Hej!

Ska byta ut min gamle bil nu mot en nyare då jag inte haft annat än problem med den sen dag 1. Har eget företag och många man snackar med föreslår billeasing. Min nuvarande bil, en SAAB -95 kombi -03 har haft en värdeminskning på 2400kr i månaden sen den köptes och har haft den i privatägo. Tanken tilltalar mig med en ny bil då den kommer med en rad garantier.
Man får dra moms på vinterdäck, biltillbehör, service osv.
Kontentan av det hela är att finns det nackdelar med att ta en billeasing för 3000 kr i månaden inkl bla värdeminskning istället för en privatbil som kostar 3000 kr i månaden i banklån exklusive värdeminskning.

Har förstått att man blir förmånsbeskattad om man kör bilen privat.

Vore tacksam för lite input och framförallt egna efarenheter!?

Mvh Matthias

Min lilla input är att man inte kan se den eventuella vinsten vid leasing förräns den är avslutad...då får du det som vissa kallar KKS-värdet, köpt-körd-såld :) Det finns leasingbolag som tillhandahåller ganska kreativa lösningar ...

Nu var det ett tag sedan jag tittade på detta men om jag minns rätt så:

Du blir beskattad beroende på bilens förmånsvärde. Skatteverket har tableller där förmånsvärdet framgår för i stort sett alla blimodeller. Till detta värde lägger du kostnaden för eventuell extrautrustning (även vinterdäck är extrautrustning) för att få just ditt förmånsvärde. Du får sedan skatta för detta som inkomst av tjänst.

Köper företaget bilen är momsen inte avdragsgill men om företaget leasar så kan man dra av 1/2 momsen. Hur det var med extrautrustningen kommer jag inte ihåg men det finns en risk att du inte kan dra momsen på den heller. Någon annan kanske vet.

Har du fritt drivmedel så skattar du 120% av marknadsvärdet för privatmilen. Det innebär också att du måste vara noggrann med att föra korrekt körjournal. Ett bättre alternativ kan då vara att skriva reseräkning på tjänstemilen, idag tror jag du får 18:50 i skattefri milersättning för en bensinbil skattefritt. Får du högre milersättning, vilket är vanligt, så beskattas du för överkjutade belopp.

Eftersom det är ditt eget företag så måste du ta med i beräkningen att företaget måste betala sociala avgifter på förmånsvärdet. Detta gäller även drivmedelsförmån och inga avdrag (ink moms) kan göras på det drivmedel som är avsett för privat bruk. Fritt drivmedel är ändå ganska lönsamt för dig men en riktigt dålig affär för företaget, därför är detta ganska ovanligt idag. Det är kanske tveksamt om det alls är en fördel med förmånsbil i ditt fall beroende hur du ser på företagets ekonomi.

Gäller det en s.k. servicebil som är utrustad så att det privata värdet är starkt begränsat (2-sitsig, speciell inredning etc.) så kan saken komma i ett annat läge. En sådan bil är att anse som ett "verktyg" i verksamheten. Du blir då inte förmånsbeskattad och bilen är fullt avdragsgill. Jag tror att du också skall avtala med företaget att denna bilen endast används i tjänsten. Jag hörde om en som åkte på en rejäl smäll eftersom han monterat en bilbarnstol i framsätet då han ändå passerade dagis till och från arbetet. Det blev i princip ingen extra körsträcka men skatteverket kom på det och vips var det en förmån eftersom bilen användes privat i "icke ringa utsträckning".

OBS: Reglerna kan ha ändrats och jag kan ha fel i vissa detaljer men i stora drag är jag ganska säker på att det ligger till såhär.

Hursomhelst så är det nog bäst att räkna ordentligt på den totala kostnaden både för dig själv och för företaget. Sedan kan det ju finnas andra fördelar med leasingbil som du vill väga in. Bekvämlighet med ny bil, serviceavtal, ersättningsbil mm kan ju vara värt att ta med i beräkningen.

Tack boys för eran input... Mkt bra och utförligt jac. Har förstått att service, vinterdäck osv betlas som vilka inköp som helt i företaget, dvs man får dra momsen på dessa. Enligt bilförsäljarna så är det totalsumman och inte extra utrustningen som räknas (har iofs nekräftat detta av oberoende källa)
Drivmedel har jag förstått är inte lönt att ta upp i några beräkningar alls utan det pröjsar man med skattade pengar.

Jag brukar resonera som så att ju fler mellanhänder mellan fabriken och min plånbok destå dyrare brukar det bli då alla vill ha en del av mina pengar och vill att jag stå stå för alla risker.
Hade det varit riktigt lönsamt så hade "alla" kört med det konceptet.

Företaget där jag jobbar köper bilarna då leasing är för dyrt. Men för mindre företag som kanske inte kan hålla en bilpark under kontroll o behöver cash så kanske det kan bara ett alternativ.

Så är det, jag resonerar lite att man betalar med oskattade istället för skattade opengar, vilket borde ge lite fördelar. Vart dock inne på Skateverkets hemsida nu och räknade ut bilförmånsbeskattning per år(viloket jag har förstått är om jag använder bilen mer än 10ggr eller 100 mil per år i privatregi). Detta skulle landa på 42500 om året plus då leasingavgift. Halleluja 8O

Allt som kan få en jantestämpel på sig överbeskattas i Sverige.

Mig veterligen finns det inget annat land i världen som beskattar tjänstebilar så mycket som Sverige. Det finns ju en direkt koppling till att svenska bilparken en är så gammal.

Har spenderat lite tid på detta och jagat information på lättförstålig svenska.
Har jag förstått det rätt med följande exempelkalkyl leasing:
Förhöjd första hyra 49000:- + moms
Månadskostnad i 36 månader 3900:- + moms
Skatt 3000:- (vet ejj precis)
Försäkring 3000:- (vet ej precis)
Förmånsbeskattning/mån i 36 månader 3950:-

Så månadskostnaden (ej förhöjda hyran inräknat): 3900+3950+(3000+3000)/12 ==> 8350:-+moms

Kan detta verkligen stämma?

Nope, det stämmer inte...

Skatt?! Nya bilar är väl skattebefriade i 5 år om du väljer en miljöbil? Men om du inte gör det så blir det nog ungefär så här...

Kostnad för företaget:
3900+(3950*0.32)+(3000+3000)/12 = 5664 (Företaget betalar endast sociala avgifter på förmånsvärdet)

Utöver detta så får företaget bara dra av halva momsen, dvs 5664+(5664*0,25)/2=6372kr

Kostnad för dig vid 50% marginalskatt:
3950*0,5 = 1975 (Din lön kommer att reduceras med detta belopp)

Om du då har eget företag (aktiebolag) så påverkar detta eventuell aktieutdelning positivt eftersom förmånsvärdet läggs ovanpå lönen.

Dessutom kan man ju säga att leasingkostnaden sänker resultatet i bolaget, något som du altså slipper betala skatt för... Så där får du ju tillbaka ca 1700kr per månad mot att skatta bort dom pengarna vid årets slut...

Många faktorer som spelar in dock, och om det är "lönsamt" vet du ju bäst själv...

Tusen tack för inlägget!
Då skulle det vara egentligen mer ekonomiskt att ta ett banklån med en månadskostnad på säg 3500 och sen plocka ut milersättning (skattefritt 18.50 har jag för mig). Så om man kör 100mil i månaden så kan man ta ut 1850 skattefritt och pynta billånet med??!!

Ett mycket vanligt sätt att finansiera sin bil med.

K
Masses skrev:
Tusen tack för inlägget!
Då skulle det vara egentligen mer ekonomiskt att ta ett banklån med en månadskostnad på säg 3500 och sen plocka ut milersättning (skattefritt 18.50 har jag för mig). Så om man kör 100mil i månaden så kan man ta ut 1850 skattefritt och pynta billånet med??!!
Tänk bara på att ta med i kalkylen att du måste betala bränslet privat för den 100 milen d v s du har 1 850 kr minus bränslekostnaden för 100 mil kvar att betala lånet med.

Utöver detta kommer extra service, förslitning och värdeminskning för de 1200 milen per år så tyvärr blir det kanske inte så mycket kvar att betala billånet med i slutändan.

Vi får 33 kr milen för körning med privatbil i tjänsten och även om 18,50 är skattefritt blir det ändå inte många kronor kvar av dessa 33 när man summerat kostnaderna.

/Krister

hehe spelar ingen roll hur fan man vrider och vänder på så har man ändå "rövva" bak... Fan vad det blev svårt helt plötsligt :s

K
Masses skrev:
hehe spelar ingen roll hur fan man vrider och vänder på så har man ändå "rövva" bak... Fan vad det blev svårt helt plötsligt :s
Så sant.... T o m boendet framstår som "billigt" när man summerar alla kostnader för att ha bil :S

Vill man ha en relativt ny, stor och säker bil kan man lätt summera kostnaderna till 5 tkr i månaden plus bränsle. Detta oavsett om man har den privat eller som tjänstebil. Något många anställda glömmer är att tjänstebil oftast innebär ett öppet eller dolt bruttolöneavdrag vilket ofta innebär att det inte blir speciellt mycket billigare än privatbil.

Är själv anställd och har tjänstebil som ska bytas ut snart och hur jag än räknar på privatbil med milersättning kontra tjänstebil blir det hur som helst dyrt och det skiljer inte så mycket mellan privatbil och tjänstebil i kronor. Det väger dock över till tjänstebil då det är ett bekvämare bilägande samt att jag slipper binda kapital i en privat bil. Det är skönt att veta exakt hur mycket bilen kostar varje månad och slippa tråkiga utgifter som biltvätt, nya däck, service o s v. Detta trots att jag vet att jag får betala detta genom bruttolöneavdrag och förmånsvärde.

/Krister

Hej

Jag har precis plockat ut en tjänstebil i mitt privata aktiebolag, här är några av "fördelarna" för mig...

1. Jag räknar med att bilen kommer att korta ner min restid med minst 1 timme om dagen vilket för mig blir upp till 1 timme mer fakturerat per dag, i bästa fall, så säg en 1/2 timme per dag -> ca 15 timmar extra fakturering per månad. I och med detta blir bilen en nollaffär för företaget (pengar som jag förbrukar slipper jag ju dessutom betala F-skatt för.

2. Jag valde en hybridbil med ett väldigt bra förmånsvärde (tyvärr bara året ut), bilen kostar mig året ut ca 1000kr / månad i lönesänkning. F.o.m nästa år blir det nog ca 2000kr /månad

3. Jag kan köpa allt (utom bensin i princip) på företaget och dra av momsen

4. Jag slipper ta ett privat lån

Finns säker en del till som jag vägde in som jag inte kommer på just nu

//Andreas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.