Totalt jätte- OT jag vet, men ändå. Skulle bli väldigt tacksam för lite hjälp.

Hamnade i "hem-från-midsommarfirandet-vid-kusten"-kön, ruskigt orutinerat. Fick vackert krypköra i nån mil eller två medans vattenpumpen började låta allt mer ansträngd. När det väl började släppa på så började vattenpumpen låta som om det var en näve spik som snurrade runt där. Efter en bit började remmen skrika, det höll den på med i några ytterligare meter och sedan blev det tyst. Tyst är aldrig ett bra tecken och inte heller här, gick inte många meter innan temperaturmätaren slog i bott och bilen dog samtidigt som jag rullade in på en busshållplats med ångan rykandes från motorrummet.
Det var en sån där käck väg med vajerräcke innan så jag ville inte stanna och stoppa trafiken helt utan hoppades ta mig till något lämpligare stoppställe. Synd bara att det kom lite sent.

Hur som, vad jag kan se så är allt vatten givetvis borta och delar av remmen sitter fastkletat på ett av spännhjulen/drevet/vad-det-nu-heter. Men vad kan hänt som värsta scenario? Byta vattenpump och rem såklart men finns det risk att något mer gått sönder? Kan man sabba toppen/ventiler trots att man inte kör så länge? Kan jag kolla något på ett enkelt sätt för att lugna nerverna?

Som värsta scenario kan din motor nu vara helt körd. ;)
Både kolvar och lager kan ta stryk om motorn blir rejält överhettad.
Toppen kan också bli skev mm.
Har motorn blivit rejält varm så gör du ett oljebyte också.
Byt vattenpump och remmar starta upp maskinen och kolla och lyssna efter missljud.
Vi håller tummarna för att inget gick sönder. :)
Tror inte du kan kolla något förrens det är dags för uppstart

Går det att köra runt motorn med startmotorn?
Toppen kan som sagt ha tagit stryk men behöver inte vara så.
Vad är det för bil och motor?

Mikael_L
Det värsta som kan hända är rimligen att toppen kan slå sig. Eller kanske en spricka någonstans.
Olika motorer är olika känsliga.
En del bilar med våta cylinderfoder (ovanligt, men återfinns på en del aluminium-block) riskerar skador där.

I bästa fall har nästan inget hänt. Men jag tippar att åtminstone vattenpumpen har skurit på din beskrivning.

När bilen har kallnat och du har möjlighet att undersöka lite så sätter du in ett fräscht bilbatteri som du lånar någonstans om det som sitter där inte redan är fint.
Så lyfter du bort mittändkabeln på fördelarlocket så den inte kan gå igång.
Eller dödar tändningen på annat vis.

Och så snurrar en medhjälpare runt motorn ett tiotal varv medan du lyssnar noga på om du tycker det låter som att alla cylindrar går lika tungt.
Det går annars att göra ett kompressionsprov också, ja det är bättre faktiskt.

Verkar kompressionen OK på alla cylindrar så byter du vattenpump och ev gör ett oljebyte och hoppas att det klarar sig med detta.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ford Mondeo -01. Ingen aning vad för motormodell, en grå? ;)

Får kolla vidare i morgon då det blir ljust igen, mitt hopp till självfix har dock dalat efter ett försök till översyn. Senast jag bytte vattenpump var det på en Volvo 440 och dinosaurierna vandrade fortfarande på jorden. På den fanns det väl att vattenpumpshjul, ett generatorhjul och någon spännrulle om jag inte minns helt fel. Det var i alla fall inte översållat med olika hjul som på denna motorn. (Hjul är antagligen helt fel ord men vad jag åsyftar framgår förhoppningsvis) Remmen löper fram och tillbaka som en vettvilling och jag förstår inte på något sätt hur jag skall komma åt allting utan att demontera i stort sett allt. Vilket jag varken har tid, lust eller kunskap till.
Ingen som har bytt vattenpump på en Mondeo och kan ge lite tips?

En motor som dör p.g.a. överhettning har mest sannolikt fått mycket värre skador än en havererad vattenpump. Stor risk att det är motorhaveri är jag rädd:/

Ett litet tips är att skaffa dig en reparationshandbok om din bil.
Haynes brukar vara ganska bra att läsa i när man meckar , sök även på youtube dom brukar kunna ha filmsnuttar som visar demontering och montering av diverse motordelar.

Gick tempnålen inte upp på rött så har du troligtvis inte kokat motorn dvs toppen har inte slagit sig och ventilkåpspackningen är hel och de är då bara och byta rem och vattenpump.

Det behöver inte vara vattenpumpen som gått utan ett lager som skurit på en av löphjulen.
men tar man tag i vattenpumpen och den är väldigt glapp då har den nog gått och i detta fall hade jag nog bytt den ändå.

Så frågan är gick den upp på rött, även om vattenpumpen går så brukar nålen inte gå från normal till rött på 1 sekund.

Vill bara vara stönig och påpeka att det går bra att stanna även på enfiligt 2+1, fastnade där med min V70 en gång och även lastbilar tog sig förbi.

Är det inte multirem på den motorn?
Isf kan det vara riktigt allvarligt.....kolla med en lokal verkstad via telefon till att börja med....

D09
En del fordmodeller har väl automatisk avstängning för att undvika att bilen kokar, tror jag läst detta på focus modellen

Mikael_L
Jag hade en Nissan en gång, som stängde av sig själv när den kokade en dag.
Efter påfyllning av kylarvätska gick motorn att starta, men indikationslampan för motorfel fortsatte lysa hemtrevligt.
Efter två dagars lysande provade jag att häkta av bilbatteriet en natt och efter det slutade motorlampan att lysa.

Så jag tror det finns bilar som stänger av motorn automagiskt när det går varmt.

Jag håller med enk! Detta är inget man pillar med själv om man inte har bra koll på motorer!

Klart du ska ta en titt på den ett bra tillfälle att lära sig mer.
Du skrev att att det lät och tjöt, har det gjort det tidigare tex lite precis vid start för att sedan avta efter en stund?
För du skrev att remmen satt lite kvar fast smält då kan det vara så att pumpen skurit men det kan också vara ett av löphjulen som skurit och då är nog pumpen hel.
Du skrev att den smält fast är det på ett ställe eller flera ofta är det den delen som skurit då de ej snurrar där och blir varmt.
En multirem är lätt att lossa det är oftast en spännare till allt.

Fast i detta fall är det pumpen eftersom vattnet är borta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.