33 958 läst ·
27 svar
34k läst
27 svar
Billiga möbelmaterial. Vad kan man bygga möbler av?
Snickerivirke, bänkskivor och annat solitt trä är svindyrt, speciellt om man inte har så mycket kontakter. Snickra möbler av spånskiva har aldrig vart nåt jag gillar, så vad finns det för bra material som är billigt? Ge mig era tips.
Själv kan jag bidra med att ytterpanelbrädor (gran) kan vara riktigt användbart. Byggde en stege och "ramla ur sängen skydd" till barnens gamla tarsäng av sånt, det blev väldigt bra. Enda är att man får undvika nån kvist och så måsta man såklart fixa den sågade sidan, hyvla eller slipa eller något.
Själv kan jag bidra med att ytterpanelbrädor (gran) kan vara riktigt användbart. Byggde en stege och "ramla ur sängen skydd" till barnens gamla tarsäng av sånt, det blev väldigt bra. Enda är att man får undvika nån kvist och så måsta man såklart fixa den sågade sidan, hyvla eller slipa eller något.
Lastpallar är det pant på, i alla fall europapall, så billigt vet jag inte om det är egentligen. Men du har rätt i att begagnat och avlagt är en bra billighetsvariant. Men det kräver att man letar på blocket osv. Vilka material finns det som kan köpas direkt som är billiga?
Solitt trä behöver inte vara dyrt. Det som är dyrt är att köpa förädlat trä, dvs 4-hyvlat ädelträ. Går man på en brädgård och köper listverk så blir man inte glad, men om man har lite bra maskiner o tid, så kan man hitta sågat lövträ till bra pris. Tid behövs för att torka. Maskiner för att förädla. Sen blir det bra.
Jag köpte plank 2x8 tum ek och Alm för 75 kr plankan på blocket.
Sen är det ju bara fantasin som begränsar om man kan använda panelvirke och annat granvirke och göra något snyggt. Jag är mäkta imponerade av dem som gör snygga saker av sisådär-virke. Bondsnickeri tror jag man kallar det.
///Bengt
Jag köpte plank 2x8 tum ek och Alm för 75 kr plankan på blocket.
Sen är det ju bara fantasin som begränsar om man kan använda panelvirke och annat granvirke och göra något snyggt. Jag är mäkta imponerade av dem som gör snygga saker av sisådär-virke. Bondsnickeri tror jag man kallar det.
///Bengt
Bondsnickeri är sådant som inte görs av snickare. Gärna almogestil. Hade en byrå som var bondsnickeri, den var gjord i gamla furuplank som fått en fönstermakare att bli tårögd. Sen spelar det inte nån roll hur dyrbara träslag man använder. Ett platsbyggt kök av lackad MDF byggt av en möbelsnickare är alltså inte bondsnickeri, medan ett bord av ek med intarsia av masurbjörk mycket väl kan vara det, även om bonden i fråga använt Festoolmaskiner. 
Blocket igen, fast nu ekplank. Jo, det är väl fynd som är det bästa. Farsan har en skaplig samling Ask, Ek, bok och Björk, som han fått och samlat på sig, både brädor och plank. En del fina grejor har det blivit och jag har använt en del själv, men det tar tid att hyvla och hålla på. Men vad jag var ute efter var inte fynd på blocket, utan tips på billiga material som man kan köpa "normalt". Självklart är farsans björkplankor som han fått gratis jättebilliga, men det är fusk i sammanhanget.
Blocket igen, fast nu ekplank. Jo, det är väl fynd som är det bästa. Farsan har en skaplig samling Ask, Ek, bok och Björk, som han fått och samlat på sig, både brädor och plank. En del fina grejor har det blivit och jag har använt en del själv, men det tar tid att hyvla och hålla på. Men vad jag var ute efter var inte fynd på blocket, utan tips på billiga material som man kan köpa "normalt". Självklart är farsans björkplankor som han fått gratis jättebilliga, men det är fusk i sammanhanget.
Billigt kan vara IKEAs fyndhörna. Där finns skåpsidor, mm som kan vara mycket bra om man har lite fantasi.
Du har nog betat av de flesta alternativen. Köpt massivträ är för dyrt, spånskiva gillar du inte, lastpallar är för dyrt, det är för krångligt att köpa på annons, möbeltorrt lövträ kan du få gratis, men det tar för lång tid att bearbeta.
Vi letar alltså efter nåt material som är billigare än begagnade lastpallar, som är bättre än spånskiva, som kan användas obearbetat i möbeltillverkning och som är allmänt tillgängligt i den vanliga handeln.
Jag följer tråden med spänning och förväntan.
Vi letar alltså efter nåt material som är billigare än begagnade lastpallar, som är bättre än spånskiva, som kan användas obearbetat i möbeltillverkning och som är allmänt tillgängligt i den vanliga handeln.
Jag följer tråden med spänning och förväntan.
Nuförtiden ska ju allt se så jävligt ut som möjligt så varför inte binda ihop lite grenar och annat nerfall från nån skog och kalla det möbel?
Tröttnar du på det så sälj skiten till en 08 för 10 000
22x95 trallvirke brukar ju va billigt men passar sig kanske bäst utomhus.
Biltemas trästickor för att med lite tålamod laminera nåt.
Tapetserade läskbackar?
Tröttnar du på det så sälj skiten till en 08 för 10 000
22x95 trallvirke brukar ju va billigt men passar sig kanske bäst utomhus.
Biltemas trästickor för att med lite tålamod laminera nåt.
Tapetserade läskbackar?
Nja, ska man binda ihop gammalt mög och pinnar bör man spraya det vitt och kalla det shabby chick. Annars är det bara gammalt mög, lastpallar, pinnar och skräp.
15 mm plywood är rätt så billigt, i alla fall jämfört med färdigt snickerivirke. Jag har sett ett ganska fint kök byggt av sånt.
Ingen som byggt nåt kul av pärlspont? Formplyfa? Lättbetong? Biltemas hyllplan?
15 mm plywood är rätt så billigt, i alla fall jämfört med färdigt snickerivirke. Jag har sett ett ganska fint kök byggt av sånt.
Ingen som byggt nåt kul av pärlspont? Formplyfa? Lättbetong? Biltemas hyllplan?
Måste en möbel se ut som alla andra möbler? 1 kubik cellplast kostar en tusenlapp, man borde kunna limma ihop ett block, karva/hugga/fräsa ut en fotöljform, spraylacka och sen på något sätt förse möbeln med en yta av epoxy. Hyfsat billigt, unikt, lätt att flytta.
En fotölj av murblock vore lite kul också, och med rejäla kuddar borde den gå att sitta i. Gediget. Tungt.
En fotölj av murblock vore lite kul också, och med rejäla kuddar borde den gå att sitta i. Gediget. Tungt.