14 409 läst ·
37 svar
14k läst
37 svar
Bilen stulen inatt, hur gör jag enkelt kameraövervakning?
Som jag ser det så behöver det ena inte utesluta det andra. Jag har som sagt tidigare i tråden ett antal kameror. Jag är medveten om att dessa inte skyddar mig mot att något skall hända, men kan vara bra att ha för att veta vad som hände! Om nu t.ex. polisen, mot all förmodan, lyckas hitta det stulna och de säger som vanligt att de hittat det på gatan utanför. Då kan det vara bra att det finns något som talar mot dem.
Du har rätt, det ena utesluter inte det andra. Det allra bästa är nog en kombination av skydd. Kamera/Krycka/Startspärr/detektorlampor o.s.v.daer skrev:Som jag ser det så behöver det ena inte utesluta det andra. Jag har som sagt tidigare i tråden ett antal kameror. Jag är medveten om att dessa inte skyddar mig mot att något skall hända, men kan vara bra att ha för att veta vad som hände! Om nu t.ex. polisen, mot all förmodan, lyckas hitta det stulna och de säger som vanligt att de hittat det på gatan utanför. Då kan det vara bra att det finns något som talar mot dem.
Nackdelen med kamerabilder är väl den att det är svårt att identifiera folk m.h.a. bilderna.
Folk maskerar sig med en halsduk eller så är bilderna ofta av låg kvalitet, vilket gör att de inte är värda någonting.
Håller med att det kan vara av dålig kvalite. Det vanligase felet man gör med kamera är att få med allt och då blir det lite som att studera myror stående....
Om Man har flera så skall minst en sitta i huvudhöjd och riktas på ett ställe där de "måste" vara må max ett par meters avstånd. Då kan de vara värda något.
Sedan är det också bra att ha översikts kamera så att man kan se vad de har gjort.
Med andra ord kombinera flera kameror så att man kan ordentligt se personen (om han inte maskerat sig) och andra kameror som tar översiktsbilder så man ser vad de gör.
Om Man har flera så skall minst en sitta i huvudhöjd och riktas på ett ställe där de "måste" vara må max ett par meters avstånd. Då kan de vara värda något.
Sedan är det också bra att ha översikts kamera så att man kan se vad de har gjort.
Med andra ord kombinera flera kameror så att man kan ordentligt se personen (om han inte maskerat sig) och andra kameror som tar översiktsbilder så man ser vad de gör.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Varför bara inte skaffa 'Imobilizer' till bilen. Enda sättet att stjäla bilen då är att bogsera bort den.
Tycker inte det känns riktigt motiverat att montera ett stöldskydd som kostar mer än vad bilen är värd.
Men jag har börjat ta med mig bränslepumpsreläet ur bilen som stöldskydd nu om jag parkerar på tveksamma ställen.
Men jag har börjat ta med mig bränslepumpsreläet ur bilen som stöldskydd nu om jag parkerar på tveksamma ställen.
"Men jag har börjat ta med mig bränslepumpsreläet ur bilen som stöldskydd nu om jag parkerar på tveksamma ställen"
Inte alls dumt. Det är ju de första/enkla åtgärderna som är mest kostnadseffektiva. Men jag kan förstå frustrationen hos dig och andra skribenter.
Även om de våldsamma skyddsförslagen till 99 % är humoristiska så vill jag varna folk för att umgås alltför generöst med nödvärnsrätten. Oavsett hur moraliskt försvarbart ett handlande verkar så är det mycket belastande för en i övrigt skötsam människa att bli lagförd för misshandel, olaga hot etc.
Inte alls dumt. Det är ju de första/enkla åtgärderna som är mest kostnadseffektiva. Men jag kan förstå frustrationen hos dig och andra skribenter.
Även om de våldsamma skyddsförslagen till 99 % är humoristiska så vill jag varna folk för att umgås alltför generöst med nödvärnsrätten. Oavsett hur moraliskt försvarbart ett handlande verkar så är det mycket belastande för en i övrigt skötsam människa att bli lagförd för misshandel, olaga hot etc.
Om Roterande kameraatrapp från TeknikmagasinetSpiderman skrev:
Håhåjaja....det blir nog skroten för min stackars bil.....
Tjuvarna har lyckats demolera växellådan så till den milda grad att backväxeln mer eller mindre slutat funka.....att plocka ur motor och låda för att byta backdrev låter nästan som lite överkurs på en bil som är värd några tusenlappar....*snyft*
Trodde först att det bara var justeringen av växellägena som ruckats, men icke.....tydligen så är just backdrevet en svag punkt i dessa växellådor, som inte på någon punkt har rykte om sig att vara av högsta kvalitet....
Trodde först att det bara var justeringen av växellägena som ruckats, men icke.....tydligen så är just backdrevet en svag punkt i dessa växellådor, som inte på någon punkt har rykte om sig att vara av högsta kvalitet....
Jag har satt upp ett Linuxbaserat system med ZoneMinder (www.zoneminder.com). Till denna burk satte jag in ett 4-ports compositkort videokort. Jag har nu fyra kameror som spelar in när det är rörelse inom ett område jag själv definierat för varje kamera. Ett mail genereras när något spelas in.
Du bör ha lite Linuxkunskap för att sätta upp systemet. När du väl satt upp det så behöver du varken mus/tangentbord eller skärm för datorn, du surfar in på den för att administrera inställningarna. Min dator står i garaget på en hylla och bevakar garageinfarten, altanen, entredörren och större delen av trädgården.
Det mesta som spelats in är djur som knatar omkring i trädgården.
Mvh,
Micke
Du bör ha lite Linuxkunskap för att sätta upp systemet. När du väl satt upp det så behöver du varken mus/tangentbord eller skärm för datorn, du surfar in på den för att administrera inställningarna. Min dator står i garaget på en hylla och bevakar garageinfarten, altanen, entredörren och större delen av trädgården.
Det mesta som spelats in är djur som knatar omkring i trädgården.
Mvh,
Micke