Vilka juridiska rättigheter har privatperson som råkat trycka på prishöjning vid inloggning på auktionssajt?
Hände mig vid inloggning på Bidders Highway, vid inloggning hamnade fingret på höjning 'anbud' när jag skulle scrolla. Jag kontaktade dem för att få det stryket från anbudslista men de nekade med hänvisning till sina regler.
Frågan: Hur juridiskt bindande är detta??

RoTe
Märkligt, hos KVD är man inte på något sätt tvingad att köpa något ens när man vunnit auktionen, tom inte fast man betalt bilen. Förbindandet sker på plats vid upphämtning och kontraktskrivning.

Skummade genom deras villkor och bidders Highway har inget med överlåtelsen av fordonet alls att göra om jag förstod det rätt. Det är en affär som görs mellan säljaren och köparen.

Däremot så tar bidders Highway så klart en avgift, av både säljare och köpare.

Svårt att veta vad de kommer göra om du vägrar betala. Troligen har de ett inkassobolag de samarbetar med.

Det du borde kunna göra är att hänvisa till den svenska ångerrätten. Den gäller om det är en auktion enbart på distans.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det är en affär som görs mellan säljaren och köparen.
Där kanske det finns en hake. Ångerrätt gäller inte om säljaren är en privatperson. Så om bidders highway bara förmedlar bud till en privatperson, så kanske det räknas som en affär mellan privatpersoner.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Där kanske det finns en hake. Ångerrätt gäller inte om säljaren är en privatperson. Så om bidders highway bara förmedlar bud till en privatperson, så kanske det räknas som en affär mellan privatpersoner.
Ja, Konsumentverket skriver detta kring det:
"Observera att om du köpt en vara av en privatperson som själv annonserat på en marknadsplats har du ingen ångerrätt."

Nu verkar det som att Bidders Highway besöker säljaren och tar fotografier, så det kan knappast räknas som att bilägaren som annonserar själv.

Hur som helst så tror jag du får bättre svar om du kontaktar konsumentvägledaren i din kommun, om en sådan finns. Eller Konsumentverket direkt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
RoTe
Men när ingår man ett köp med en privatperson? "Hej jag vill köpa din bil jag kommer imorrn" och sen inte dyker upp, då är man tvingad att köpa bilen? Det låter rätt sjukt. Folk prutar över telefon också, väldigt ofta, om dom inte dyker upp? Att man inte har någon ångerrätt efter att pengar är betalade, kontrakt eller kvitto skrivet och ägarbyte gjort förstår jag ju.

Man kanske också skulle kunna hävda att det är ett oskäligt avtalsvillkor, på så sätt att det inte är rimligt att ett sådant enkelt misstag kan leda till en sådan konsekvens.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Men när ingår man ett köp med en privatperson? "Hej jag vill köpa din bil jag kommer imorrn" och sen inte dyker upp, då är man tvingad att köpa bilen? Det låter rätt sjukt. Folk prutar över telefon också, väldigt ofta, om dom inte dyker upp? Att man inte har någon ångerrätt efter att pengar är betalade, kontrakt eller kvitto skrivet och ägarbyte gjort förstår jag ju.
Rent formellt har du väl ingått ett muntligt avtal då? Sen att ingen skulle orka dra en sådan person inför skranket är väl en annan sak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.