Byggahus.se
Aldrig nån som satt sig ner och totalräknat på hur billigt man skulle kunna bygga ett hus? totalt från bygglov till nyckelfärdigt? allt inräknat?
sitter själv nu och tänkte göra det huset 1,5plans hus med förhöjt väggliv
mått 6390x12000. måttena räknat fram med tanke på att så lite spill som möjligt på osb,gips,isolering ja allt... grund blir plintgrund.
någon som byggt tidigare i samma mått prisidee?
 
Det där är lite hur långt är ett snöre-fråga....
Men jag byggde 1,5 6,3x13,3 inklusive kök och badrum och installationer för ca 500 000 "totalt".... räknar just nu på en tillbyggnad i ungef'är samma mått där prislappen landar på ca 400 000.
Detta är förutsatt att man gör allt själv utom elen... Om man inte har några krav på komfort, utseende eller värmeekonomi kan man nog komma ner till 150 000...

Sen tillkommer tomt. VA-anslutning etc...Och det är ju några slantar...
Lite mer traditionellt förfarande så är nog Älvsbyhus det billigaste du kan komma undan med och ändå få ett "riktigt hus":)
 
Hej

Bara material för ett hus på 150 m2 ligger runt 600 kkr. Sen till kommer arbetet, planering m.m. och det är här man kan spara pengar om man gör det själv. Gör man inget själv så säger jag runt 1,5 miljoner färdigt ovan grund. Lägg till en grund för 250 kkr. Med lite annat så ett bas hus 1,5 plan ligger på 2 miljoner +/- 200kkr

//Calle
 
CalleSpeed skrev:
Hej

Bara material för ett hus på 150 m2 ligger runt 600 kkr. Sen till kommer arbetet, planering m.m. och det är här man kan spara pengar om man gör det själv. Gör man inget själv så säger jag runt 1,5 miljoner färdigt ovan grund. Lägg till en grund för 250 kkr. Med lite annat så ett bas hus 1,5 plan ligger på 2 miljoner +/- 200kkr

//Calle
Då har du verkligen lyckats få tag på billigt material. Även om du hade hamnat på det dubbla så hade du gjort en bra affär. 10000 kr/m² i material är en rimligare siffra.
 
Material för 40 kvm garage hamna jag på ca 160 k kr exklusive grund och ingen vvs.
Om du hamnar under 4000 kr kvadraten bygger du nog inte riktiga grejer om vi snackar trähus, bygger du en plåthangar så visst.
 
Mikael_L
ribbones skrev:
Material för 40 kvm garage hamna jag på ca 160 k kr exklusive grund och ingen vvs.
Om du hamnar under 4000 kr kvadraten bygger du nog inte riktiga grejer om vi snackar trähus, bygger du en plåthangar så visst.
Hamnar man över 4000/kvm så har man betalat för mycket för materialet, eller så har man inte nöjt sig med en enkel standard på ett annars någorlunda rejält hus. ;)
 
  • Gilla
Gabbe1 och 1 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Då har du verkligen lyckats få tag på billigt material. Även om du hade hamnat på det dubbla så hade du gjort en bra affär. 10000 kr/m² i material är en rimligare siffra.
Ursäkta, men du förhandlar aldrig pris, eller?
Jag byggde kåken med ett kvadratmeterpris på 7500:-, 30cm väggar, K24 i väggreglarna, OSB-Gips, Spånskivor, massivt Furugolv, mikrolitade innerväggar, rubbet är skruvlimmat och överdimensionerat...knappast en plåthangar...
Nöjer man sig med Älvsbyhus-standard så lär man kunna komma ner kraftigt i pris... Men om man tvunget ska platta på mark, Plywood istället för Gips, Ek-parkett och Vattenburen golvvärme överallt..då drar det givetvis iväg. Nu var ju frågan hur billigt man kan bygga:)
 
Enkel standard som i utedass? :)
Bara ett 100 kvm tak med ce märkta takstolar (nej du får inte bygga dom själv) är ca:
Takstolar: 15000
Råspont: 3500
Läkt: 1500
Fotplåt/vindskiveplåt: 2000
Takpapp: 3000
Vindskivor, trekantslist: 1000
Pannor: 6500
Hängrännor, krokar, stuprör: 2500
35000 + spik, skruv, färg, ventilationhuvar, etc..
Sen tillkommer frakt iaf på takstolar, sen kanske du inte vill resa takstolar själv eller bära upp 3 pannor åtgången...
 
Forbo skrev:
knappast en plåthangar...
7500 låter rimligt, jag sa under 4000 :)
 
  • Gilla
Forbo
  • Laddar…
ribbones skrev:
Enkel standard som i utedass? :)
Bara ett 100 kvm tak med ce märkta takstolar (nej du får inte bygga dom själv) är ca:
Takstolar: 15000
Råspont: 3500
Läkt: 1500
Fotplåt/vindskiveplåt: 2000
Takpapp: 3000
Vindskivor, trekantslist: 1000
Pannor: 6500
Hängrännor, krokar, stuprör: 2500
35000 + spik, skruv, färg, ventilationhuvar, etc..
Sen tillkommer frakt iaf på takstolar, sen kanske du inte vill resa takstolar själv eller bära upp 3 pannor åtgången...
Nu går det ju utmärkt att lägga plåt på taket, med underlagsduk, järnvitriola fasaden istället för målarfärg...ventilationshuvar behövs inte om du drar hålen i fasaden och använder vakuumventil istället för avloppsluftning på taket...osv...
 
Forbo skrev:
Nu går det ju utmärkt att lägga plåt på taket, med underlagsduk, järnvitriola fasaden istället för målarfärg...ventilationshuvar behövs inte om du drar hålen i fasaden och använder vakuumventil istället för avloppsluftning på taket...osv...
Så kör vi plåtfasad med utedass, så har vi vår hangar...
 
Det går att bygga med normal till hög standard (högre än tex älvsbyhus och smålandsvillan) för 4-6000kr/m2 (materialkostnad). Jag har själv byggt mitt lösvirkeshus (vi värmer 380m2) för ca 4500kr/m2 om man även räknar in det vidbyggda garaget på 100m2. Visst är garagedelen något billigare per m2 även om den har samma byggtekniska konstruktion som huset. Standarden är genomgående vad jag skulle kalla normal till hög. Givetvis förutsätter detta att man är lite om sig och kring sig när det gäller inköp, men det är fortfarande fullt rimligt. I mina koatnadssiffror ingår även utgifter så som: bygglov, KA, anslutning av VA, el, fjärrvärme, grundläggning ink markarbete och krossprodukter, även inköp av vissa tjänster så som gjutningen, lösullsprutning och slipning, spackling, målning invändigt samt kranbilslyft av takstolarna ingår.
 
Redigerat:
Uppenbarligen spelar måtten stor roll ett hus som är 10x10 således 40 m vägg och 100 kvm, medan ett på 12x12 har 48 m vägg (20% mer) men är 144 kvm (44%). Så ökning av materialkostnaden för ytterväggen ger mer än dubbelt i yta...
 
andersmc skrev:
Då har du verkligen lyckats få tag på billigt material. Även om du hade hamnat på det dubbla så hade du gjort en bra affär. 10000 kr/m² i material är en rimligare siffra.
Skit snack! Så du menar att det ska gå till 1.5 miljoner bara i rent material? Helt övertyga att du kan få en rå materialsats för 600 kkr till ett 150 m2 hus. Men det gäller att man gör allt jobb själv.

//Calle
 
CalleSpeed skrev:
Skit snack! Så du menar att det ska gå till 1.5 miljoner bara i rent material? Helt övertyga att du kan få en rå materialsats för 600 kkr till ett 150 m2 hus. Men det gäller att man gör allt jobb själv.

//Calle
Pratar ni 1-planare eller inred vind nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.