52 522 läst ·
73 svar
53k läst
73 svar
Billigaste nyckelfärdiga.
Nu börjar det väl kastas lite väl mycket pajer 
Vad Hape vill säga tror jag är bara att man inte ska nöja sig med vad som helst. Man måste ju se till att man kan trivas med i sitt hus, innan man kliver i affären. Många verkar ju faktiskt ha en ganska blåögd syn på husköpet och blir besvikna när man märker att det är ju faktiskt skillnad på hus och Hus. Man är sugen på eget, kikar lite hastigt på ett visningshus (i bästa fall, i värsta har man bara sett det i en katalog )och slår sedan till.
Alla är inte så pass engagerade så man gör noggrann research och t.ex. söker upp såna här forum för att få veta mera.
Man stirrar blint på prislappen helt enkelt. Och jämför sedan katter med hermeliner.
Så alla ni försvarare av de svaga & fattiga, skyldra edra vapen! ;D
Vad Hape vill säga tror jag är bara att man inte ska nöja sig med vad som helst. Man måste ju se till att man kan trivas med i sitt hus, innan man kliver i affären. Många verkar ju faktiskt ha en ganska blåögd syn på husköpet och blir besvikna när man märker att det är ju faktiskt skillnad på hus och Hus. Man är sugen på eget, kikar lite hastigt på ett visningshus (i bästa fall, i värsta har man bara sett det i en katalog )och slår sedan till.
Alla är inte så pass engagerade så man gör noggrann research och t.ex. söker upp såna här forum för att få veta mera.
Man stirrar blint på prislappen helt enkelt. Och jämför sedan katter med hermeliner.
Så alla ni försvarare av de svaga & fattiga, skyldra edra vapen! ;D
Konstig debatt nu. Anledningen att man finns här i forumet är att lära sig/andra vad som finns på marknaden, fallgropar, att tänka på, priser etc. Forumet är till för att ge oss den kvalitet till den kostnad som passar oss bäst... tror att vi tappat tråden fullständigt i denna diskussion.
Kan bara säga att tystnad säger mer än tusen ord ibland. En husleverantör som vi tidigare släppt ringde igår med ett sänkt pris. 920 kkr nyckelfärdigt. 93 kvm med oinredd övervåning. Grund platta på mark med golvvärme.
Vi har redan hittat huset vi vill ha.
Kan bara säga att tystnad säger mer än tusen ord ibland. En husleverantör som vi tidigare släppt ringde igår med ett sänkt pris. 920 kkr nyckelfärdigt. 93 kvm med oinredd övervåning. Grund platta på mark med golvvärme.
Vi har redan hittat huset vi vill ha.
Hape 33 har redan fått svar på tal, men...
...Detta forum är unikt och helt suveränt eftersom alla människor oavsett tycke och smak kan få tips, inspiration och ovärderliga råd som dessutom är objektiva.
Man tar helt enkelt åt sig av det som är av intresse och det är helt fritt att själv välja vilka inlägg och trådar man vill läsa!
...Detta forum är unikt och helt suveränt eftersom alla människor oavsett tycke och smak kan få tips, inspiration och ovärderliga råd som dessutom är objektiva.
Man tar helt enkelt åt sig av det som är av intresse och det är helt fritt att själv välja vilka inlägg och trådar man vill läsa!
Det där har jag funderat mycket på.hama170 skrev:
Det är lätt att snobbistiskt avfärda hus såsom Älvsbyhus och Smålandsstugan för deras billiga hus och enkla standard. Men sanningen är den att tittar man med lite andra ögon på husaffären så framstår de tillverkarna som giganter vad gäller kvalitet:
Vem har hört talas om ett bygge från dem som gått snett? Vem har hört talas om grova förseningar? Vem har hört talas om spruckna kalkyler? Vem har hört talas om byggfusk och slarv?
Inte jag.
Faktum är att de håller otroligt hög kvalitet - men enkel standard.
Sug på den en stund.
Men duuuu... alla kanske inte VILL pyssla sig orange med byggbestyr. Det kanske inte är det viktigaste. Vi bygger Smålandsvillan som är ett väldigt prisvärt hus med tanke på att man får hög kvalitet, men kanske inte samma flexibilitet vad gäller bestämma själv var väggarna skall stå. Man köper ett färdigt koncept till ett färdigt pris. Och får det man beställt på utsatt tid. (Får vi hoppas *S*)hape33 skrev:Fy..f... vad jag blir trött på diskussioner likt denna. Alltihop handlar om pris. Det finns inte ett ord som hanterar kvalitet. Om man nu skall göra den största investering man hittils gjort, varför börjar man inte i andra änden och frågar sig självt - hur vill jag bo ? Vilken livskvalite förväntar jag och min familj oss ?
Alla kan bygga billiga hus. Sedan är naturligtvis frågan vad som är billigt. Men alla kan välja prispressade hantverkare som gör ett skitjobb, bristfälliga grundarbeten och utöver det kan man komplettera med att få en stomme rest som ser ut som ett Pippi Långstrumphus. Lägger man dessutom manken till så kan man ju välja material och inredning av halvfabrikat då får man definitivt det man betalar för.
För oss är livskvalitet att kunna vara ledig med barnen. När vi flyttar sänker vi vår månadskostnad med 4-5000:- i jämförelse med vårt bostadsrätts hus. DET är livskvalitet. Att kunna leva på en lön i ett HUS!! Att kunna ägna tid åt varandra och åt barnen.
Det finns inte en unge som tackar dig för att du bygger lyxigt till bekostnad på tiden med familjen, det kan jag nog lova dig. Så detta med livskvalite.... ja, ser man nu att livskvalitet är lyx och flärd och ett genuint arkitektritat hus att visa upp för vänner och bekanta, så bör man inte bygga med Smålandsvillan. För de har bara vanliga helt normala hus.
Vi ser heller inte vårt husbygge som det största som hänt oss eller kommer hända oss här i livet. Vi ser det som ett boende. Själva livet handlar om så mycket mer, eller framför allt annat!
Jo, vårt hus är ju nyckelfärdigt så vi har inte problem med hantverkare på det sättet. Annars håller jag med dig om att man inte skall vara dumsnål, men jag tror att frågan var menad lite seriösare, dvs att personen sökte det billigaste alternativet att bygga hus av de etablerade husbyggarna på marknaden. Jag tog det som underförstått att det skulle vara kvalitet också. Vilket man som sagt kan få till bra priser.
KarlXII skrev:Det där har jag funderat mycket på.
Det är lätt att snobbistiskt avfärda hus såsom Älvsbyhus och Smålandsstugan för deras billiga hus och enkla standard. Men sanningen är den att tittar man med lite andra ögon på husaffären så framstår de tillverkarna som giganter vad gäller kvalitet:
Vem har hört talas om ett bygge från dem som gått snett? Vem har hört talas om grova förseningar? Vem har hört talas om spruckna kalkyler? Vem har hört talas om byggfusk och slarv?
Inte jag.
Faktum är att de håller otroligt hög kvalitet - men enkel standard.
Sug på den en stund.
Man kanske även skall beakta förväntningar......
Ligger väldigt mycket i det.Det där har jag funderat mycket på.
Det är lätt att snobbistiskt avfärda hus såsom Älvsbyhus och Smålandsstugan för deras billiga hus och enkla standard. Men sanningen är den att tittar man med lite andra ögon på husaffären så framstår de tillverkarna som giganter vad gäller kvalitet:
Vem har hört talas om ett bygge från dem som gått snett? Vem har hört talas om grova förseningar? Vem har hört talas om spruckna kalkyler? Vem har hört talas om byggfusk och slarv?
Inte jag.
Faktum är att de håller otroligt hög kvalitet - men enkel standard.
Sug på den en stund.
När vi byggde vårat hus berättade en av entreprenörerna öppet om sin inställning till de olika husföretagen, skall tillägga att han byggt för flera av tillverkarna.
Det fanns enligt hans slutsats nästan ett omvänt samband mellan pris och nöjda kunder. Alltför ofta hade han sett kunder som byggde dyra lyxhus hamna mitt upp i ett mardrömsprojekt. Det gällde brutna löften, illa bemötande, byggfusk och rena blåsningar. Detta av någon anledning är mycket sällsynt hos de billigare hustillverkarna.