Har planer på att bo i en stuga utan el under helgen. Kommer ha en bensinbil ståendes utanför stugan som jag kan ladda telefon i om det skulle vara nöd. Men bilen löser inte musikproblemet. Jag vill lyssna på musik i stugan.

Har möjlighet att ungefär varje dag åka iväg med bilen till ett hus med ström där man kan ladda batterier osv.

Jag funderade på om man skulle köra med en powerbank kopplade till USB-högtalare. Men frågan är då hur många timmar jag kan lyssna på musik innan jag måste ladda powerbanken.

Jag har ett nytt litet 12 V 17 Ah batteri till vattenskotern som bara ligger inne i värmen på en hylla under vintern. Funderar på om man skulle kunna göra en fuling och använda det.

Är inte direkt beredd att köpa en generator för flera tusenlappar enbart för den här helgen. Om pengar inte vore något bekymmer så skulle jag enkelt lösa det med en generator.

Cigguttag från bilen.

Har du redan en USB-radio och en powerbank så låter det som den enklaste lösningen. Är du osäker så kan du ju skaffa en extra powerbank.

B BengtSpikar skrev:
Jag funderade på om man skulle köra med en powerbank kopplade till USB-högtalare. Men frågan är då hur många timmar jag kan lyssna på musik innan jag måste ladda powerbanken.
Det beror ju helt på vilken kapacitet din powerbank har samt hur mycket dina högtalare drar. Svaret kan var allt från 30 minuter till flera dygn. Varför inte köra med en BT-högtalare med inbyggt batteri och ladda det fullt innan du åker så klarar du dig ett tag innan du behöver börja använda powerbanken.

M mgranbom skrev:
En byggradio som delar batteri med skruvdragaren kanske?
Borde spela rätt många timmar på ett 4Ah batteri
Typ denna:
[länk]

/M

Ja det skulle väl kunna fungera. Men jag tror inte batterina till mina skruvdragare passar den där byggradion. Men något i den stilen skulle kunna funka.

T Thomas_Blekinge skrev:
Cigguttag från bilen.
Jao, men problemet då är avståndet. Skulle behöva ha en 10 meters kabel från bilen in till stugan isåfall. Hittar man ens såna kablar? Skulle ju vara cigarettutag i ena änden och USB i andra då.

possum77 possum77 skrev:
Det beror ju helt på vilken kapacitet din powerbank har samt hur mycket dina högtalare drar. Svaret kan var allt från 30 minuter till flera dygn. Varför inte köra med en BT-högtalare med inbyggt batteri och ladda det fullt innan du åker så klarar du dig ett tag innan du behöver börja använda powerbanken.
Jag har ingen powerbank. Men jag tror jag kan få tag i en batteridriven BT-högtalare. En vanlig liten skit bara, kan inte dra mycket ström.

Den enda "powerbanken" jag har är ett litet 12 V 17 Ah batteri. Men finns det nån vettig USB-powerbank för under 500 så skulle jag kunna tänka mig att köpa en sån.

Redigerat:
Du har väl nåt bil batteri? Elverk måste annars gå att låna, jag har en ”resväska” på hjul, handtag och bra ljud, mänga ingångar, och 24tim.

Ska det vara discoteksljud, eller bara bakgrundsmusik?

Solpanel och GEL batteri? Kanske funkar dåligt på vintern uppe i norr :) men det kommer ju ljusare tider med.

Det viktigaste är att ha ett batteri som inte avger vätgas. Dumt om du tänder en öppen låga.

hade jag vart dig så hade jag satsat på ett 12v system med solpaneler och laddregulatorpanel mm.

För en helg?

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
När jag står i mitt snickeri så koppar jag in telefonen på line in på högtalarna och kör på radio för att inte missa om någon vill mig något. Men i alla fall, under fyra timmar tappar jag ungefär lika många procent batteri. Så om du har en telefon med radiomottagare eller stort minne för offlinelyssning så ska det gå att få musik. Antingen via inbyggda högtalare, bärbar med line in eller hörlurar. Exempelvis ikea har blåtandshögtalare med swappable batterier och line in för 500:- för högtalaren och 200:- per batteri (anges till 10 timmar speltid) men jag har inte koll på dess ljudbild... Går att driva med en powerbank också. För 500:- får du en rejäl pjäs om du inte behöver quickcharge 3.0 eller liknande kretsar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.