2 013 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
[Bilder]Kan man hugga bort denna väggen?
Hej,
Vi har en märklig vägg i ett stort källarrum som vi nu är på väg att lägga klinkers i. Innan vi börjar lägga klinkers vill vi dock klargöra om väggen går att ta bort utan att orsaka några problem?
Såhär ser det ut : http://imgur.com/a/uA4b6
Rummet ovanför är ett vardagsrum som är något mindre än detta källarrum men det finns ingen utbyggd vägg så som det finns här i källaren? Vad fyller den för funktion? Kan man riva ner den eller har den någon bärande funktion?
Huset är byggt -71 och består av träbjälklag med telgelstensfasad(om det nu spelar roll). Källaren är såklart betong och efter mätning kan vi konstatera att det inte är blåbetong.
Om man kan hugga ner denna väggen, går det bra att göra det med ex en Makita HR2610 som kan ställas in på att endast bila? Finns det något man bör tänka på?
Vi har en märklig vägg i ett stort källarrum som vi nu är på väg att lägga klinkers i. Innan vi börjar lägga klinkers vill vi dock klargöra om väggen går att ta bort utan att orsaka några problem?
Såhär ser det ut : http://imgur.com/a/uA4b6
Rummet ovanför är ett vardagsrum som är något mindre än detta källarrum men det finns ingen utbyggd vägg så som det finns här i källaren? Vad fyller den för funktion? Kan man riva ner den eller har den någon bärande funktion?
Huset är byggt -71 och består av träbjälklag med telgelstensfasad(om det nu spelar roll). Källaren är såklart betong och efter mätning kan vi konstatera att det inte är blåbetong.
Om man kan hugga ner denna väggen, går det bra att göra det med ex en Makita HR2610 som kan ställas in på att endast bila? Finns det något man bör tänka på?
Medlem
· Västra Götealand
· 154 inlägg
Det är en kontrefor/kontrefort.
Tack! då är det inget snack om saken, väggstumpen får stå kvar! Visste faktiskt inte att sådant behövdes, kan inte minnas att jag sett så värst många sådana konstruktioner sen tidigare men det kan ju vara så att jag inte tänkt på dem helt enkelt.
Förövrigt, vad hade man använt för maskin om inte den jag nämnde fungerar?
Förövrigt, vad hade man använt för maskin om inte den jag nämnde fungerar?
En mejselhammare eller kombihammare, alltså i princip samma typ av maskin som du länkat till, men sådär 3-10x tyngre och motsvarande kraftfullare. Storleken väljer man utifrån hur tung maskin man orkar hantera. Ju större, desto bättre, rent generellt, men för att riva vägg blir en alltför stor maskin för tung att lyfta. Den du länkat till är lagom för att ta bort kakelplattor i bilningsläget...snowjim skrev:
Något sådan här alltså:
https://www.hilti.se/borrning-och-mejsling/mejselhammare/r3140904
Är man inte så van kanske man ska gå på en något mindre maskin, men det kommer ta längre tid.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Plocka bort gammal ringklocka
El -
Tips på rör för bortledning av avlopp & dagvatten
Vatten & Avlopp -
Moderartor, ta bort denna tråd tack (dublett och jag hittar inte ngn Ta bort-funktion)
Vatten & Avlopp -
Ta bort hydropress och enbart använda pump till borrad brunn
Vatten & Avlopp -
Hugga bort betongplint ur gammal garderob i bostadsrätt, tips och varningar uppskattas
Golv