13 344 läst ·
32 svar
13k läst
32 svar
Billig vedklyv max 2300W
Funderar du på en stående klyv från CO så går den lätt att göra mer användarvänlig ! men det tänker jag inte redovisat öppet här på forumet :screwy: Sen finns det ju klyvar på ebay som är betydligt billigare om man ser till effektiviteten
Kan rapportera att jag köpte en CoTech 5 ton modell. Till den köpte jag stativet och uppsamlinssbordet. Det blev ingen 4-vägssplit, mest för att jag glömde pga stress i butiken
....
Jag provkörde den med lite blandved; både torr björk och sur furu. Allt gick perfekt och lätt. T.o.m. en knotig sur björk som jag inte klarade klyva med 5kg's yxan gick smidigt och lätt!
Kolven kändes inte alls seg på något sätt. För att klyva kort ved var det bara att sätta en liten träkloss/vedträ framför kolven istället för att hålla på med spärren. Det går även att dra fram kolvens huvud ca 5cm vilket jag har gjort som standard då all ved jag är är <47cm. Vet inte vad en större maskin klarar av, men det är förmodligen väldigt grov (30+cm) ved som ska klyvas. Det kan inte vara mer en 1-2 sekunder per split som går att spara.
Summa summarum verkar detta en toppenmaskin som jag lätt rekommenderar andra!
Jag provkörde den med lite blandved; både torr björk och sur furu. Allt gick perfekt och lätt. T.o.m. en knotig sur björk som jag inte klarade klyva med 5kg's yxan gick smidigt och lätt!
Kolven kändes inte alls seg på något sätt. För att klyva kort ved var det bara att sätta en liten träkloss/vedträ framför kolven istället för att hålla på med spärren. Det går även att dra fram kolvens huvud ca 5cm vilket jag har gjort som standard då all ved jag är är <47cm. Vet inte vad en större maskin klarar av, men det är förmodligen väldigt grov (30+cm) ved som ska klyvas. Det kan inte vara mer en 1-2 sekunder per split som går att spara.
Summa summarum verkar detta en toppenmaskin som jag lätt rekommenderar andra!
Redigerat av moderator:
ok akta nu tummen vid träklotsenMicke64 skrev:Kan rapportera att jag köpte en CoTech 5 ton modell. Till den köpte jag stativet och uppsamlinssbordet. Det blev ingen 4-vägssplit, mest för att jag glömde pga stress i butiken....
Summa summarum verkar detta en toppenmaskin som jag lätt rekommenderar andra!![]()
Rekommenderar att gå upp till en riktig 7tons klyv istället från Faxes. De små klyvarna kan fungara hyffsat om du har tålamod med lång klyvtid och en hel del omtag. Sen är ju kvaliten på småklyvarna överlag kass så valet känns enkelt! Sen skall det ju vara roligt att klyva också