21 124 läst ·
20 svar
21k läst
20 svar
Bild men inget ljud,dvd till tv via hdmi
Sida 1 av 2
Jag har en dvd med hdmi anslutning. Den kopplar jag ihop med grabbens Samsung led tv och allt fungerar som det ska med ljud och bild. Sedan kopplar jag ur dvd:n inkl kablage och flyttar den till vår andra Samsung tv av modell ue40h6475, kopplar in den via hdmi X ( har provat alla ingångar) och får då bara bild, inget ljud. Har försökt kolla genom tv:ns menyer och jämfört med den andra Samsung tvn och letat efter olika ljudinställningar men inte lyckats. Har även provat annan hdmi-kabel. Inget fel på dvd:n då den fungerar på vår ena Samsung tv. Några tips?
Ska väl tillägga att jag har en mediaspelare inkopplad via hdmi till den felande tvn och där fås både bild och ljud.
Ska väl tillägga att jag har en mediaspelare inkopplad via hdmi till den felande tvn och där fås både bild och ljud.
Har du provat att tillfälligt ersätta mediaspelaren med DVD:n ?
Grejen är den att vi vill flytta dvdn till den andra tvn då vi har alla Pippi Långstrumpfilmer på dvd, som den minsta av två söner vill se på varje dag, och för att slippa ockupera vardagsrumstvn så tyckte jag detta var ett smart drag....
Det ända som låter troligt är att du i Tv:n kan ändra på ljudingången, digitalt eller stereo osv.
Har du fler Hdmi uttag på tv:n?
Annars är väl risken att ljudingången är paj.
Om det inte är så att ljudet måste matas optiskt eller koaxialt till Tv:n fr Dvd:n
Har du fler Hdmi uttag på tv:n?
Annars är väl risken att ljudingången är paj.
Om det inte är så att ljudet måste matas optiskt eller koaxialt till Tv:n fr Dvd:n
J Jörgen Ö skrev:
* Finns 4 hdmi-ingångar, testat alla med samma resultat.
* Mediaspelaren som jag kopplat in via hdmi fungerade "out-of-the-box" med ljud och bild
* Dvdn fungerar med exakt samma kablar på en annan Samsung tv.
Exakt där drar jag min slutsats också men det känns ju jävligt långsökt? Ska åka hem från jobbet snart så får man väl klappa lite extra på tvn och säga några snälla ord så kanske den hoppar igångJ Jörgen Ö skrev:
Skämt åsido, slutar väl med att man får göra en fabriksåterställning av tvn för att se om det hjälper.
Jag har jobbat med hårdvara (tv-boxar) med HDMI. HDMI är ingen lätt bit. Det är inte helt ovanligt att det inte fungerar ihop med andra tillverkares apparater. Det finns organiserad internationell testning mellan olika apparater för att undvika sådant här, men det är ju omöjligt att få det 100%-igt. Ta det på garantin för den senast köpta apparaten.
Har ett liknande problem. Kopplat HDMI från tv till förstärkare för att få ut ljud, funkat fin fint i 2 år nu.
Igår hade vi strömavbrott under ca en timme, efter detta får jag inget ljud från tvn till förstärkaren.
Något som gått sönder eller någon inställning som fallit bort?
Igår hade vi strömavbrott under ca en timme, efter detta får jag inget ljud från tvn till förstärkaren.
Något som gått sönder eller någon inställning som fallit bort?