7 457 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Billiga verktyg på Rusta
Sida 1 av 2
Jag är medveten om att kvaliten är låg på de flesta verktyg och tillbehör som säljs där men tycker ändå att jag gjorde klipp när man i Östersund reade ut grejer för 5 och tio kronor,köpte bl.a. 3/8 hylsor round corner för 5kr styck bra att komplettera de udda storlekar som inte brukar finnas i satserna som 15 ,16 och 18mm,man hade även i 1/4 och 1/2 tums fattning vidare köpte jag blocknycklar i udda storlekar för en femma styck,tigersågblad 10kr för sex blad två metall och fyra trä, ska jag finlira använder jag Boschblad men till dessa priser kan man såga på utan att oroa sig för spik man byter bara blad!
Synd bara att grejerna förmodligen inte håller för att användas. Runda skruvskallar är inte roliga att tas med och slöa sågblad som man får byta hela tiden gör att arbetena drar ut på tiden.
Rustas hylsor är av exakt samma standard som Biltemas hylsor emd tio års garanti, och de har jag inte hört någon klaga på
Verktyg är alldeles för viktiga ägodelar för att köpas på Rusta :O personligen tittar jag inte ens på dom
Efter att ha skruvat gamla bilar och byggt på hus ett halvt liv är verktyg av dålig kvalitet bland det värsta jag vet q(;^
p Precis som "raveper" skriver är det lika trist att har en rund bultskalle av udda storlek som i 13 lr halvtum 
Verktygsnördar verkar ha tummen mitt i handen. Som professionell verktygsmakare har jag använt Rustas sågblad (2 blad för en tia) till att såga ned två oljetankar utan problem.
Är man så klantig att man drar skruvskallarna runda kanske man ska ägna sig åt något annat. Då har man inte "momentet i handen". Sitter det tokhårt ska man skaffa en krafthylsa.
Däremot är väl inte elmaskinerna från Rusta och Överskott någonting att satsa på. Amatörer som vill leka proffs knäcker en sådan maskin snabbt.
Har man lite känsla för vad grejorna tål så visst kan man använda sådana maskiner också om det gäller något tillfälligt. Man slipper ju då samla en massa onödiga elverktyg på hyllan utan kan slänga skiten när det går sönder.
När det gäller maskinell basutrustning som bänkslip, pelarborr och metallsvarv finns det ingen billig genväg däremot. Begagnade verkstadsmaskiner som är i användbart skick är mycket bättre än de billiga kinagrejorna.
Är man så klantig att man drar skruvskallarna runda kanske man ska ägna sig åt något annat. Då har man inte "momentet i handen". Sitter det tokhårt ska man skaffa en krafthylsa.
Däremot är väl inte elmaskinerna från Rusta och Överskott någonting att satsa på. Amatörer som vill leka proffs knäcker en sådan maskin snabbt.
Har man lite känsla för vad grejorna tål så visst kan man använda sådana maskiner också om det gäller något tillfälligt. Man slipper ju då samla en massa onödiga elverktyg på hyllan utan kan slänga skiten när det går sönder.
När det gäller maskinell basutrustning som bänkslip, pelarborr och metallsvarv finns det ingen billig genväg däremot. Begagnade verkstadsmaskiner som är i användbart skick är mycket bättre än de billiga kinagrejorna.
Då har Du inte skruvat gamla bilar om Du tror att det här stämmerholmertz skrev:Verktygsnördar verkar ha tummen mitt i handen. Som professionell verktygsmakare har jag använt Rustas sågblad (2 blad för en tia) till att såga ned två oljetankar utan problem.
Lite skillnad på sågblad och hylsor dessutom
Frågan var väl också om verktygen på Rusta duger? det hävdar Du att dom gör men Du köper krafthylsorna nån annanstans antar jag? lr?
Förstår inte riktigt kopplingarna här...holmertz skrev:
Är verktygsnörd = Verktygsmakare.... kanske men har själv aldrig reflekterat år det hållet..
En verktygsmakare som tydligen på sin fritid sågar oljetankar (ingår ju inte i yrkesrollen verktygsmakare) har lyckats göra detta med sågblad från Rusta.... aha.... därför gör rusta kanongrejer :S
Men däremot om man skall in o peta i verktygsmakarens våta drömmar så duger plötsligt inte Rustas produkter....
Nä...vart lite fel där va....
Tror nog att en KinaPelarborr duger lika bra åt dig som ett rusta blad gör åt en oljetankssanerare.
Kan man ur detta sluta sig till att på de område där du är duktig, och spenderar mycket tid, dvs verktygsmakeri - så är det viktigt med hög kvalitet på sakerna. Men angående arbetsuppgifter som du normalt inte utför och har samma skicklighet inom, tex såga oljetankar, så klarar man (eller om jag har tolkat ditt inlägg rätt, alla) sig utmärkt med billigast möjliga prylar?holmertz skrev:Verktygsnördar verkar ha tummen mitt i handen. Som professionell verktygsmakare har jag använt Rustas sågblad (2 blad för en tia) till att såga ned två oljetankar utan problem.
Jag är nog benägen att hålla med dig. Jag tycker att det är en mycket stor skillnad på en handöverfräs för proffs och en Bruksbo handöverfräs, och jag anser att om man ska fräsa med riktigt bra resultat så måste man ha en bra fräs - annars blir den en begränsning när man uppnått en viss färdighetsnivå. Begränsningen ligger inte i första hand i maskinens tålighet, utan i dess precision.
På samma sätt är jag dock inte övertygad om behovet av dyra/högkvalitativa prylar på områden som jag inte begriper mig på - jag missar skillnaden på olika sorts stekpannor, inget i de 3 senaste windowsversionerna har (vad jag ser och förstår) har spelat något för mitt datoranvändande och senast i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/135135-ska-fixa-med-elen-i-min-bil.html så köpte jag ett riktigt billigt 12V uttag från Biltema i tron att det inte var någon skillnad på olika uttag.
Det ligger väldigt mycket i detta.skalman1 skrev:
Placebo-effekten är helt accepterad vad det gäller läkemedel, så varför skulle den inte fungera när det gäller verktyg?
Det är samma fenomen som jag fått mig berättat från vissa vinprovningar. Man häller ett billigt vin i en flaska av ett dyrt märke, och alla bedyrar hur underbart gott det smakar. Häll ett dyrt vin i en billig flaska, och alla är lika överens om hur dåligt det är.
När man hanterar verktyg så är det en ganska obestämbar "känsla" som avgör om verktyget upplevs som bra eller inte. Om man tycker att verktyget är bra för att det ligger bra i handen, för att det ser väldigt bra ut, för att det är av ett statusladdat märke eller för att man betalt väldigt mycket för det, spelar ingen roll. Om det känns bra, så är det bra.
En hylsa/lednyckel etc av dålig kvalitet ger dålig anliggning mot bultskallen vilket ökar risken för att man drar sönder den, eller så spricker hylsan och man gör illa både sin kropp och mojängen man skruvar på. osv. osv.
Betyder inte att det INTE finns bra billiga verktyg eller att det ibland är helt ok att använda billiga verktyg, beror på vad man ska göra.
Jag använder själv ett par alphathools-grejer som duger åt mej och det jag ska göra. Jag reagera på generaliseringen av oss som köper riktiga verktyg och slutsatsen att vi var klantar som borde ägna oss åt annat.
Håller inte riktigt med där
Betyder inte att det INTE finns bra billiga verktyg eller att det ibland är helt ok att använda billiga verktyg, beror på vad man ska göra.
Jag använder själv ett par alphathools-grejer som duger åt mej och det jag ska göra. Jag reagera på generaliseringen av oss som köper riktiga verktyg och slutsatsen att vi var klantar som borde ägna oss åt annat.
Håller inte riktigt med där