7 363 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Billig elgräsklippare: Biltema eller Bauhaus?
Tänkte köpa en billig elgräsklippare (gräsmattan är endast ca. 300 kvm) och hittade ett par stycken:
Biltemas LM 38B för 999kr
Bauhaus Makita ELM3711 för 1295kr
Bauhaus Gardol GEM E-36 för 1295kr
Någon som har erfarenhet av dessa? Hur är t.ex. hållbarhet och styrka? Tips om någon annan elgräsklippare som ligger i samma prisklass och är vettig? Kravet är att klippbredden är minst 36 cm.
Biltemas LM 38B för 999kr
Bauhaus Makita ELM3711 för 1295kr
Bauhaus Gardol GEM E-36 för 1295kr
Någon som har erfarenhet av dessa? Hur är t.ex. hållbarhet och styrka? Tips om någon annan elgräsklippare som ligger i samma prisklass och är vettig? Kravet är att klippbredden är minst 36 cm.
Spontant skulle jag nog alltid välja bort Biltema om det finns rimliga andra alternativ. Deras grejer är verkligen hit and miss, vissa är bra vissa är katastrof. Vet inget om just den där klipparen dock...
Jag köpte en Makita el(sladd)-klippare, och förutom att det är jobbigt med sladd fungerar den mycket bra. Fruktansvärt lätt att montera, lätt att få av/på kniven. Inte många skrymslen för skit att fastna i. Nackdelarna är att uppsamlaren kunde varit större (är nog dock snarare jag som klipper för sällan), och någon form av knopp på luckan man fäller upp för att få dit uppsamlaren efter att man tömt den, för jag har fällt upp den med handen någon gång när klippet innehåller brännässlor och det är inte kul alls... om man struntat i att tömma den i tid och tömmer när den är smockfull med gräs runt kniven så orkar den inte starta heller, men det är ett mindre problem tycker jag. Om man skakar bort det startar den snällt och några drag fram och tillbaka över det man skakat ur så har den sugit upp det i uppsamlaren. Jag har dock bara haft den denna säsong.
Jag köpte en Gardena PowerMax 37E på Hornbach för 1550:- och har kört med den två ggr än så länge, funkar fint för mina ca 400m2. Bra uppsamlare som packas bakifrån så när den är full så är den verkligen full inte bara en klump som ligger ivägen och tomt bakom. Går även att köra utan uppsamlare eller med mulcher plugg som följde med har dock inte testat dem. Inga problem med styrkan på den motorn har knappt saktat ner trots att gräset var långt första klippningen.
Klicka här för att svara