Vad är det för kök ni har satt in...??

//Vickan
 
Vicki skrev:
Vad är det för kök ni har satt in...??

//Vickan
Kvik Napoli...

/Per
 
Tjusigt! Dock så tycker jag att man ska försöka hålla 5 cm passbit till v/h om skåpet där hällen sitter i. Ser lite utdraget ut annars, men smaken....
 
Får man fråga igen vilken färg ni har på väggen? :)
 
Hoppas ni ursäktar lite motvals...    ;)

...men jag skulle aaaldrig ha rivit ur de fina gamla skåpen! Visst var färgen grotesk, men färg finns att köpa på burk. Såna skåp hade jag i min första lägenhet, och har aldrig haft några andra skåp av lika gedigen kvalitet, eller som svalde så mycket! Och en sån där rejäl diskbänk är ju kanon! Och ett bakbord fanns det också, det letar jag efter nu (varför har dom ramlat ur kökssortimenten? Bakar inte folk längre?)

En snygg gråblå färg tror jag att jag skulle ha valt på skåpen, behållit originalbeslagen, lagt in nya arbetsskivor, satt nytt fräscht kakel och satt in nya vitvaror. Och vid behov kompletterat med något nytt skåp.

Men det är väl tur att vi är olika, världen vore bra trist annars. Och det är ju ni som ska bo där och trivas, inte jag. :D
 
Den här typen av skåp finns både med stomme av massivt trä, och med stomme av supertunn spånskiva.

Hade ni stommar av massivt trä är det synd att ni rivit ut dem, men var de av spånskiva är det förståeligt. Jag rev ut några sådana nyligen, eftersom de luktade så illa att vi inte kunde använda dem. Det visade sig att de var helt indränkta av härsket fett flera decimeter upp, som om man ställt dem i olja....
 
Neej! Hur kan man riva ut ett sådant kök? Hoppas att ni har satt av det så att det i framtiden kan uppvisas på museum :D

Fast jag förstår att du blir gladare av att komma in i ditt nya kök som var riktigt riktigt snyggt!
 
Jo ni, behålla det gamla köket - det var just en bra idé ;) Komigen, det är mycket bättre nu och är man inte Antikvarie tycker man nog mer om sitt nya kök.

 
Soffin skrev:
Får man fråga igen vilken färg ni har på väggen? :)

Är osäker på exakt vad det är för tapet, den är dock köpt på k-rauta.
Nyansen är, för att citera morfar precis när det var nytapetserat:
"Jaha, blir det tapeter sen över gipsskivorna eller ska ni måla..?" ;D
 
Vad ingick i de 100.000 som du skrev om i början?
Vi är själva lite sugna på kvik napoli och tänkte oss en budget på runt 100.000 inkl vitvaror men det kanske är optimistiskt om man vill ha lite hjälp med att montera och installera vitvaror med allt det innebär, dvs lite kabel- samt rördragning. Vi har ungefär 5m kök uppdelat på två väggar i ett parallellkök som ska fyllas.
 
Vortex skrev:
Vad ingick i de 100.000 som du skrev om i början?
Vi är själva lite sugna på kvik napoli och tänkte oss en budget på runt 100.000 inkl vitvaror men det kanske är optimistiskt om man vill ha lite hjälp med att montera och installera vitvaror med allt det innebär, dvs lite kabel- samt rördragning. Vi har ungefär 5m kök uppdelat på två väggar i ett parallellkök som ska fyllas.
Jag har gjort allt själv eller med hjälp av kompisar dvs ingen arbetskostnad (förutom mat och en och annan öl...).
I pengarna ingick: uppregling av nytt golv, golvvärmeslang/plåtar, kondensskydd, spån/gips till golv, klinker/fix/fog, gips till vägg, kakel, köksskåp, vitvaror (här finns massor med pengar att spara, speciellt om man har krav på funktioner/märken), eldragning, vvs-dragning, div målning, lister, tapetsering, mm

Kökssåpen gick på 46.000:- och vitvarorna 33.000:-. Då la vi inte ner någon större energi på att pruta eller leta efter billigare alternativ. Dumt i efterhand kanske men jag tyckte vi kom undan rätt billigt ändå...
 
33.000 i vitvaror låter faktiskt väldigt billigt (beroende förstås på vad som ingår) !
Låter som du fick mycket för pengarna iaf, grattis :)

Fast hm, har du kompisar som även drog el samt vvs? Jag kan nog ordna med att fixa golv, montera kök, kakla, tapetsera/måla osv men just el/vvs tänker jag inte lägga mig i.. men det borde å andra sidan inte ta alltför många timmar tycker jag.
100.000 kanske är hyfsat realistiskt då.. än så länge :D
 
Vortex skrev:
33.000 i vitvaror låter faktiskt väldigt billigt (beroende förstås på vad som ingår) !
Låter som du fick mycket för pengarna iaf, grattis :)

Fast hm, har du kompisar som även drog el samt vvs? Jag kan nog ordna med att fixa golv, montera kök, kakla, tapetsera/måla osv men just el/vvs tänker jag inte lägga mig i.. men det borde å andra sidan inte ta alltför många timmar tycker jag.
100.000 kanske är hyfsat realistiskt då.. än så länge :D
Två ex på saker som man kan spara tusenlappar på:

- Diskho, här gjorde vi en miss, ändrade oss i sista stund till ett annat alternativ. Den prisökningen blev från ca 3.000:- till 6.800:-. Såg det inte förrän det var dags att betala...

- Fläktkåpa, avanserna på dom är helt enorma verkar det som, prutade ner våran från ett butikspris på 6.500:- till 2.900:- och jag tvivlar starkt på att de gick back på den ändå...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.