Tjena!

Nu är det så att jag ska göra ett antal fågelholkar som sitter på en 2 meter lång träpåle. Jag har redan kollat upp vilket virke jag skall använda men nu är det färg som behövs. Eftersom jag ska göra ganska många så vill jag ha en så billig färg som möjligt, men det ska endå vara en tålig färg som tål uteväder (kanske även vinterväder??).

Det vore toppen om jag kunde få lite tips på färger som skulle passa mig, jag bor i Stockholm så färgen ska finnas i närheten :P

Tack så mycket på förhand!

/Filip

Landoras färger på Ica Maxi är ju billiga fasadfärger. Kanske i lite stora förpackningar för fågelholsmålning, men det beror ju på hur många du ska göra. Förra ägaren på vårt hus har målat fasaden med den och den har blekts lite men är annars ok. Vi har bott här i 4 år, så den är ju minst 4-5 år gammal.

Haha!! Läste i en annan tråd om Folksams färgtest och landoras dömdes ut helt!!!
Men, tror ändå att den duger till fågelholkar och kan ju nämna att hade det varit vi som målat om huset, hade vi nog valt något annat märke...

Okey, tack för svaren!

Jag kommer göra en del, typ 5-10 stycken.

Men om den färgen inte är speciellt bra, finns det någon annan att rekommendera?

Ska du köpa billig & bra färg måste du ha två burkar. En billig och en bra.

Stefan N skrev:
Ska du köpa billig & bra färg måste du ha två burkar. En billig och en bra.
:D otroligt vad folk är lättlurade och tror att bara för att något är dyrt så är det bättre.

Ja, det är din åsikt. Själv har jag en annan....

Gabbe1 skrev:
:D otroligt vad folk är lättlurade och tror att bara för att något är dyrt så är det bättre.
Det är inte det man tror utan man har av erfarenhet lärt sej att det mesta som är billigt är dåligt, det är en helt annan sak. ;)

Ni som menar att bra färg inte behöver vara dyr, dela med er av er kunskap!!

Byggmax Alpina uteakrylat. Målade min gäststuga med den, bra att måla med täcker bra och ser bra ut efter ett år.

Vanlig falu färg. finns ju i svart. Alt bara olja grejerna.

fillechappe skrev:
Ni som menar att bra färg inte behöver vara dyr, dela med er av er kunskap!!
Enligt snubben som kommenterade Folksams färgtest på Plus nu i veckan så är det mögelpåväxt som är den stora skillnaden mellan färgerna i deras test.
Övrika egenskaper var både bra och mycket lika mellan de olika färgerna.
Eftersom medel som effektivt förhindrar mögelpåväxt är både billigt och enkelt att blanda i så ser jag inget hinder att köpa en billigare färg, blanda i anti mögel medel och på så vis så en färg som är lika bra som de dyra som fick bäst i test.

Personligen gillar jag Alpinas system med grundolja, grundfärg och vattenbaserad täcklasyr.
Jag köper vit bas som min lokala färghandlare bryter till valfri kulör för en liten slant.
Den är lätt att jobba med, täcker bra, kostar en bråkdel av dyra märken och har än så länge en utmärkt hållbarhet på min kåk.

Jan-Å skrev:
Det är inte det man tror utan man har av erfarenhet lärt sej att det mesta som är billigt är dåligt, det är en helt annan sak. ;)
Visst kan det vara så.
Men i fallet med färg är det enorma påslag till oss vanliga konsumenter.
Köper jag Alpinas vattenbaserade täcklasyr hos mina lokala bygghandlare så får jag betala runt 1000:- för en 10l hink, men på byggmax är det hälften.
Jag tror inte den färgen blir sämre av att byggmax pressat priset kraftigt.

Gabbe1 skrev:
Visst kan det vara så.
Men i fallet med färg är det enorma påslag till oss vanliga konsumenter.
Köper jag Alpinas vattenbaserade täcklasyr hos mina lokala bygghandlare så får jag betala runt 1000:- för en 10l hink, men på byggmax är det hälften.
Jag tror inte den färgen blir sämre av att byggmax pressat priset kraftigt.
Tror inte jag heller ;) Men IKEA är inte samma kök som HTH och inte lika bra fast billigare.
Och jag har sett hur det ser ut när snåla kompisar målar med färg av okänt märke inköpt på Rusta.
Det finns många som hävdar att det billiga är samma/lika som det dyra men har man ägt en BMW så vet man att Kia inte är samma bil och inte lika bra, samma gäller nästan jämnt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.