Sitter och försöker planera en semester som är tänkt att spenderas neråt i Europa. Det är jag och frugan så inga barn denna gång.

Funderar på att ha som slutdestination Italien, norra delen. Men har noll koll på vart man bör åka. Vore trevligt med fin natur, vackra byar/städer där det finns många restauranger, får gärna finnas vatten att bada i också.

Det jag läser om italien är bland annat att det kan vara svårt med bil eftersom det verkar vara smala vägar och helt enkelt svårt att ta sig fram på vissa platser.

Sen önskar jag tips om resrutt neråt, vilka vägar ska man ta? Tänkte nog ta färjan till Tyskland och börja så. Blir väl ngn dag eller två i Tyskland, kanske ett stopp i Österrike innan Italien.

Om det har ngn betydelse så har jag elbil, men antar att man kan ladda på varje bensinstation mer eller mindre numera.

Så ös gärna på med förslag på resrutt och vart ni bott i Italien. Tanken är att vara borta i ca 10 dagar.

Jag har inga tips på resvägen, men om du kör elbil är A better route planner ett alternativ för att planera resans laddstopp.

Runt 19xx åkte jag och min fru bil ner till Medelhavet, rutten i grova drag:
Färja till Danmark, ner genom Tyskland, sov en natt där, fortsatte mot Frankrike och körde ner mot Nice sov en natt i Frankrike innan vi kom till ner.
Stannade i Nice några dagar och fortsatte längst kusten mot Italien. Stannade på Italienska Rivieran några dagar innan vi åkte mot Gardasjön, stannade där några dagar och åkte hemåt genom Österrike , Tyskland, Danmark.
Inga problem att köra bil i Italien, dock ser man inte så mycket SUV av en anledning...
Gardasjön är riktigt nice och man kan nog spendera hela resan bara att ta ett varv runt.

surris
Ligurien

P
En variant är väl att börja i Nice och sedan dra österut med mål efter intresse.
Ett litet stopp i Monaco (eller längre om man är speltorsk)
Sedan nordöst mot Milano där det räcker med ett stopp för mat och glass i närheten av katedralen och titta på befolkningen som är stadens sevärdhet förutom lyxshopping.
Därefter sikta in sig på Comosjön (har tyvärr inte varit där själv men det blir nog nästa Italienbesök)
Därefter vidare österut mot Gardasjön där vägen längs västra kusten är fantastiskt vacker. Besök Sirmione.
Den vinintresserade vill planlöst åka runt i Valpolicella öster om Garda för att smaka och köpa vin.
Verona är en mysig gammal stad med en välbevarad romersk arena.
Sedan mot östkusten och Venedig.

En variant är åka längs med medelhavskusten från Monaco till Pisa som såklart också är sevärt. Sedan nordöst igenom Bologna/Parma mot Venedig.
Men vad ni än gör kör inte bil i eller nära Florens stad. Dom bötfäller bilande turister på löpande band. Vill man promt se den (mycket vackra) gamla staden så checka in utanför stadsgränsen och ta er in med kollektivtrafik.

Trevlig resa!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.