var som natt och dag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.